phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
تعارض زناشویی

تعارض زناشویی

تأثیر عدم آگاهی و رفتارهای نا بالغانه بر ایجاد تعارض زناشویی

مفهوم تعارض و تعارض پدیده ای است که به موازات عشق در ارتباط زناشویی به وجود می آید و امری غیر قابل اجتناب است. تعارض ، زمانی پیش می آید که اعمال یک فرد با اعمال فرد دیگر تداخل پیدا می کند. همچنان که دو فرد به یکدیگر نزدیکتر می شوند ، نیروی تعارض افزایش پیدا می کند.

در واقع تعارض عبارت است از عدم توافق و مخالفت دو فرد با یکدیگر ، ناسازگاری و نظرات و اهداف و رفتاری که در جهت مخالفت با دیگری صورت میگیرد و همچنین ستیزه ای بین افراد ، در اثر منافع ناهمسو و اختلاف اهداف و ادراکات مختلف.

۱- تعارض مجادله ای است بر سر اثبات ارزش ها و ادعاها برای دستیابی به موقعیت ، قدرت و منابعی که باعث صدمه ، تخریب و حذف طرف مقابل می شود .

۲- تعارض وقتی بروز می کند که یکی از طرفین درگیر ، نیازمند تغییر باشد ، تا ادامه ی رابطه و رشد امکان پذیر گردد .

۳- موقعیتی که در آن افراد وابسته به هم در ارضای نیاز های شخصی با هم تفاوت دارند و یکدیگر را مخل دستیابی به اهداف خود می دانند .

۴- تعارض هر یک مجادله ای ، طرف است بین حداقل دو فرد وابسته به یکدیگر ، که در آن مقابل را مانعی بر سر رسیدن به اهداف خود می داند .

کارکرد های مثبت تعارض از نظر ترنر

  • بهره گیری از انرژی به جای سرکوب آن.
  • ۲- استفاده خلاقانه از تعارض در جهت رشد پرسش ها و آرای جدید . ۳
  • – بر ملا شدن احساسات و افکاری که تا کنون مخفی مانده اند .
  • ۴- خلق شیوه هایی نوین برای مدیریت تعارض توسط زوجین .
  • ارزیابی مجدد قدرت در رابطه .
  • ۶- خلق یک فضای همکاری و مشارکت .
  • – یادگیری دیدی منطقی نسبت به مسائل .
  • ۸- مذاکره ی دوباره در مورد قرار داد های دیرین و تغییر انتظارات در رابطه .

همچنین بخوانید: روابط فرازناشویی چیست؟

عوامل تعارض

۱- رفتار فردی: خصوصیات رفتاری ، اخلاقی و نظام های ارزشی افراد ، عواملی از قبیل تحصیلات ، سابقه کار ، تجربه و آموزش ؛ هر فرد را به صورت یک شخصیت یا مجموعه ای خاص از دیگران جدا میکند . عدم درک این خصوصیات از سوی دیگران میتواند موجب کشمکش و بروز تعارض شود .

۲- ساختاری: عدم توافق بر روی ساختارها ، اهداف ، معیارهای عملکرد ، شیوه های تصمیم گیری ، قوانین و مقررات و ….

٣- ارتباطی: عدم درک پیام ، پیچیدگی معانی پیام ها ، اختلاف در مجاری ارتباطی

و…

همچنین بخوانید: مراحل مشاوره پیش از ازدواج

بروز تعارض زناشویی
بروز تعارض زناشویی

تعارض زناشویی چه موقع بروز پیدا می کند؟

تعارضات زناشویی وقتی بروز پیدا می کند که رفتار یک شخص با توقعات شخص دیگر جور درنیاید .

آنچه که تعارض را ایجاد می کند ، وجود نظرات مختلف و به دنبال آن ، سازگاری یا ضد و نقیض بودن آن نظریات است. درک نظریات مختلف کمک می کند تا شیوه های مناسبی را برای حل تعارض انتخاب کنیم. تعارض زناشویی ناشی از نا هماهنگی زن و شوهر در نوع نیازها و روش ارضای آن، خود محوری، اختلاف در خواسته ها ، تله های رفتاری و رفتار نا مسئولانه نسبت به ارتباط زناشویی و ازدواج است .

 

همچنین بخوانید: تعارضات زناشویی و طلاق 

عوامل ایجاد تعارضات زناشویی

پول ، روابط جنسی ، روابط خویشاوندی ، دوستان ، فرزندان ، مصرف مواد مخدر ، نحوه ی صرف اوقات فراغت ، اختلافات مذهبی ، خیانت جنسی ، به پایان رسیدن عشق متقابل ، مشکلات مادی و عاطفی ، سوء استفاده جسمی ، مشکلات ارتباطی ، ازدواج در سنین پایین ، درگیری های شغلی و امثال آنها.زوج درمانی برای بهبود تعارض زناشویی

تأثیر زوج درمانی در مسائل زناشویی

آشفتگی مداوم در رابطه غالبا به اقدام برای طلاق و جدایی می انجامد. به هر حال بعضی از زوج ها با وجود مشکلات ارتباطی جزئی جدا میشوند . در حالی که سایر زوج ها با وجود مشکلات ارتباطی شدید و جدی در کنار هم می مانند . زوج درمانی معمولا نه همیشه ، پاسخی مناسب به آشفتگی رابطه است .

اختلالات مرتبط با تعارض های زناشویی ( اختلالاتی که با تعارضات زناشویی مرتبط است )

الف – عوامل درون فردی جسمی ، عادات و صفات

شامل : اختلالات شخصیتی ، اختلالات روانی ، اختلالات شخصیتی آزار دهنده .

ب – عوامل برون فردی

شامل : اختلالات جنسی ، الگوهای ارتباطی ناسالم ، اختلالات عشق ، اختلالات ارتباط کلامی و غیر کلامی ، همسر آزاری ، خیانت ، افکار و باورهای غیر منطقی زوج ها ، تفاوت ویژگی های شخصیتی، مشکلات مربوط به صرف وقت با یکدیگر ، اختلاف ارزش ها ، اختلافات فرهنگی و مشکلات رشدی .

ج – عوامل فرا فردی

شامل : مشکلات اقتصادی ، شغلی ، مشکلات مربوط به خانواده های اصلی و اقوام ، دخالت منفی خانواده های اصلی ، اقوام و دوستان ، مشکلات مربوط به مسائل سیاسی ، مشکلات مربوط به فرزندان ، سایر عوامل فشارزا و تغییرات مهم زندگی.

زمینه های تعارضات زناشویی

۱- تعداد زیاد فرزندان و یا نداشتن فرزند

۲- ازدواج در سنین پایین

۳- عدم تمکین زن و ندادن نفقه توسط شوهر

۴- تفاوت سنی زیاد زن و شوهر

۵۔ اختلاف طبقاطی و تحرک طبقاطی ( مثبت و منفی )

۶- زندانی شدن شوهر

۷- فقر و مشکلات اقتصادی

۸- فرزندانی که از ازدواج قبلی هستند

۹- نا آشنایی یا کوتاه بودن مدت آشنایی با همسر ، قبل از ازدواج

۱۰- ازدواج اجباری

۱۱- عدم تفاهم در گذراندن اوغات فراغت

۱۲- رابطه نامشروع

۱۳- بدبینی به همسر و عدم صداقت قبل و بعد از ازدواج

۱۴- اعتیاد شوهر به مواد مخدر

۱۵- بد رفتاری زن یا شوهر

۱۶- بیماری یکی از زوجین

۱۷- خیانت

کاهش تعارض زناشویی
کاهش تعارض زناشویی

تکنیک ها و روش هایی که باعث کاهش تعارض میشود ( کاهش تعارضات زناشویی با آموزش مهارت حل مسئله )

به چند مورد از تعارض و آگاهی از تعارض می پردازیم :

۱- خانواده از دیدگاه دینی و فرهنگی ما دارای اهمیتی ویژه است که در پاسخ به نیاز فطری بشر شکل گرفته است . انسان بر اساس سرشت و نیاز ذاتی خویش به انس و الفت با دیگران و مصاحبت و همراهی و همراه شدن با آنان نیازمند است و خانواده نهادی است که به این نیاز فطری بشر به صورت طبیعی ، عمیق و آرامبخش پاسخ میدهد .

۲- این مشکل ممکن است آشکال گوناگون داشته باشد و به صورت افسردگی ، ا یک یا هر دو زوج ، اعتیاد ، رشد ، رفتار اختلال آمیز بین فرزندان ، سوء رفتار با همسر و درگیری لفظی یا فیزیکی بین زوجین بروز نموده و نهایتا منجر به طلاق گردد .

٣- تعارضات میان افراد و زوجین ضرورت مخرب نیستند، بلکه این تعارضات زمانی مخرب میگردند که ما اسلحه هایمان را به جای حل مشکل یا مسئله به طرف یکدیگر نشانه بگیریم . یک رابطه زناشویی صمیمی مستلزم این است که زوجین یاد بگیرند چگونه با هم مرتبط و چگونه با هم متفاوت باشند ، آنچه که اهمیت دارد سبک مقابله با تعارض است .

۴- اگر تعارض به طور کار آمد مدیریت شود ، از سکوی روکود ارتباط جلوگیری کرده و زوجین ، مهارت های مثبت و کارآمد منطبق با رویدادهای فشار زا ایجاد میکند ، حتی یادگیری رویدادهای فشارزای این رویکرد انطباقی زندگی هم مقاوم تر میتواند فرد کند ، ولی را در مقابل دیگر اگر تعارض به طور ضعیفی اداره شود؛ موجب تخریب زندگی زناشویی شده و اثرات زیان آوری بر سلامت فیزیکی و هیجانی زوجین به جا میگذارد و میتواند موجب ایجاد دامنه ای از مشکلات رفتاری و هیجانی زوجین و کودکانی شود که در معرض تعارضات والدین هستند .

۵- درمان حل مسئله را به این دلیل که کوتاه مدت و مؤثر بوده و مراجع میتواند به راحتی آن را فرا بگیرد و نیز به دلیل اینکه عوارض سوء ندارد و مستقیما متوجه مشکلات مراجع میشود توصیه میکنند . هانسون و لندبلند در پژوهشی ، نشان دادند که آموزش مهارت های ارتباطی و حل تعارض به زوجینی که در تعاملات زناشویی مشکل داشتند ، باعث بهبود روابط زناشویی زوجین و کاهش تعارضات و افزایش سلامت روان در آنان میگردد .

اکنون با درک این مطلب ، مهارت ادراکی – رفتاری است که از طریق آن میکنند تا راه حل های مؤثر را برای حل مسئله به عنوان یک فرایند یک فرد ، زوج یا یک گروه تلاش یک مشکل خاص که در زندگی روزمره روی میدهد شناسایی و کشف کنند .

افزایش تعارض با همسر
افزایش تعارض با همسر

۱۰ سبک کلامی تخریب رابطه که میتواند تعارضات زناشویی را افزایش دهد

۱- نصیحت کردن

۲- تذکر دادن

۳- سرزنش کردن

۴۔ منت گذاشتن

۵- مقایسه کردن

۶- جر و بحث های زیاد

۷- برچسب های منفی زدن

۸- نفوس بد زدن و یا منفی بودن

۹- گِله و شکایت

۱۰- قربانی نشان دادن خود و متهم کردن دیگران

 

جل تعارضات زناشویی امری بسیار مهم است که پشت گوش انداختن آن چیزی جز ضرر برای شما ندارد. شما می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره روانشناسی سلامت  برای رزرو وقت مشاوره، نسبت به بهبود این مشکل مهم اقدام فرمایید.

 

این مطلب توسط خانم معصومه کریمی نوشته شده و با ویرایشی از جانب دکتر رحیم سلگی همراه بوده است.

 

منابع:

( کوینه و همکاران ۲۰۰۲ ، Coyne)، ( جردن ۱۹۹۰ ، به نقل از ویلموت و هاکر ۲۰۰۱ )، ( دونوهو وکلت ۱۹۹۲،ویلموت و هاکر ۲۰۰۱)، ( میلر و همکاران ۱۹۸۵ )،

( لانگ و یانگ ۱۹۹۷ و نوابی نژاد۱۳۸۰ )، ( جهانی دولت آباد و همکاران ۱۳۹۴ ).

profile avatar
Latest posts by معصومه کریمی (see all)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن