phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه

مدیریت اضطراب کودکان در شروع مدارس و نقش والدین در آن ؛ 3 نکته مهم

نویسنده : دکتر سلگی ، مدیر مرکز مشاوره سلامت

بسیاری از کودکان در ماه‌های ابتدایی شروع مدارس از اضطراب و استرس زیادی برخوردار هستند. در این بین، والدین پررنگ‌ترین نقش را در کنترل یا افزایش اضطراب کودکان هنگام شروع مدارس دارند.

در این مقاله قصد داریم به راهکارهای مدیریت اضطراب کودکان در شروع مدارس و نقش والدین در آن بپردازیم. در ادامه همراه مرکز مشاوره سلامت و دکتر رحیم سلگی باشید.

دلیل اضطراب کودکان در شروع مدارس چیست؟

ترس از محیط مدرسه و ترس از تکالیف از اصلی‌ترین دلایل شکل‌گیری اضطراب کودکان در شروع مدارس هستند. از طرفی دیگر، با شروع مدارس تعطیلات کودکان نیز به پایان می‌رسد و این مسئله هم می‌تواند دلیل دیگری برای شکل‌گیری اضطراب در کودکان باشد.

مشکلات مالی هم می‌تواند باعث افزایش استرس کودکان هنگام مدارس شود. برای مثال، کودکی که خانواده‌اش با مشکلات مالی مواجه هستند، اضطراب و استرس تهیه لباس و لوازم‌التحریر خود را خواهد داشت؛ البته این دلیل، یکی از دلایل طبیعی است که امکان دارد برای هر کودکی به وجود بیاید.

بسیاری از کودکان که به تازگی قصد ورود به مدارس را دارند، تصور می‌کنند که معلم‌ها افرادی بسیار سخت‌گیر و خشن هستند؛ این تصور به هیچ عنوان درست نیست و خانواده‌ها باید برای از بین بردن این تصویر ساخته‌شده در ذهن کودکانشان، تلاش کنند

به غیر از دلایل گفته شده، دلایل دیگری هم موجب شکل‌گیری اضطراب کودکان در شروع مدارس می‌شود؛ اما این نکات گفته شده، جزء اصلی‌ترین دلایل اضطراب در کودکان هستند که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

نشانه‌های اضطراب کودکان در شروع مدارس

به طور کلی نشانه‌های زیادی وجود دارد که اضطراب کودکان را برایتان نمایان می‌کنند. نقش خانواده‌ها در شناخت این نشانه‌ها و تلاش برای برطرف کردن استرس کودکانشان بسیار مهم است.

در برخی موارد کودکی که اضطراب شروع مدارس را دارد، تمرکز خود را در بسیاری از کارهایش از دست می‌دهد. میزان پرخاشگری و عصبانیت او بیشتر از ماه‌های دیگر است و همین مسئله موجب بی‌قراری و ناآرام بودن کودک می‌شود.

تغییر در ساعت خواب و میزان غذاخوردن کودکان نیز یکی دیگر از نشانه‌های اضطراب کودکان در شروع مدارس است. بدون شک، اکثر کودکانی که اضطراب شروع مدارس را دارند، ساعت خوابشان با تغییراتی مواجه می‌شود و احتمالا کم‌تر از گذشته غذا می‌خورند.

شما به عنوان خانواده کودکان نباید اجازه دهید که این نشانه‌ها و اضطراب کودک بیشتر از دو الی سه هفته به طول بی‌انجامد. در غیر این صورت، عادات روزمره کودک با اختلالاتی همراه خواهد شد.

راه‌های مدیریت اضطراب کودکان در شروع مدارس

برای مدیریت اضطراب کودکان در شروع مدارس، راه‌های مختلفی پیش رویتان وجود دارد. شما به عنوان خانواده کودکان باید این راه‌ها را بشناسید و در بهترین زمان ممکن از آن‌ها استفاده کنید.

نکات مثبت حضور در مدرسه را برای کودک خود بازگو کنید.

یکی از راه‌هایی که باعث کاهش اضطراب کودکان در شروع مدارس می‌شود، بازگو کردن نکات مثبت حضور در مدرسه است. برای مثال، می‌توانید به کودک خود بگویید که حضور در مدرسه، موجب پیدا کردن دوستان بیشتری خواهد شد.

خرید لباس جدید، لوازم‌التحریر جدید، بازی و ورزش کردن به همراه دوستان، کشیدن نقاشی و … مواردی هستند که می‌توانید از آن‌ها به عنوان نکات مثبت حضور در مدرسه برای کودکانتان یاد کنید.

به کودکان خود بگویید که شما هم این دوره‌ها راطی کرده‌اید.

در برخی موارد، بهترین راه برای کاهش اضطراب در کودکان این است که به آن‌ها بگویید در گذراندن دوران مدرسه تنها نیستند؛ در این شرایط بهتر است که تصاویری از مدرسه رفتن خود را به آن‌ها نشان دهید و بگویید که شما هم در مدارس حاضر بودید و این دوره‌ها را گذراندید.

برای به مدرسه رفتن کودکانتان، راحت‌ترین شرایط را فراهم کنید.

فراهم کردن شرایط راحت برای به مدرسه رفتن کودکان، یکی دیگر از کارهایی است که می‌تواند باعث کاهش اضطراب کودکان در شروع مدارس شود. برای انجام این کار بهتر است تمامی شرایط معقولی که کودکانتان برای به مدرسه رفتن از شما درخواست می‌کنند را فراهم کنید.

به طور کلی، راه‌های بیشتری هم برای مدیریت و کنترل استرس کودکان در ماه شروع مدارس وجود دارد اما نکاتی که گفته شد، از اصلی‌ترین راه‌ها هستند که باید به آن توجه داشته باشید.

در صورتی که همچنان کودک شما با مشکل اضطراب در شروع مدارس مواجه است، پیشنهاد می‌کنیم که از مرکز مشاوره سلامت یک رزرو برای شرکت در جلسات داشته باشید.

جمع بندی
در این مقاله به معرفی اضطراب کودکان در شروع مدارس و نشانه‌های مربوط به آن پرداختیم. با استفاده از نکات گفته شده، می‌توانید اضطراب کودکانتان را در این روزها کاهش دهید. شما به عنوان خانواده کودکان، نقش زیادی در مدیریت و کنترل اضطراب کودکان دارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن