phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
پیامدهای روانی کرونا

پیامدهای روانی کرونا بر سلامت روان

این مطاب را بعدا مطالعه نمایید 

(( دانلود فایل PDF ))

 

سرایت خیلی بالا در بیماری کووید-۱۹ یک ویژگی منحصر است زیرا در طول کمتر از چند ماه با ایجاد یک وضیعت پاندمی، تمامی کشورهای جهان را آلوده کرده است. بیماری کووید-۱۹ یک بیماری تازه و ناشناخته ای است و تا کنون درمان موثر و واکسن برای مقابله با این بیماری یافته نشده است. بنابراین در طی گسترش کووید-۱۹ ماندن افراد مختلف جامعه در منزل (قرنطینه خانگی) و (فاصله گذاری اجتماعی) رایجترین و بهترین راهبرد ممانعت از انتشار بیماری به شمار میرود.

قرنطینه کردن به معنای جداسازی و محدود کردن رفت و آمد افرادی گفته میشود که به طور بالقوه در معرض یک بیماری واگیر دار قرار گرفته اند تا در صورت مشخص شدن بیماری از آلوده شدن سایر افراد جامعه جلوگیری شود. در طی روند قرنطینه، با توجه به شرایط محیط و همچنین نوع بیماری منتشر شده ممکن است به سلامت روان افراد آسیب وارد شده و برخی از اختلالات روانشناختی در افراد خانواده بروز نمایند. اضطراب، ترس، افسرگی، تغییرات هیجانی، بیخوابی از جمله اختلالات روانی گزارش شده در این دوران است.

پیامدهای روانی کرونا
پیامدهای روانی کرونا

آثار روانی ویروس کرونا بر جامعه

با توجه به اینکه قرنطینه شرایطی را فراهم می آورد که اعضای خانواده زمان بیشتری را صرف تعامل با یکدیگر نمایند به همان نسبت امکان بروز تعارضات نیز افزایش می یابد. تعارضاتی که پیش از آن به دلیل تعاملات اجتماعی با افراد دیگر و دوستان کمتر به آن پرداخته یا توجه می شد. علاوه بر ضعف در تعاملات بین فردی ، نگرانی در ارتباط با خطر ابتلای بیماری، وضیعت آینده شغلی و منابع درآمدزایی سرپرست خانواده از جمله فاکتورهای موثر در بروز علایم روان شناختی در دوران طولانی قرنطینگی خانگی است، این نگرانی ها ظرفیت روانی اعضای خانواده را کاهش داده و احتمال خشونت خانگی و تعارض زناشویی را افزایش میدهد.

علاوه بر عوارض ناخوشایند جسمانی، خشونت خانگی آثار روانی ویرانگری برای قربانیان خشونت و سایر اعضای خانواده ایجاد می‌کند. کاهش اعتمادبه‌نفس و عزت نفس، افسردگی، اضطراب و احساس گناه و شرمندگی، سردردهای میگرنی و دردهای پراکنده بدنی، بیماری قلبی، فشارخون، زخم معده و ابتلای فرزندان به افسردگی، اضطراب، شب‌ادراری و مشکلات تحصیلی را ازجمله پیامدهای این مشکل است.

 

هم چنین بخوانید: مشاوره غیر حضوری

این پدیده زمانی که که بچه ها در خانه محدود شوند و فعالیت خارج از منزل نداشته باشند تشدید می شود. از طرفی به وجود آمدن محرک های استرس زا در منزل مانند مشاهده خشونت بین پدر و مادر،  ترس طولانی مدت از مبتلا شدن به کووید-۱۹ ، افکار ناخوشایند و کسالت، کمبود ارتباط با همکلاسیها، دوستان و معلمان، کمبود فضای مناسب در خانه و در مواردی مشکلات مالی و اقتصادی والدین می تواند اثرات ماندگار بر روی سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته باشد.

خستگی و بیحوصلگی ناشی از قرنطینه و برخی افکار ناخوشایند، احساس تنهایی، انکار، ناامیدی و در درجات شدیدتر پرخاشگری و افکار خودکشی ممکن است باعث گردد پایبندی به ادامه قرنطینه در افراد کاهش یافته و حتی در فکر ترک محل قرنطینه باشند. نهایتا، فشار روانی حاکم بر قرنطینه باعث میشود که افراد حمایتهای روانی خانواده و دوستان خود از دست بدهند که این خود موجب تشدید فشارها و آسیبهای روانی میگردد.

پیامدهای روانی کرونا
پیامدهای روانی کرونا

کرونا با خود چه چیزهایی را آورد؟

شایع ترین پیامد پاندمی کرونا ایجاد اضطراب در بین افراد است. ارسال مکرر اخبار غلط یا ناخوشایند در شبکه های مجازی تولید اضطراب کرده و موجب میشود پیامهای درست و دستورالعملهای علمی نادیده گرفته شود. اعمالی که فرد مبتلا به اضطراب انجام میدهد (جستجوی مداوم خبر در رسانه ها، شبکه های اجتماعی نامعتبر، عدم اطمینان و بزرگنمایی خطرات، دیدن سوگ و داغدیدگی افراد جامعه ) ، اضطراب خود و دیگران را افزایش میدهد.

 

همچنین بخوانید: درمورد سلامت روان بیشتر بدانید

روانشناس خوب شما را با اضطراب غریبه می کند!

 به دنبال اطلاعات دقیق باشید و این اطلاعات را در منابع معتبر مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی جستجو کنید. میتوانید سوالات خود را از سامانه سلامت با شماره ۱۹۰بپرسید. البته نیازی نیست بیش از روزی یک یا دوبار اخبار را چک کنید. قبل از بازنشر اخبار و اطلاعات از درستی آن مطمئن شوید. انتشار اخبار نادرست، اضطراب اطرافیان شما و جامعه را بی دلیل افزایش میدهد.

 

هم چنین بخوانید: افسردگی و انواع آن 

اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی را در منزل میگذرانید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید، تحرک کافی داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید. برای قدم زدن و پیاده روی به مکان های خلوت یا طبیعت بروید و خود را مدت طولانی در خانه حبس نکنید. با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. صحبت کردن در مورد نگرانیها به طور موقت به بهتر شدن خلق شما کمک میکند ولی توجه کنید که صحبت های شما به اخبار کرونا ویروس محدود نشود. اگر احساس میکنید تحت فشار زیادی هستید، یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده، حتما از روانشناس کمک بگیرید.

همکاری متخصصان حوزه روان برای شناسایی وضعیت روانشناختی گروههای مختلف افراد جامعه که متاثر از شیوع کوید-۱۹ هستند، یاری خواستن از متخصصین برای شناسایی عضوی از خانواده که خطر بالایی از اقدام به خودکشی و خشونت دارد، و  ارائه مداخلات درمانی مناسب، میتواند در تسهیل فشار روانی خاکم بر خانواده موثر باشد. لذا در وضیعت پرمخاطره فعلی که سلامت روان همه افراد جامعه که تحت تأثیر بیماری کووید-۱۹ در معرض خطر قرار دارد، با شناسایی اختلالات روانشناختی در افراد آسیب پذیر جامعه و ارائه برنامه ها و پروتکلهای رواندرمانی مناسب و هدفمند میتوان سلامت روان افراد را در سطوح مختلف جامعه علی الخصوص نهاد خانواده حفظ نمود.

مشاوره روانشناسی
مشاوره روانشناسی

مشاوره فردی و خانواده در مرکز مشاوره روانشناسی

 بیماری کرونا با توجه به  تأثیرات زیادی که روی روند طبیعی زندگی ما گذاشته است، به طور قطع روی وضعیت روانی و ذهنی ما نیز اثرگذار بوده است. ایجاد تعارضات در بین اعضای خانواده، تنش و استرس، افسردگی و…. همگی تأثیراتی هستند که شرایط کرونا و قرنطینه روی افراد جامعه گذاشته است. اگر شما هم برای برطرف سازی عوارض روانی و ذهنی ناشی از وضعیت کرونایی مصمم هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً برای رزرو وقت مشاوره روانشناسی با شماره مرکز مشاوره روانشناسی سلامت تماس بگیرید تا چه به صورت حضوری و چه به صورت غیر حضوری، جلسات مشاوره روانشناسی را شروع کنید.

تلفن: ۰۲۱۶۶۱۷۹۲۳۱

دکتر هانیه مظفری

روان شناس سلامت

منابع:

Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L,Wessely S, Greenberg N, et al. (2020).The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet.

Josep, A. Castillo, M. Davins, M. Salamero, M. San-Martino, Perez-Testor, Carles (2007), “Personality Profiles in a Group of Battered Women”, Family Violence,22, Springer.

Perez-testor, c (2007), “personality Profiles in a Group of Battered Women”, Family Violence.

Ryu S, Chun BC (2020). An interim review of the epidemiological characteristics of 2019 novel coronavirus. Epidemiology and health.42: e2020006.

شهیاد ش، محمدی م ت (۱۳۹۹). آثار روانشناختی گسترش بیماری کووید- ۹۱ بر وضیعت سلامت روان افراد جامعه، مجله طب نظامی، ۲۲(۲)، ۱۹۲-۱۸۴٫

2 دیدگاه دربارهٔ «پیامدهای روانی کرونا بر سلامت روان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن