phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
خودباوری

خودباوری چیست و چگونه می تواند ما را موفق کند؟

همه ی ما احتمالاً این را می‌دانیم که خودباوری یکی از ارکان اصلی رسیدن به موفقیت است. اما بسیاری از افراد ممکن است اهمیت زیادِ خودباوری  و نقش خودباوری در موفقیت را نادیده بگیرند. برای همه ما بارها پیش آمده که از انجام کاری بترسیم و یا از اینکه بخواهیم در یک جمع سخنرانی کنیم، درگیر ترس و اضطراب شده باشیم. ممکن است موقعیت هایی در زندگی ما وجود داشته باشد که با اینکه استعداد و توانایی برای انجام آن را داشته ایم، آن را به کسی دیگر واگذار کرده ایم.

برای اینکه از موانع ذهنی ای که در تفکر شما وجود دارد عبور کنید و فرصت‌های زندگی‌تان را به خوبی استفاده کنید تنها یک راه وجود دارد؛ آن هم اینکه به یک خودباوری و عزت نفس دست پیدا کنید.

در این مطلب ما به بررسی خودباوری و عادات مثبتی که باعث افزایش خود باوری می‌شوند می‌پردازیم.

 

همچنین بخوانید: مهارت های زندگی را یاد بگیریم!!

خودباوری
خودباوری

چگونه به خودم ایمان داشته باشم؟

خودباوری به معنی انکار ضعف های وجودی ما نیست، بلکه به معنی دیدن استعداد ها و توانایی ها در عین وجود این ضعف هاست. اتفاقاً بخش مهمی از خودباوری، حاصل آگاه شدن به نقاط ضعف است و شناخت بر روی نقاط ضعف به شما کمک می‌کند در مسیر رسیدن به اهدافتان قدم بردارید.

درواقع اولین مرحله از حل کردن هر مشکلی، کشف آن مشکل و بررسی آن است. تنها در اینصورت است که مشکلات ما یکی یکی از سر راه ما برداشته خواهند شد.

فردی که به خودباوری رسیده است از توانمندی‌ها و استعداد‌هایش در رسیدن اهدافش استفاده می‌کند اما اگر موفق نشد، برای افزایش توانمندی‌هایش مجدداً برنامه ریزی و تلاش می‌کند. چرا که آن شخص باور دارد راهی برای حل مشکل وجود دارد که هنوز آن را کشف نکرده است. شکست خوردن در زندگی به این معنا نیست که ششما قابلیت و توانایی ندارید. تنها کاری که باید بکنید این است که دلایل اشتباهتان را پیدا کنید و مجدداً شروع کنید.

اگر شکست خوردید، آن را نشانه ضعف ندانید!

اگر شما به خودتان برچسب بی عرضه و شکست خورده و ضعیف را بزنید، بیرون آمدن از چاه ذهنی‌ای که خودتان برای خودتان حفر کرده‌اید کاری بسیار سخت می‌شود. یکی از مسائلی که خودباوری شما را نشانه می‌گیرد و باعث می‌شود احساس ضعف و ناتوانی کنید، دیدگاه شما نسبت به شکست است. درواقع شکست ها به خودی خود باعث این احساس ناتوانی و ضعف در ما نمی‌شوند، بلکه دیدگاه ما نسبت به آن شکست‌هاست که باعث به وجود آمدن این احساس در ما می‌شوند.

پس بهتر است دیدگاهمان را کمی متفاوت کنیم و برای رسیدن به خودباوری و موفقیت ایمان داشته باشیم که: شکست مقدمه‌ی پیروزی است و هر آدم موفقی بارها شکست خورده است.

خودباوری به شما دیدگاهی می‌دهد که از اشتباه کردن وحشت نداشته باشید و بخاطر شکست، خود را ملامت نکنید و به طور کلی از شکست به موفقیت برسید. خودباوری با رسیدن به موفقیت ارتباط مستقیم دارد.

خودباوری
خودباوری

تقویت خودباوری

داشتن خودباوری یک امر ضروری برای همه است. نداشتن باور به خودمان باعث می‌شود که بسیاری از فرصت‌های کاری، اجتماعی و … را از دست بدهیم و به چیز هایی که آرزوی رسیدن به آنها را داریم نرسیم. یکی از دلایلی که باعث می‌شود خود را باور نداشته باشید این است که دیگران شما را باور ندارند. ولی باید این را بدانید که هیچکس نمی‌تواند حس حقارت و ناتوانی را در شما بیدار کند مگر اینکه شما به او اجازه دهید.

نداشتن خودباوری باعث می‌شود فکر هایی از این قبیل داشته باشید: بقیه از من بهترند، من صلاحیت انجام این کار را ندارم، موفقیت برای دیگران است نه برای من، نمی‌توانم شکست را بپذیرم و…

این افکار منفی خودباوری شما را مورد حمله قرار می‌دهند و راه رسیدن به موفقیت را بر شما می‌بندند. در زیر به شما راه‌های رسیدن به خودباوری را معرفی می‌کنیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها خودباوری را در درونتان پرورش دهید.

 

همچنین بخوانید: چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟ 

خودباوری
خودباوری

برای تقویت خودباوری چه باید کرد؟

 

خودت استعدادهایت را شکوفا کن!

همه ی انسان‌ها استعداد هایی دارند و باید به استعداد‌های خود افتخار کنند و اجازه دهند دیگران نیز استعدادهای او را بشناسند. شما باید بدانید که هرکاری را به خوبی انجام می‌دهید، درواقع استعدادی در انجام آن دارید که بهتر است آن را باور کنید. هر انسانی استعداد های مخصوص به خود را دارد و فقط باید باور داشته باشد که در کاری که انجام می‌دهد بهترین است، فقط ممکن است کار را متفاوت از دیگری انجام دهد.

اگر به بهترین بودن خود در کاری که انجام می‌دهید باور نداشته باشید، هرگز به اهدافتان در زندگی دست پیدا نمی‌کنید. از برچسب زدن به خودتان پرهیز کنید و به بهترین بودن خودتان ایمان داشته باشید.

پیروزی هایت را یادت نرود

ما انسان ها همیشه عادت داریم که روی جنبه های منفی و شکست ها و تجارب تلخ گذشته تمرکز کنیم و اهمیت زیادی به موفقیت‌هایی که کسب می‌کنیم نمی‌دهیم. بهتر است از این به بعد همه‌ی موفقیت هایی که کسب می‌کنید (حتی کوچک ترین موفقیت) را ثبت کنید. پیشنهاد می‌کنم که یک دفترچه بردارید و شروع به نوشتن موفقیت های‌تان بکنید.

این پیروزی‌ها می‌توانند مربوط به امروز، روزهای گذشته، هفته ها و یا حتی ماه ها و سال‌های گذشته باشند. زمان آنها اهمیتی ندارد، مهم این است که شما آن پیروزی‌ها را ثبت کنید و توانایی‌های ود را بشناسید و به آنها ایمان بیاورید. با این کار، قدم خوبی در راستای افزایش خودباوری برمیدارید.

دلیل این کار این است که پیروزی های بزرگ و کوچک به شما حس شادی و توانمندی می‌دهد و برای شما یاد‌آوری می‌شود که در گذشته چه کارهای ارزشمندی انجام داده اید. پس از این به بعد هم می‌توانید کارهای بزرگ و ارزشمند انجام دهید. ثبت پیروزی ها همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود و راه رسیدن به خودباوری ببرای شما هموار می‌شود.

تو یه قهرمان هستی! مانند قهرمانان رفتار کن

بیشتر از اینکه به افکارتان گوش دهید، سعی کنید با خودتان حرف بزنید. طوری با خودتان صحبت کنید که انگار درحال صحبت کردن با یک قهرمان هستید. با انجام این کار، در یک لحظه یک فرایند فکری جدیدی در ذهنتان شکل می‌گیرد. تصویر ذهنی ای که از خودتان می‌سازید نقش مهمی در خودباوری شما دارد. وقتی تصویر خوبی از خودمان در ذهنمان بسازیم و نقاط قوت خود را برای خود یادآور شویم و به آن باور داشته باشیم، بیش از هر موقع دیگری به خودمان اعتماد می‌کنیم.

وقتی این کار را انجام دهید، دیگر فرصتی برای فکر کردن به افکار منفی نمی‌یابید. می‌توانید جملات زیر را با خود تکرار کنید:

  • من در کاری که انجام می‌دهم بهترین هستم
  • کاری نیست که نتوانم از عهده آن بر بیایم
  • من یک آدم کم توان نیستم، من یک قهرمان هستم

 

از نقاط قوت خود بهره بگیرید

هرروز صبح و یا هرشب ویژگی های مثبتی که دارید و یا آن ویژگی‌هایی که دوست دارید درون شما ایجاد شوند را یادداشت کنید. وقتی مدت زمان زیادی را روی نقاط مثبت‌تان تمرکز کنید، ذهنتان مقاومتش را در برابر پذیرش ارزشمندی درونتان از دست می‌دهد. ویژگی هایی که یادداشت می‌کنید هرچیزی می‌توانند باشند.

از ویژگی های ظاهری گرفته تا نقاط قوت رفتاری و استعداد های مختلفی که در وجودتان است. هرروز مدتی را به نوشتن نقاط قوت خود و همچنین نگاه کردن به لیست ویژگی های مثبت خود اختصاص دهید. بعد از چند وقت، تأثیر قابل توجهی در سطح خودباوری‌تان احساس خواهید کرد.

منظور از خودشناسی چیست؟

یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که باعث می‌شود انسان به خودباوری دست پیدا کند، افزایش میزان خودشناسی است. این به این معنی است که با آگاه شدن از درون خود، نقاط قوت و توانایی‌های خود را پیدا کنید. شما می‌توانید به کمک خودشناسی، به افکار منفی و مخرب خود آگاه شوید و راه مقابله با آنها را پیش بگیرید. برای این کار هم می‌توانید از عزیزانتان بخواهید که نظر خودشان را در ارتباط با شما ابراز کنند و هم به مشاور روانشناس مراجعه کند تا به شما کمک کند از درون خود آگاه شوید.

خودباوری از شناخت توانایی ها و ویژگی های مثبت شروع می‌شود و نتیجه ی رسیدن به خودباوری نیز بهبود ویژگی های مثبت و توانایی‌ها است. اگر خودتان را باور نداشته باشید نمی‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید که شما را باور داشته باشند. خودباوری کلید اصلی برای ورود به دنیای موفقیت است. کمک گرفتن از یک مشاور روانشناس توانمند می‌تواند تأثیر شگفت انگیزی بر میزان خودباوری ما بگذارد. با باور داشتن خود، می‌توانیم در راستای انجام کارهای بزرگی که همیشه از انجام آن هراس داشتیم قدم‌های ارزشمند برداریم.

شما می‌توانید برای رزرو وقت مشاوره روانشناسی در تهران با شماره ی ما که در زیر نوشته شده است تماس بگیرید.

6 دیدگاه دربارهٔ «خودباوری چیست و چگونه می تواند ما را موفق کند؟»

  1. خیلی خوب و عالی بود ….فقط مثلا من نمیتونم خیلی کارها رو ثبت کنم انگار تنبلم ..ون تو مقاله گفتین ویژگی های مثبت رو ثبت کنید …ایا میشه تو مغزم اینکارو کنم ؟

    1. profile avatar
      دکتر آزاده مسکوک

      سلام دوست خوبم ممنونم از سوال خوبت.
      اینکه بگم نمیشه نیست، میشه حتما. منتهی وقتی که مینویسیم و میتونیم جلوی چشمهامون آنها رو ببینیم خیلی اثرگزارتره چون عینیه و انگار قابل دسترس تر هست.

  2. و اینکه یکمی شبیه عزت تفس هست . رابطه اشون باهم چیه؟ خواهر برادرن یا مادر دخترن ؟

    1. profile avatar
      دکتر آزاده مسکوک

      دقیقا با هم در ارتباط خیلی خیلی نزدیک هستند.
      چون وقتی ما عزت نفس بالایی داشته باشیم خودباوری مثبتی هم در مورد خودمون داریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن