phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
اختلالات یادگیری

آیا اختلالات یادگیری در کودکان قابل درمان است؟

می توانید این مطلب را بعدا مطالعه کنید!!

(( دانلود PDF ))

 

 

حافظه با ثبت اطلاعات در ذهن، اساس و پایة یادگیری را تشكیل می دهد. یادگیری عبارت است از کسب اطلاعاتی که منجر به تغییر رفتار می­گردد و حافظه عبارت است از ضبط و ذخیرة همان اطلاعات کسب شده. یادگیری یک مکانیسم نورونی است که توسط آن فرد رفتار خود را در نتیجة یک تجربه عوض می­کند و حافظه به مکانیسم ذخیره برای چیزی که یاد گرفته شده اشاره می­کند. بهتر است قبل از رزرو وقت مشاوره روانشناسی در تهران برای درمان اختلالات یادگیری فرزند دلبندتان، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

یکی از معضل های اساسی در حوزه آموزش، چگونگی شناخت و درمان دانش‌آموزانی است که دارای اختلالات یادگیری هستند. این دانش آموزان نیازمند آموزش، توجه و امکانات خاص هستند.

اختلالات حافظه به دنبال تخریب ساختارهای نوروآناتومیکی رخ میدهد که مانع از ذخیره سازی، نگهداری و به یادآوری خاطرات می­گردد. اختلالات حافظه می­تواند مانند آنچه در بیماری آلزایمر رخ می­دهد، پیش رونده و یا همچون اختلالات حافظة ناشی از ضربه به سر، موقتی باشد. ازجمله بیماریهایی که در آن اختلالات حافظه و یادگیری ایجاد می­شود، می­توان به مواردی همچون آگنوزیا، فراموشی همچنین بیماریهای آلزایمر، هانتینگتون، پارکینسون و سندروم ورنیکه –کورساکوف اشاره کرد.

اختلال یادگیری در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان

درمان اختلال یادگیری

اختلالات یادگیری یکی از مشکلات مهم و تعیین‌کننده­ی سرنوشت دانش آموزان به شمار می‌­آید که به ضعف قابل ملاحظه­ی دانش آموزان از لحاظ آموزشی و بالینی در دروس مربوط به دیکته، حساب و خواندن اطلاق می گردد که به طبع آن دیگر مسایل آموزشی دانش­آموزان را تحت تاثیر قرار می­دهد.

اختلال یادگیری موارد زیر را دربرنمی­گیرد: مشکلات یادگیری که در درجه اول نتیجه نقایص بینایی و شنوایی، ناتوانایی­‌های حرکتی، کم‌توانی ذهنی، اختلالات هیجانی، فقر فرهنگی و محیطی یا وضعیت بد اقتصادی  باشند (مرکز ملی کودکان با ناتوانی یادگیری،2011).

تشخیص اختلال یادگیری در سالهای قبل از ورود به مدرسه کار دشواری است، در بیشتر موارد شروع اختلال یادگیری در فاصله زمانی پیش از دبستان تا کلاس دوم مشخص میشود. معمولاً شروع این اختلال، پیش از کلاس اول دبستان نشانگر نوعی تأخیر رشدی در زبان یا تأخیر در یادگیری مفاهیم جدید و یا تأخیر در عملکرد در مقایسه باهمسالان پیش‌دبستانی است.

شروع اختلالات یادگیری در اوایل ورود به مدرسه معمولاً به شکل نمره‌های پایین و یادگیری ضعیف مشخص میشود.  شناخت نوع اختلالات یادگیری و ریشه­یابی آن‌ها به‌ویژه در دوره دبستان و در درس­های اصلی میتواند در رفع این اختلال کمک مؤثری باشد.

عده‌ای تصور می‌کنند که اگر شاگردی در کلاس معینی ثبت نام نماید، یا بهره هوشی او بهنجار یا بالای بهنجار باشد و یا متعلق به خانوادهای مرفه و اهل فضل و دانش باشد، می‌تواند مطالب مربوط به آن درس را به آسانی یاد بگیرد. اما روان‌شناسان بر اثر آزمایش­‌ها و تجربه­‌های گوناگون دریافته‌­اند که تا یادگیرنده شخصاً آمادگی لازم را نداشته باشد نمی‌تواند چیزی بی­اموزد.

اختلالات یادگیری در کودکان
اختلالات یادگیری در کودکان

در واقع شرایط لازم یا آمادگی شاگرد برای یادگیری از بنیادی­ ترین پایه‌های یک آموزش و پرورش پویا و پیش­رو است. زیرا روان‌شناسان آمادگی را کیفیتی می‌دانند که لازمه آن رشد مطلوب بدنی و روانی یادگیرنده است. این شرایط به ترتیب اهمیت به این قرارند.

1-هدف: یکی از شرایط بنیادین و مؤثری که موجب برانگیختن شاگردان به یادگیری می‌شود هدف است. وقتی شاگردی هدف از آموختن یک درس را به خوبی بداند، علاقه‌اش به یادگیری افزایش می‌یابد و کوشش او دو چندان می‌گردد.

2-رشد طبیعی: منظور از رشد طبیعی، یک رشته دگرگونی‌های رشد بدنی و روانی است که بر اثر وراثت و مرور زمان پدید می‌آید و یادگیری در آن دخالتی ندارد. اما باید دانست که رشد طبیعی بیانگر آن است که یادگیرنده برای نوعی آموختن یا قبول مسئولیت به آن درجه از رشد بدنی و روانی رسیده است که می‌تواند کار خاصی را انجام دهد.

3-افکار متعارض: دقت داشته باشید آنجایی که کودکان خود به یادگیری و کشف می‌پردازند، برایشان ایجاد انگیزه می‌نماید. ولی آنجایی که معلم اطلاعات را به‌صورت دسته بندی شده در ذهن دانش‌آموز وارد می‌کند برای او جالب نبوده و انگیزه ایجاد نمی‌کند.

4-تجارب گذشته: آمادگی شاگرد، در حد وسیعی تحت تأثیر تجارب گذشته اوست. یک فرد زمانی می‌تواند مفاهیم و مسائل جدید را درك کند که مفهوم و مساله جدید، با ساختار شناختی او مرتبط باشد. در واقع فرایند یادگیری همچون روند رشد است. همچنان که رشد، جریانی دائمی است، یعنی گذشته و حال و آینده آن باهم ارتباط دارد.

هم چنین بخوانید : چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم ؟؟

 

5-موقعیت و محیط یادگیری: موقعیت یادگیری و محیط آن از عوامل بسیار موثر در یادگیری است. محیط ممکن است فیزیکی باشد، مانند نور، هوا، تجهیزات آموزشی و … طبیعی است هرچه امکانات آموزشی بهتری برای فرد فراهم شود، یادگیری بهتر صورت می‌گیرد.

6-روش تدریس معلم: بدون شک نیروی انسانی و به‌ویژه معلم، از مهمترین عوامل تشکیل دهنده محیط‌های آموزشی است. تاثیر موقعیت و امکانات مناسب بر هیچ فردی پوشیده نیست؛ اما امکانات و تجهیزات بدون وجود معلم کارآیی لازم را نخواهد داشت.

7-هوش: یکی دیگر از عوامل مؤثر در یادگیری، هوش است. بررسی‌های مختلف نشان داده است که هوش به دو عامل وراثت و محیط وابسته است.

8-حافظه: پس از هوش، حافظه یکی دیگر از مهم­ترین عوامل یادگیری و بازیافت مطالب است. وقتی محرکی از طریق حواس وارد دستگاه عصبی می‌شود، از طریق حافظه کوتاه مدت و به یاری توجه و تکرار، به حافظه دراز مدت سپرده می‌شود.

9-توجه: در اکتساب، توجه نقش بسیار مؤثر و کارسازی را به عهده دارد. به این معنا که میزان یادگیری و حفظ مطالب به درجه شدت توجه وابسته است. هرچه توجه بیشتر باشد یادگیری و بازیافت آن زیادتر خواهد بود.

Learning Disorder
Learning Disorder

اختلال یادگیری در کودکان

ناتوانی­های یادگیری یك اصطلاح عام است كه به گروه ناهمگنی از اختلالات اطلاق میشود. وجه مشخصة این اختلالات وجود مشكلات مهم در كسب و استفاده از توانایی­های شنیدن، صحبت كردن، خواندن و نوشتن، استدلال كردن و یا تواناییهای ریاضیات است. این اختلالات به طور ذاتی در فرد وجود دارد و چنین استنباط می­شود كه علت آن‌ها بدكاركردی سیستم اعصاب مركزی است.

اختلالات یادگیری زمانی تشخیص داده می‌شود كه پیشرفت فرد، براساس اجرای آزمونهای استاندارد شده در مهارتهای خواندن، ریاضیات یا بیان نوشتاری با توجه به سن، آموزش و سطح هوشی به طور قابل ملاحظهای پایینتر از سطح مورد انتظار است.

کمیته ملی ناتوانی‌های یادگیری ، بر اساس یافته های پژوهشی از زمان انتشار اولین پژوهش با عنوان (ناتوانی‌های یادگیری و کودک پیش دبستانی)، اصطلاح ناتوانی یادگیری عصب روانشناختی را بكار برد. ناتوانی‌های یادگیری عصب روانشناختی به مشكل در مهارت‌های پیش از دبستان برمی‌گردد.

 

هم چنین بخوانید : تاثیر بازی در رشد کودک چیست؟

این اختلالات احتمالأ منشأ عصب شناختی داشته و دارای یک روند تحوّلی است که پیش از دبستان شروع و تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند، بنابراین ایجاد محیط فیزیكی و اجتماعی سالم و مناسب برای این کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

متخصصین بهداشت روان پزشكی اختلالات یادگیری عصب روان شناختی–تحولی را شامل اختلالات زیست شناختی ژنتیكی اختلالات ادراکی حرکتی، اختلالات در پردازش بینایی، اختلالات درپردازش شنوایی، اختلالات حافظه، اختلالات توجه می‎دانند. به عبارت دیگر، اختلالات عصب روان شناختی تحوّلی، به ایجاد مشكل در مهارت­های پیش از دبستان برمی‌گردد و شامل آن گروه از مهارت‌های پیش نیاز است که کودک برای یادگیری موضوعات درسی به آن‌ها نیاز دارد.

معمولاً انواع اختلالات یادگیری بر اساس حوزه‌­های مهارتی یا ضعف­‌های شناختی گروه بندی می شوند که  عبارتند از:

  • اختلال یادگیری ویژه در خواندن
  • اختلال یادگیری ویژه در نوشتن
  • اختلال یادگیری ویژه در ریاضی
  • اختلال یکپارچگی حسی یا دشواری­‌های حرکتی (کُنش‌­پریشی، اختلال زبانی، اختلال­پردازش دیداری و شنیداری).

انواع ناتوانی های یادگیری

ناتوانی­ها و مشکلات یادگیری به گروه نامتناسبی از اختلال‌ها اطلاق می‌شود که به شکل مشکلات عمده در فراگیری توانایی‌های گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال یا محاسبات ریاضیات آشکار می‌شود و فرض  می‌شود که از اختلال کارکرد عصب مرکزی نشأت می‌گیرند. ممکن است در کنار ناتوانی‌های یادگیری در خود نظم‌دهی رفتار، ادراک اجتماعی و تعادل اجتماعی وجود داشته باشد، اما این مسایل فی‌نفسه ناتوانی یاد‌گیری به شمار نمی‌آیند.

ناتوانی یادگیری ممکن است همراه با سایر عارضه‌های معلولیتی یا با تأثیرات محیطی توأم باشد. در بسیاری از موارد ناتوانی یادگیری در اوایل سال‌های مدرسه شناسایی می‌شود. هرچند در بعضی از موارد تا زمان نوجوانی این ناتوانی کشف نمی‌شود. نوجوانانی که ناتوانی آنان در یادگیری تشخیص داده نشده است، غالبا در سال‌های اولیه مدرسه نقص‌های خود را جبران می‌کنند. ولی وقتی که تکالیف زیاد شود، از عهده آن برنمی­آیند.

 ناتوانی یادگیری چه ابعادی دارد؟

همه می کوشند تا ناتوانی یادگیری را به‌گونه‌ای تعریف کنند که در ارائه خدمات لازم به این مبتلایان به کار آید. در همه این تعریف ها چهار بعد اساسی دیده می‌شود، که شامل:

  • تفاوت میان عملکرد مورد انتظار و عملکرد واقعی کودک.
  • نشانه‌های رفتاری مربوط به ضعف و قوت موضوع های تحصیلی و زبان در یادگیری.
  • وجود یا عدم وجود سایر مشکلات مانند: ناشنوایی.
  • تمرکز یا نگرش پایه آن‌ها در باره مشکل یادگیری.

رزرو وقت مشاوره روانشناسی کودک

حفظ سلامت روانی کودک در روند رشد، مهم‌ترین کاری است که هر پدر و مادر می‌تواند در حق فرزند خود بکند. هر کوردک به جهت ویژگی‌های متفاوتی که دارد، ممکن است دچار اختلالات مختلفی شود. خوشبختانه مشاوره کودک می‌تواند به فرزند شما کمک کند که پیشرفت‌های مثبتی در خصوص رفع و بهبود اختلالات او به‌وجود آید. شما عزیزان می‌توانید برای رزرو وقت مشاوره روانشناسی در تهران برای فرزند دلبندتان با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

تلفن:02166179231 | 09333511210   

منبع:

برگرفته از : اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری والدین بر رفتار کودکان پسر۷ تا۱۳ساله دارای اختلال یادگیری ؛دکتر رحیم سلگی ، فاطمه خدیو ( دانشجوی ارشد)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن