phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
خیانت زناشویی

سبب شناسی خیانت زناشویی

خیانت زناشویی موضوعی است که زوج درمانگران به صورت منظم در کارهای بالینی­‌شان با آن مواجه می­‌شوند و می‌­تواند تجربه‌­ای گیج‌­کننده و دردناک برای همه‌­ی کسانی باشد که با آن درگیرند. افزون بر این، خیانت یکی از دلایل عمده­‌ی طلاق و از هم پاشیدن ازدواج است.

عموم مردم اذعان دارند که هر چند عشق رومانتیک می‌­تواند کشش متقابل شدیدی بین زن و مرد جوان به وجود آورد، ولی این عشق معمولاً از عمر چندانی برخوردار نیست و زمانی که شور اولیه آن از بین برود می‌­توان انتظار داشت که رابطه­‌ی زناشویی نیز که بر اساس چنین عشقی استوار گردیده است، متزلزل شده و از هم بپاشد.

خیانت زناشویی براساس یک تعریف کلی نقض تعهد رابطه دو نفره است که منجر به شکل­‌گیری درجاتی از صمیمیت عاطفی و فیزیکی با فردی خارج از این رابطه می‌­شود. از جمله دلایل خیانت وجود تعارض بین زوجین است. برای اینکه درمورد جنبه‌های دیگر خیانت زناشویی آشنا شوید، با وبسایت مرکز مشاوره روانشناسی سلامت همراه باشید.

چه عواملی تعارض­‌های زناشویی را به وجود می آورد؟

اختلالات مرتبط با تعارض‌­های زناشویی را بدین شکل دسته­‌بندی کرده‌­اند:

الف) عوامل درون­فردی: اختلالات شخصیتی، اختلالات روانی، اختلالات جسمی، عادات و صفات شخصیتی آزار دهنده.

ب) عوامل برون­فردی: اختلالات جنسی، الگوهای ارتباطی ناسالم، اختلالات عشق، اختلالات ارتباط کلامی و غیر کلامی، همسر آزاری، خیانت، افکار و باورهای غیر منطقی زوج‌­ها، تفاوت ویژگی­‌های شخصیتی، مشکلات ساختاری، مشکلات مربوط به صرف وقت با یکدیگر، اختلاف ارزش­ها، اختلافات فرهنگی و مشکلات رشدی.

ج) عوامل فرافردی: مشکلات اقتصادی، شغلی، مشکلات مربوط به خانواده­‌های اصلی و اقوام، دخالت منفی خانواده‌­های اصلی، اقوام و دوستان، مشکلات مربوط به مسائل سیاسی، مشکلات مربوط به فرزندان، سایر عوامل فشار زا و تغییرات مهم زندگی.

infidelity
infidelity

علت تعارضات زناشویی

در بررسی تحقیقات به عمل آمده عوامل گوناگونی به عنوان عامل زمینه‌­ساز بروز مشکلات زناشویی به چشم می­‌خورند، که به طور اجمال عبارتند از:

1- تعداد زیاد فرزندان و یا نداشتن فرزند

2- ازدواج در سنین پایین

3- عدم تمکین زن و ندادن نفقه توسط شوهر

4- تفاوت سنی زیاد زن و شوهر

5- اختلاف طبقاتی و تحرک طبقاتی (مثبت و منفی)

6- زندانی شدن شوهر

7- فقر و مشکلات اقتصادی

8- فرزندان ازدواج قبلی

9- ناآشنایی یا کوتاه بودن مدت آشنایی با همسر قبل از ازدواج

10- ازدواج اجباری

11- عدم تفاهم در گذراندن اوقات فراغت

12- رابطه نامشروع

13- بدبینی به همسر و عدم صداقت قبل و بعد از ازدواج

14- اعتیاد شوهر

15- بدرفتاری زن یا شوهر

16- بیماری یکی از زوجین

 

هم چنین می توانید بخوانید : تعارض زناشویی

 

خیانت زناشویی
خیانت زناشویی

انواع خیانت زناشویی

الف) خیانت­‌های عاطفی: یکی از زوجین به دلایل مختلف، مشکلات و مسائل عاطفی خود را بیش از آنکه با همسرش مطرح کند، با فرد دیگری خارج از خانواده­‌اش در میان می‌­گذارد و از او حمایت عاطفی می‌­جوید. بی­‌وفایی‌­های عاطفی اشکال مختلفی مثل ارتباط اینترنتی، ارتباط در محیط­‌های کاری و ارتباطات تلفنی دارد این نوع خیانت در زنان بیشتر است.

ب) خیانت‌­های جنسی: به معنای روابط جنسی مرد یا زنی متاهل با جنس مخالف است که غریبه باشد که این خیانت در همه‌­ی فرهنگ­ها ناپسندیده تلقی می‌­شود. این ارتباطات شامل ارتباط با زنان خیابانی، ارتباط جنسی با همجنسان است. این نوع خیانت در مردان بیشتر از زنان است.

ج) خیانت‌­های مرکب: که شامل ترکیبی از خیانت عاطفی و خیانت جنسی است. این نوع خیانت بیشترین نوع آن است که گاهی از روابط جنسی به روابط عاطفی و گاهی از روابط عاطفی به روابط جنسی کشیده می‌­شود و سخت‌­ترین نوع خیانت از نظر درمان است.

علت خیانت زناشویی چیست؟

از جمله عوامل خیانت در زندگی زناشویی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. نارضایتی از زندگی زناشویی: افرادی که از زندگی زناشویی خود خشنود نیستند چهار بار بیشتر از سایر افراد مرتکب بی­‌وفایی می­‌شوند.
  2. طلاق: در مقایسه با افرادی که هرگز طلاق نگرفته‌­اند، افرادی که قبلا طلاق گرفته‌­اند بیشتر احتمال دارد که مرتکب بی‌­وفایی شوند.
  3. پایین بودن سن ازدواج: افرادی که در سن پایین ازدواج کرده­‌اند، احتمال بیشتری دارد که مرتکب بی‌­وفایی شوند.
  4. وضعیت شغلی: افرادی که خارج از منزل مشغول به کار هستند احتمال بیشتری دارد که مرتکب بی‌­وفایی شوند(هنوز تحقیق جامعی صورت نگرفته).
  5. درآمد: افراد دارای درآمد بالا نسبت به افرادی که درآمد پایین دارند احتمال بیشتری دارد که به همسر خود بی­‌وفا باشند.
  6. تحصیلات: افراد دارای تحصیلات بالا نیز بیشتر از سایر افراد در معرض بی­‌وفایی قرار دارند.
  7. نیازهای برآورده نشده: تعارضات حل نشده، عزت نفس پایین، عوامل شخصی روانی و عوامل فرهنگی و محیطی همگی در بروز بی­‌وفایی نقش دارند.
  8. زن یا مرد احساس می‌­کنند مستحق این هستد که شاد و خوشحال باشند و روابط آزادانه داشته باشند.
  9. ازدواج از اول به صورت تحمیلی صورت گرفته باشد.
  10. یکی از زوجین از نظر زوج دیگر زیبا و جذاب نباشد.
  11. خیانت از نوع آشیانه خالی: پس از اینکه فرزندان ازدواج کردند و خانه را ترک کردند رابطه زوجین سرد می­شود و احساس تنهایی می‌­کنند و برای تسکین تنهایی و نارضایتی به سمت خیانت کشیده می­شوند.
  12. عامل جنسی که شامل تهییج، کنجکاوی و جدید بودن موضوع است.
خیانت
خیانت

چه عواملی باعث شکل گیری خیانت می شود؟

روابط خارج از ازدواج به خودشیفتگی افراد، اعتماد به نفس شکننده، نیاز برای حفظ عزت نفس و اختلالات روانی نسبت داده شده است(پس نیاز هم قبل ازدواج و هم حین زندگی از کمک مشاوران استفاده کرد). یکی از قوی­ترین عوامل پیش‌­بینی کننده‌­ی بی‌­وفایی خودشیفتگی شخصیتی است.

 

هم چنین بخوانید : روابط فرازناشویی چیست؟ 

زنانی که خودشیفتگی زیادی دارند پیش‌­بینی می­شود که ممکن است به دنبال جلب توجه باشند، قرار ملاقات بگذارند، شب در جایی بمانند و همه‌­ی این­ها موجب می­شود که روابط خارج از ازدواج و یا روابط جنسی خارج از ازدواج داشته باشند. علاوه بر خودشیفتگی دو عامل قوی پیش­‌بینی کننده‌­ی بی‌­وفایی احساس مسئولیت پایین و روان­‌پریشی (اختلال شدید روانی) هستند که عنصر مشترک آن­ها تکانشگری و ناتوانی در خویشتن­داری و به تاخیر انداختن لذت است.

حالات مرد بعد از خیانت و زن بعد از خیانت

مردان:

  1. قطع رابطه­‌ی زناشویی
  2. انتقام گرفتن
  3. به دنبال یافتن معشوقه برای خود

زنان:

  1. بحث و گفتگو در مورد بی‌­وفایی
  2. مواجهه کردن همسر با مسئله‌­ی بی‌وفایی و صحبت با او
  3. کار بر روی بهبود رابطه­‌ی فعلی و بازسازی آن
  4. بخشیدن همسر
  5. نا امیدی و پریشانی
  6. احساس ناامنی و تردید نسبت به خود
  7. کاهش عزت نفس

زنان تصور می­‌کنند که برقراری رابطه­‌ی نامشروع وقتی که برای عشق باشد موجه است، در حالی که مردان وقتی آن را موجه می­دانند که برای عشق نباشد. زن­ها برای رابطه­‌ی نامشروع خود احساس پریشانی و گناه می‌­کنند، اما مردان از آن لذت می‌­برند.

رزرو وقت مشاوره زوجین در مرکز مشاوره روانشناسی سلامت

قطعاً مسئله خیانت تلخ ترین مسئله‌ای است که می‌تواند در یک رابطه عاشقانه اتفاق بی‌افتد تجربه خیانت می‌تواند هرکسی را آسیب‌پذیر کند و طبعات زیان‌باری بر روان انسان‌ها خواهد گذاشت. حتی ممکن است چنان حال بدی را تجربه کنید که از نظر جسمی ناتوان گشته و دچار بیماری شوید. طبیعتاً نارضایتی از زندگی زناشویی و وجود تعارض بین زوجین می‌تواند کیفیت رابطه عاطفی و زناشویی را پایین بیاورد و ممکن است مقوله‌ی تلخِ خیانت در زندگی شما رخ دهد.

شما عزیزان می‌توانید برای اینکه کیفیت رابطه عاطفی با همسرتان را بهبود بخشید، می‌توانید از زوج درمانگران مرکز مشاوره روانشناسی سلامت کمک بگیرید. اگر نیاز دارید برای شروع جلسات مشاوره زوجین و سکس‌تراپی مشاوره بگیرید، حتماً با شماره کلینیک روانشناسی سلامت تماس بگیرید.

تلفن: 02166179231

منبع

پایان نامه : رابطه‌­ی خیانت سایبری و همسر آزاری با تعارضات زناشویی در افراد متاهل شهر تهران،  دکتر رحیم سلگی و سحر دهخدایی (دانشجو)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن