phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
طرد شدگی

چگونه با طرد شدن کنار بیاییم؟

در طی چند سال گذشته که مشغول به فعالیت در زمینه ی روان شناسی و مشاوره ی خانوادگی (زناشویی)، کودک و فردی بودم یکی ازدلایلی که بیشترین ارجاعات را داشت طرد شدن بود که از جمله زخم های عاطفی است که بیشترین رنج را فرد می کشد.

علائم از طرد شدن در کودکان

چگونه با طرد شدن کنار بیاییم؟

طرد شدن فقط در زمینه ی زناشویی نیست در همه ابعاد زندگی ما می تواند نمود داشته باشد. مثلا در کودکی ؛ طرد شدن از گروه بازی ، مورد توجه قرار نگرفتن از سمت والدین و …. در سنین بزرگسالی؛دعوت نشدن به جشن تولد ، پس زده شدن توسط دوستان ، مسخره شدن ، در مصاحبه شغلی پذیرفته نشدن ، رفتار سرد آشنایان و یا به ویژه شریک عاطفی ،طرد شدن از سمت شریک عاطفی – جنسی و پس زدنت و….در تمام زندگی ما این بعد هست، پس نیاز است که از کودکی تا بزرگسالی بهش توجه کنیم.

 

همچنین بخوانید: مهارت تاب آوری چیست؟ 

انواع طرح شدگی

برخی از طرد شدن ها باعث رنجش شدید در ما می شود طوری که شبیه بریدگی عمیق است که به استخوان رسیده و برخی دیگر مثل بریدگی با کاغذ است که سطح نازکی از پوست را می برد. ولی درک و ارزیابی ما ممکن است دچار تخریب  شود و این سطوح را تحریف کند و طردی که سطحی است را خیلی عمیق جلوه دهیم یا طرد عمیق را برایش سرپوش بگزاریم و نبینیمش.

واکنش افراد نسبت به طرد شدگی

 

درد عاطفی طرد شدگی

چرا طرد های کوچک نیز عاطفه ما را تحریک می کند ؟

اگر در یک جمع باشید و حدود 5  دقیقه دوستانتان با شما صحبت نکنند یا حرف شما را نشنوند ،چه احساسی دارید ؟ طوری که حس کنید حذف شدید در صورتی که زمان زیادی نگذشته می بینیم که چقدر طرد شدن دردناک است این مورد یک نمونه کوچک از طرد شدن است تا برسد به ترک شدن در رابطه عاشقانه ، اخراج شدن از شغل و یا دوستان همدیگر بدون اطلاع  شما ملاقات می ، همه این موارد تاثیر عمیقی بر سلامت عاطفی ما می گذارد.

چرا طرد شدن ها نسبت به سایر زخم های عاطفی خیلی بیشتر آسیب می زنند؟

طرد شدگی اجتماعی چیست؟

طرد شدگی اجتماعی
طرد شدگی اجتماعی

 ریشه تکاملی دارد ، انسان ها حیوانات اجتماعی هستند ، مثلا به محض طرد شدن از قبیله یا گروه های اجتماعی در گذشته چنین اتفاقاتی برای فرد رخ می داد؛ از دست دادن غذا ، حمایت ، شریکان تولید مثل و  زنده ماندن را سخت می کرد و نهایت مرگ. حال در طی مسیر رشد ساختاری مغز همین عوامل باعث شد سیستم هشدار سریع مغز فعال تر شود و به هر نوع طرد شدن سریع واکنش عاطفی مثل خشم ، گریه ، ترس نشان دهد.

طردشدن، فکر کردن را مختل می کند

یکی از دلایل ویرانگری شدید طردشدگی اغلب استدلال منطق و عقل سلیم در تسکین دردی که احساس می کنیم بی تاثیر هستند ، اینجاست که به مراجعینم می گم فعلا دست به هیچ اقدامی نزنید چون طرد شدن به شیوه های گوناگونی بر قدرت تفکر ما تاثیر می گذارد . مثلا بر حافظه کوتاه مدت ، کاهش نمرات آزمون ، ضریب هوشی ، سنجش قدرت استدلال و تصمیم گیری تاثیر می گذارد . پس مراقب باشید در مراحل اولیه طرد شدن های شدید دست به هیچ کاری نزنید چون ممکن است صدمات عاطفی بیشتر ضرر مالی وحتی بعدا باعث ایجاد شرم ساری شود.

 

هم چنین بخوانید: مهارت های صحبت با همسر

رفتار خشونت آمیز

چرا به در و دیوار می کوبیم ؟

زمانی که یک نفر از اعضای زندگی ما می میرد ممکن است نسبت به همه خشم نشان دهیم . یادم یکی از مراجعینم می گفت  پدرم فوت کرده بود و بعد به داداشم اطلاع دادیم که از شهر دیگه بیاد ، موقعی که آمد شروع کرد به زدن من که چرا بمن دیرگفتیتد در صورتی که در همان لحظه پدر فوت شده بود بهش اطلاع دادیم. طرد شدن اغلب باعث عصبانیت و پرخاشگری می شود و ما نیاز است که برون ریزی مناسبی برای خشم داشته باشیم به ویژه نسبت به کسانی که ما را طرد کردنده اند . اگر طرد شدن درمان نشود به سرعت باعث عفونت یا سرطان روانی می شود . افراد ممکن است به دنبال انتقام باشند (عشاق جفادیده )

نشانه های عزت نفس پایین در طرد شدگی

حتی یادآوری طرد شدگی کوچکی در گذشته باعث افت موقتی در احساسات و تفکر ما می شود و مستقیم در عزت نفس ما تاثیر می گذارد ولی مسئله فقط این نیست اغلب تجربه طردشدگی با سرزنش کردن خودمان همراه می شود و عفونت روانی ناشی از طرد شدگی را تشدید می کند و در ادامه باعث تضعیف سلامت روان می شود . سرزنش گری ایجاد کننده ی تفکر شخصی سازی در افراد می شود . شخصی سازی یعنی اینکه هر مسئله ای که وجود دارد باعث و بانیش خودم هستم ، پس من ضعف دارم ، مثلا این همیشه برای من اتفاق می افتد هیچکس مرا دوست ندارد . من هرگز کسی را پیدا نمی کنم چون من جذاب نیستم ، خوب نیستم .

علاوه بر شخصی سازی در چنین شرایطی ما گرایش به تعمیم هم داریم حتی زمانی که عوامل مرتبط به هم نیستند یا بیهود سرزنشی گری رخ می دهد ( مثلا نبایست آن کار را می کردم یا نباید جک می گفتم ).

در چنین مواردی حتما به روانشناس و مشاور مراجعه کنید چون در صورتی که این خطا ها رفع نشود افراد به سمت اختلالات روانی می روند

طرد شدن به اندازه کافی دردناک است ، پس خودمان نمک نپاشیم .

 

هم چنین بخوانید : چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟ 

حس تعلق چیست؟ | طرد شدگی و حس تعلق

یکی از نیاز های بنیادین و اساسی ما نیاز به بودن در کنار دیگران است وقتی که ارضا نشود چه به دلیل طرد شدگی یا نداشتن موقعیت ایجاد رابطه یا …. تاثیر بسیار عظیمی در سلامت روان و جسم ما می گذارد . پس مراقب نیازهای بچه هایتان و اطافیانتان باشید از جمله حس تعلق داشتن(بودن و دیده شدن)> اگر ارضا نشود مشکلاتی که ذکر شد اتفاق می افتد درصورتی که نتوانستید حلش کنید از متخصص کمک بگیرید که درمسیر ارضا این نیازها کنارتان باشد وگرنه مسئله ریشه ای می شود و تغییر آن سخت تر می شود.

در مقالات دیگر راهکارهای رفع و مقابله با طرد شدگی را ارائه می دهم.

برای رزرو یک روانشناس خوب در تهران روی لینک کلیک کنید

سطوح طرد شدن چیست؟

برخی از طرد شدن ها باعث رنجش شدید در ما می شود طوری که شبیه بریدگی عمیق است که به استخوان رسیده و برخی دیگر مثل بریدگی با کاغذ است که سطح نازکی از پوست را می برد. ولی درک و ارزیابی ما ممکن است دچار تخریب  شود و این سطوح را تحریف کند و طردی که سطحی است را خیلی عمیق جلوه دهیم یا طرد عمیق را برایش سرپوش بگزاریم و نبینیمش.

دردهای ناشی از طرد شدگی چیست؟

درد عاطفی طرد شدگی، طردشدن باعث مختل شدن تفکر می شود، خشم و خشونت، عزت نفس آسیب دیده ، زخم زبان به خود زدن، به مخاطره افتادن نیاز به تعلق،

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه با طرد شدن کنار بیاییم؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن