phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
پیدا کردن مشاور روانشناس خوب

چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

می توانید این مطلب را بعدا مطالعه کنید!!

(( دانلود فایل PDF ))

 

پیدا کردن و انتخاب یک روانشناس خوب دغدغه بسیاری از افراد جامعه است. ممکن است برای شما پیش آمده باشد که دغدغه و مشکلاتی نظیر مسائل فردی، خانوادگی، تحصیلی و اختلالات روانی داشته باشید و به دنبال یک روانشناس خوب باشید، اما فرد مناسبی را برای شروع جلسات مشاوره روانشناسی نیابید.

پیدا کردن یک روانشناس خوب حتی ممکن است از پیدا کردن یک پزشک ارتوپد و متخصص پوست و مو سخت‌تر باشد! چراکه علی رغم فرهنگ سازی های انجام شده، مردم همچنان تمایل دارند مشکلات روانی و خانوادگی خود را از یکدیگر مخفی کنند و حتی اگر به یک روانشناس خوب مراجعه می کنند، در خصوص او به شما اطلاع رسانی نمی کنند.

ممکن است حتی بخواهید برای پیدا کردن روانشناس مناسب از اطرافیان و دوستان و خانواده کمک بگیرید و از آن ها پرس و جو کنید اما این کار برای شما بسیار سخت باشد. در ابتدا باید به شما بگوییم که یک مشاور روانشناس خوب باید به‌واقع یک یاری رسان باشد. یاری رسانی شامل همه فعالیت هایی است که به منظور کمک کردن به دیگران صورت می‌گیرد،  خواه این فعالیت ها در رابطه رسمی و حرفه ای صورت گیرد خواه در رابطه غیر رسمی. با این توصیف میتوان گفت افراد زیادی در فرایند یاری رسانی مشغول هستند مثل پزشکان، روانپزشکان و از جمله مشاوران و روانشناسان می باشند.

ولی آیا همه این متخصصین یاری رسان هستند، یاجزئی تر بگوییم آیا همه روانشناسان و مشاوران این قدرت یاری رسانی را دارند؟ آیا نیاز است که یک سری شاخصه ها را داشته باشند؟

جلسه مشاوره روانشناسی
جلسه مشاوره روانشناسی

خصوصیات یک مشاور خوب

 

  • دوستی دانا و رازدار

اولین گام در کمک به مراجعین برقراری رابطه است و هدف این است که مراجع درک شود و درمانگر بتواند با درک کافی و همدلی لازم به نیاز های مراجعین برسد. در این ارتباط یاورانه مشاور می تواند نقش راهنما، مربی و تسهیل گرِ یادگیری را داشته باشد. اهداف آن ایجاد تغییر در رفتار و سبک زندگی مراجع، تغییر باورها و خودپنداشتها، رشد آگاهی و ادراک و در نهایت رهایی از رنج و ناراحتی است.

درصورتی این رابطه می تواند اثر بخش باشد که:

۱-مهارت مشاور روانشناس در بیان و انتقال درک خود از احساسها، جهان بینی و رفتار مراجع قوی باشد.

۲- مشاور روانشناس در شناسایی و روشن سازی مشکل مراجع توانمند باشد

۳-توانایی مشاور روانشناس در به کار گیری راهبردهای مشاوره‌ای مقتضی برای تسهیل خودکاوی، خودشناسی، مسئله گشایی و تصمیم گیری مراجع بالا باشد.

  • عدم قضاوت کردن

یکی از نگرانی‌های اصلی افراد در ارتباط با دیگران نگرانی از قضاوت و ارزش‌گذاری طرف مقابل است و یا در طول زندگی از بچگی برای ما شرط گذاشتند و قضاوت شدیم. یکی از ویژگی های روان شناسی و مشاور، پذیرش بی قید و شرط مراجع به عنوان انسان با تمام کم و کاستی است. بنابراین زمینه و شرایط بیان اظهارات مراجع فراهم گردد و حس آزادی بیان احساسات را تجربه کند.

  • صداقت و بیان نکات واقعی

مشاوره در جلسات درمان پایبند به اصول اخلاقی می باشد. یعنی مشاور خودش را پشت نقاب مخفی نکند. صراحتاً احساسات، افکار، واکنش‌ها و نگرش‌هایش را به مراجع در خصوص ساختار روانی او ابراز کند. البته این خود افشاگری‌ها کاملا منطبق بر اهداف درمان باشد و در راستای بهبود مراجع باشد نه تخلیه عواطف خودِ درمانگر و رفع نیازهای شخصیِ او.

  • درک همدلانه و واقعی

یکی از وظایف روانشناسان و مشاوران، شناخت احساسات و افکار مراجعین آنطور که تجربه کرده‌اند است. یعنی شناخت دنیای درونی مراجعان و انتقال این ادراک به آنها است. به عبارتی دیگر، با عینک مراجعین دنیارا ببینیم. همدلی دو نوع است:

همدلی عاطفی:  درک دنیای عاطفی احساسات، ناراحتی. . . است.

همدلی شناختی:  درک مسائل و مشکلات مراجعین است.

  • متخصص بودن برای حل مشکل

روانشناسی نیز از رشد علم عقب نمی‌ماند، همین امر روانشناس را ملزم می کند که با رشد علمی و تغییرات همراه باشند وگرنه به مرور کنار گذاشته می شوند. از سوی دیگر مشکلات امروزه نیز تنوع پیدا کرده و روانشناس لازم است به صورت تخصصی روی افراد کار کند نه اینکه خدمات به همه مراجعین بدهد.

همچنین روانشناس، مراجع را با دلایل علمی آگاه کند که تنها فردی نیست که مشکل دارد. یک روانشناس خوب باید در مورد شک و تردید های بیماران، با آنها صحبت کند و بتواند با تشخیص درست و نحوه درمان مناسب بیمار یا مراجع را امیدوار کند.

اهمیت مراجعه به مرکز مشاوره روانشناسی
اهمیت مراجعه به مرکز مشاوره روانشناسی

چرا به مرکز مشاوره روانشناسی مراجع کنیم؟

با توجه به رشد علم و تکنولوژی و همچنین افزایش روز افزون مشکلات فردی، بین فردی_ارتباطی،  کاری،  زناشویی و فرزند پروری و اختلالات جنسی و اضطراب و افسردگی و نیز ظهور اختلالات جدید در قرن کنونی، یک روان شناس با رشد علمی و تکنولوژی و تنوع زیاد اختلالات، جواب گوی تمام مراجعین با ویژگی‌ها و دردهای متفاوت نیست.

پس نیاز است مراجعین در انتخاب خود دقت کنند و به جای مراجعه به مطب یک روانشناس، به یک مرکز مشاوره روانشناسی که تعداد زیادی درمانگر، با تخصص های زیادی در آن مضغول به کار هستند مراجعه کنند. مراکز روانشناسی به صورت تیمی کار می کنند و در بسیاری از زمینه ها یا مشکلات فردی خاصی یا موضوع خاصی جلسه برگزار می کنند که مشکل فرد را حل کنند. ضمناً در یک مرکز مشاوره روانشناسی گروه درمانی برگزار می گردد و از همه مهمتر مراجع حق انتخاب دارد که کدام روانشناس را انتخاب کند.

به تنهایی نمی توانیم مشکلاتمان را حل کنیم!

 

یکی از دلایل اصلی که مردم به روانشناس مراجعه نمی‌کنند، شرایط فرهنگی کشورمان است که حضور به مشاور و روان شناس را نشان از مشکلات شدید روانی یا به اصطلاح میگویند فرد روانی است (در صورتی که شاید ۱ درصد انسانها دچار مشکلات شدید هستند که آنها هم قابل درمان هستند).

یا اینکه می گویند ذات آدم تغییر نمی کند پس رفتن پیش مشاور بی فایده است(یکی از مسائلی که بایستی روشن شود این است که منظور از ذات چیه؟ روانشناسی به دنبال حل مشکلات فعلی و تغییر درون انسان هست و تا الان آنچه که تحقیقات گفته اند جواب داده).

یکی دیگر از دلایل این است که ممکن است از روان شناسی دیگر، راهکار گرفته باشند ولی به دلیل اینکه خود مراجع تکالیف را اجرا نکرده یا راهکار اشتباه بود، دیگر به روانشناس مراجعه نمی کنند. پس اینجاست که بایستی به مراکز مشاوره مراجعه کنید که متخصصین زیادی با رویکرد و تخصص خاص دارند.

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل، بحث مالی است که می گویند هزینه مشاوره زیاد است ولی با یک تحلیل ساده میتوان گفت که این هزینه خارج از عرف نیست. مثلا هزینه ای که ای که گاهاً چند هفته برای دندان پزشکی داده می‌شود با میزان هزینه‌ای که فرد بابت مشاوره روانشناسی می‌پردازد مقایسه کنید.

دلیل دیگر پزشک محوری بودن است، توجه مراجعین ابتدا بُعد جسمی است و نگران مشکلات جسمی هستند و پیگیر دریافت دارو هستند. در صورتی که با مراجعه به روان شناس و اجرای چند تکنیک، مسائل زندگی حل میشود.

یکی دیگراز مشکلات عدم مراجعه؛به روانشناس چه بگویم؟

گاها برخی از مراجعین چون زندگی را ناامن یا انتقادی می‌بینند و عزت نفس پایینی دارند و یا دچار اختلالاتی مثل اضطراب و افسردگی هستند به دلیل عدم قدرت ابراز وجود و حس اینکه هیچ کس مرا درک نمی‌کند مراجعه نمی‌کنند.

مشاور روانشناس خوب در تهران
مشاور روانشناس خوب در تهران

ویژگی های یک روانشناس خوب در تهران

ویژگی شخصی مشاور و روان شناس؛خود آگاهی و خود شناسی، سلامت روان شناختی، درک و همدلی، روشن فکری، بی طرف، توانایی ارتقای مراجعین را داشته باشد.

ویژگی‌های مشاور اثر بخش:

  1. مشتاق یادگیری
  2. از داشتن تجارب گسترده استقبال کند
  3. می تواند با مفاهیم پیچیده و مبهم برخورد کند و برای آنها ارزش قائل باشد
  4. قادرند هیجان دیگران را تشخیص دهند و بپذیرند
  5. به رشد هیجانی خودشان میپردازند
  6. دارای مهارت بین شخصی قوی ای هستند
  7. بر اتحاد درمانی باور دارند
  8. قادرند از مهارتشان در رشد فرد دیگر استفاده کنند.

در مرکز مشاوره و روانشناختی سلامت شما شاهد کادر مجرب و علمی و دلسوز مراجعین هستید. اگر قصد شروع جلسات مشاوره روانشناسی در تهران را دارید حتماً با شماره مرکز مشاوره سلامت تماس بگیرید. در نظر داشته باشید که مرکز مشاوره سلامت برای افرادی که مشاوره آنلاین و تلفنی را ترجیح میدهند، خدمات مشاوره غیر حضوری ارائه می‌دهد. پس حتی اگر در شهری غیر از تهران هستید نیز می‌توانید از خدمات روانشناختی ما بهره‌مند شوید.

منبع: مرکز مشاوره روانشناسی سلامت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن