phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
عزت نفس

عزت نفس چیست؟

ممکن است تعاریف متعددی از عزت نفس شنیده باشید. اما متعدد بودن آن تعاری دلیل بر اشتباه بودن آنها نیست. زیرا عقیده ی صاحبنظران بزرگ نیز بر آن است که عزت نفس تعاریف مختلفی دارد که معنای همه ی آنها یکی است. عزت نفس ریشه ی تمامی موفقیت ها و شکست هایی است که در زندگی کسب می کنیم.

اگر بخواهیم عزت نفس را در یک جمله تعریف کنیم می توانیم آن را این چنین تعریف کنیم: “عزت نفس احساس و دیدگاهی است که هر شخصی مبنی بر ارزشمند بودن نسبت به خود دارد”. داشتن عزت نفس باعث می شود شما در مواجهه با خود و زندگی اجتماعی خود واقعی‌تان باشید. خودِ واقعی و ارزشمندی که می تواند به شما انگیزه دهد تا به جنگ با مشکلات بزرگ بروید و تا آخرین لحظات نیز باور داشته باشید که پیروز نهایی این جنگ شما هستید.

نقش عزت نفس در زندگی ما

یکی از مشکلات اصلی ای که امروزه افراد زیادی به آن گرفتار هستند، باور نداشتن به خود و ارزشمند ندانستن خود است. وقتی حرف از “ارزشمند دانستن خود” به میان میاید، بدون شک کلمه عزت نفس به ذهنمان می رسد. بزگترین سوالی که ذهن بسیاری از آم ها را به خود مشغول کرده این است که “عزت نفس چیست؟”.

این سوال سوالی است که ممکن است در زندگی بارها ذهن ما را به خود مشغول کرده است و ندانستن جواب آن باعث شده ما نتوانیم در زندگیمان احساس خوبی داشته باشیم و احساس ارزشمند بودن داشته باشیم. عزت نفس ویژگی ای است که بهتر است هر انسانی آن را در زندگی اش بهبود ببخشد. یکی از مسائلی که درباره مفهوم عزت نفس وجود دارد این است که برای بسیاری از مردم مفهوم عزت نفس با اعتماد به نفس یکی است و تمایزی بین این دو مفهوم مهم قائل نمی شوند.

داشتن عزت نفس بالا

به طور خلاصه معنی اعتماد به نفس یعنی “من توانمندم” و عزت نفس یعنی “من ارزشمندم”

 برای اینکه مفهوم عزت نفس در زندگی را بهتر درک کنید، فردی را تصوی کنید که در موقعیت های زیادی از زندگی اش برای خودش ذره ای ارزش قائل نمی شود و خودش را دوست ندارد. این فرد در پیش خودش و در پیش افرادی که با آنها نشست و برخواست دارد مدام از خودش بدگویی می کند. ممکن است در همین لحظه که این مطلب را می خوانید یاد چند نفر از آدم های زندگیتان و یا حتی خودتان بیوفتید. نیازی نیست نگران باشید! دلیل این مشکل به عزت نفستان یر می گردد و با مطالعه و تمرین و کمک گرفتن از مشاور روانشناس می توانید عزت نفس خودتان را بهبود ببخشید.

جالب است بدانید که عزت نفس یا همان احساس ارزشمندی درونی انسان، از دوران کودکی انسان به وجود می آید که این احساس می توانید با گذشت زمان رشد کند و یا کاهش پیدا کند. برای مثال تصور کنید ۸ الی ۱۰ ساله هستید و این سوالات در ذهن شما وجد دارد:

  • من خوشگلم یا زشتم؟
  • من باهوشم یا خنگم؟
  • بقیه منو دوست دارن یا ندارن؟

و هزاران سوال دیگری که ممکن است یک بچه از خود بپرسد. طبیعتاً کودک با گرفتن پاسخ مثبت از گرفتن سوال هایی از این قبیل، حس ارزمندی درونش تقویت می شود و با گرفتن جواب های منفی، سرخورده می شود و احساس می کند خوب و ارزشمند نیست. عزت نفس یکی از ستون های اصلی زندگی شادِ توأم با لذت و خوشبختی است.

قابل توجه ساکنین محترم تهران: مشاوره روانشناسی در تهران

من می توانم
من می توانم

قدرت درونی

عزت نفس دقیقاً یک قدرت درونی مهم است که بهتر است شما آن را تقویت کنید. با بهبود این قدرت در وجودتان، شما جرأت این را پیدا می کنید که به همان کسی که می خواهید تبدیل شوید. به همین علت است که عزت نفس نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا می کند و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حال وضعیتی را تصور کنید که در آن شما خودتان را ارزشمند نمی دانید.

همین که ما احساس ارزشمندی نکنیم و جمله هایی نظیر “من اونقدر ها هم خوب نیستم و یا من نمیتونم  از پس مشکلاتم بر بیایم” این حرف ها به مرور برای ما تبدیل به باور می شود و همه ی زندگی ما را تحت الشعاع قرار می دهد. زمانی که در وجوتان احساس ارزشمندی نکنید، به این باور می رسید که هرگز نمی توانید به آرزو های خود برسید.

عزت نفس پایین، انسان را در دام احساساتی نظیر احساس بی ارزشی، غمگینی، خجالت و شرمندگی، احساس تنهایی و …می اندازد و باعث می شود شما به طور کل از زندگی نا امید شوید. عزت نفس و اعتماد به نفس معنای یکسانی ندارند، اما کامل کننده ی یکدیگرند.

همچنین بخوانید: کاهش استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا

تاریخچه عزت نفس

خود ارزشمندی و عزت نفس اولین با توسط ویلیام جیمز و در اواخر قرن ۱۹ میلادی بیان شد. ویلیام جمیز اولین کسی بود که مفهوم عزت نفس را به صورت علمی تشریح کرد. او اعتقاد داشت که احساساتی که انسان در مورد خودش دارد، از تعامل شخص با دیگران و آدم های اطرافش سرچشمه می گیرد. درواقع عزت نفس یک ویژگی قابل تغییر  و قابل تقویت است که انسان با مطالعه و کار و تلاش روی آن می توان میزان آن را ارتقا دهد و باعث ایحاد حس رضایتمندی بیششتری در زندگی اش شود.

اهمیت عزت نفس
اهمیت عزت نفس

اهمیت عزت نفس به طور خلاصه

عزت نفس بخش عظیمی از زندگی روانی ما را تشکیل می دهد. به طور کلی مهم ترین هدف روانشناسی در زندگی، افزایش میزان رضایت  و آرامش در زندگی است که عزت نفس یکی از ستون های اصلی این حس رضایت و آرامش در زندگی است. ممکن است به دلیلی کودکی غم انگیزمان عزت نفسمان را از دست داده باشیم و آن را در جایی میان دوره های غم انگیز کودکی جا گذاشته باشیم. کمبود عزت نفس در زندگی باعث می شود که ما حتی در کنار موفقیت هایی که بدست میاوریم،

باز هم خودمان را ارزشمند ندانیم و خودمان را لایق موفقیت هایی که بدست آوردیم نیز ندانیم. ریشه ی بسیاری از احساس ناکامی هایی که در زندگی تجربه می کنیم به عزت نفس باز می گردد. اما خبر خوب این است که دنیا برای کسی که عزت نفس پایینی دارد تمام نشده و با مراجعه به یک مشاور متخصص در زمینه ی عزت نفس و همچنین تلاش و کوشش خوتان می توانید یک تغییر بزرگ در عزت نفس خود و در نتیجه تغییر بزرگی در زندگی تان ایجاد کنید.

 

رزرو وقت مشاوره در مرکز مشاوره روانشناسی سلامت

عزت نفس یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی روانی مارا تشکیل می‌دهد. در صورت عدم عزت نفس و داشتن عزت نفس پایین، ما نمی‌توانیم با بسیاری از مسائل زندگی روبرو شویم، درواقع عزت نفس یکی از ستون‌های زندگیست و مشاوره روانشناسی یکی از سریع‌ترین و آسوده‌ترین راه‌های بهبود عزت نفس است. جهت روزو وقت مشاوره روانشناسی در تهران، پیشنهاد می‌کنیم با مرکز مشاوره روانشناسی که در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به عنوان بهترین مرکز مشاوره رواشناسی از سوی سازمان بهزیستی کل کشور انتخاب شده است تماس بگیرید.

تلفن: ۰۲۱۶۶۱۷۹۲۳۱

همچنین بخوانید: نشانه های عزت نفس پایین و راه بهبود آنها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن