phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
طرحواره درمانی

تله‌های ناسازگار اولیه در زندگی چه پیامد هایی دارد؟

این مطلب را بعدا مطالعه نمایید!!

(( دانلود فایل PDF ))

 

تله های ناسازگار اولیه یانگ

یانگ در سال ۱۹۹۰-۱۹۹۹،زیر مجموعه ای از طرحواره ها پیشنهاد کرد که طرحواره های ناسازگار اولیه نامیده می شوند. وی معتقد است که طرحواره های ناسازگار اولیه،الگوها یا درون مایه های عمیق و فراگیری هستند که در دوران کودکی و نوجوانی شکل گرفته ودر بزرگسالی تداوم یافته اند و به رابطه فرد با خود یا دیگران مربوط می شوند و به شدت نا کارآمدند(یانگ وهمکاران،۲۰۰۷).

به عبارتی دیگر،طرحواره های ناسازگار اولیه،باورهای هسته ای(پیش فرض های شرطی) در مورد خود ودیگران را باز نمایی کرده و پردازش اطلاعات بیرونی را به مسیری ناکارآمد منحرف می کنند.بنابراین،روابط بین فردی و ادراک از خود را تحت تاثیر قرار می دهند(یانگ۱۹۹۹:به نقل از پینتو-گویا و همکاران،۲۰۰۶).یک طرحواره ی ناسازگار اولیه، مجموعه ی نیرومندی از افکارو احساسات منفی است که در ذهن ریشه دارد و به عنوان نتیجه ی طرحواره ایست که قبلا استفاده شده است(رحیم سلگی،۱۳۹۶)

      طرحواره های  ناسازگار اولیه اساسا مضمون های ناهشیاری هستند که توسط افراد حفظ می شوند و به عنوان یک الگو برای پردازش تجارب به کار می روند در نتیجه در سرتا سر زندگی گسترش می یابند. رفتارها،افکار،احساسات وروابط با سایر مردم را تعیین می کنند.مشکل این است که طرحواره های ناسازگار اولیه در بیشتر زمان ها منجر به الگوهای محورشده،تفکرات تحریف شده و رفتارهای ناکارآمد می شوند.به این خاطر که طرحواره های ناسازگار اولیه در دوران ابتدایی زندگی ایجاد می شوند،عادی و انکار ناپذیر هستند واغلب خوانگاره و دیدگاه فرد درباره  ی دنیا مشخص میکنند.

 

هم چنین بخوانید: همه چیز در مورد فرسودگی شغلی

حتی زمانی شواهدی برای ناسازگار بودن طرحواره ها ارائه شود بسیاری از افراد اطلاعات را تحریف می کنند تا اعتبار طرحواره ها را تایید کنند.در مجموع با توجه به تعاریف،طرحواره های ناسازگار اولیه به طور قابل ملاحظه ای ناکارآمد هستند و باتوانایی های افراد در ارضا نیازهای اساسی برای ثبات ، ارتباط ، استقلال، جذابیت،ابراز وجود یا ظرفیت برای پذیرش محدودیت های منطقی مداخله می کنند(بامبر،۲۰۰۶).

طرحواره درمانی
طرحواره درمانی

تله های ناسازگار اولیه چیست؟

  • طرحواره های ناسازگار اولیه باور ها و احساسات غیر مشروط درباره ی خود ما هستند که دراثر ارتباط متقابل با محیط ایجاد می شوند واین غیر شرطی بودن طرحواره های ناسازگاراولیه سبب انعطاف ناپذیری آنها شده است.
  • طرحواره های ناسازگاراولیه خود تداوم بخش بوده،بنابراین در برابر تغییر مقاومت می کنند وبرای بقای خود می جنگند.به دلیل اینکه طرحواره ها درابتدای زندگی به وجود آمده اند،اغلب بنیاد وپایه مرکزی خودپنداره فرد وادراک او ازمحیط محسوب می شود.این طرحواره ها کار خود را از روی عادت به راحتی انجام می دهند وهنگامی که با چالشی روبرو شوند،فرد برای اینکه درستی این طرحواره ها را حفظ کند اطلاعات را تحریف می کند.
  • طرحواره های ناسازگار اولیه در محیط توسط وقایعی فعال  می شوند که به آن طرحواره ی خاص مربوط است.طرحواره ها حالت ابعادی دارند،بدین معنا که ازنظر شدت وگستره فعالیت درذهن با یکدیگر متفاوت اند.بنابراین هرچه طرحواره شدید تر باشد،شمار بیشتری از موقعیت ها می توانند آن را فعال کنند(یانگ وهمکاران،۲۰۰۳).

 

هم چنین بخوانید: مشاوره غیر حضوری

  • طرحواره های نا سازگار اولیه به میزان زیادی نا کارآمدند(آندرسون وهمکاران،۲۰۰۶).فرض ما براین است که این طرحواره ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم باعث بروز مشکلات وناراحتی هایی همچون افسردگی،آسیمگی،تنهایی یا روابط مخرب،بی کفایتی در عملکرد شغلی،اعتیاد هایی نظیر الکل و مواد مخدر،پراشتهایی و اختلالات روان تنی نظیر زخم معده و بی خوابی می شوند.ماهیت ناکارآمد طرحواره های ناسازگار اولیه وقتی ظاهر می شود که فرد در زندگی روزمره خود ودر تعاملاتش با دیگران به گونه ای عمل کند که طرحواره های او تایید شود حتی اگر برداشت اولیه او درست نباشد.
طرحواره درمانی
طرحواره درمانی
  • طرحواره های ناسازگاراولیه نسبت به مفروضه های زیر بنایی،رابطه ی نزدیک تری با سطوح بالای عاطفه دارند.مثلا هنگامی که برخی براین مفروضه خود واقف می شوند که “چیزهای واقعا بد فقط برای آدم ها بد اتفاق می افتد”برایشان کم پیش می آیدکه اشک بریزند یا از اضطراب بلرزند،اما هنگامی که طرحواره های ناسازگار اولیه نقص/شرم را مورد شناسایی قرار می دهند سطح بالایی از عواطف را تجربه خواهند کرد(یانگ وهمکاران،۲۰۰۳)

همچنین بخوانید: درمورد سلامت روان بیشتر بدانید

  • طرحواره های ناسازگار اولیه ازتعامل خلق وخوی فطری کودک با تجارب نا کارآمد او با والدین،خواهر وبرادرها وهمسالان درطی سالهای اولیه زندگی به وجود می آید(آندرسون و همکاران،۲۰۰۶).اغلب این طرحواره ها پیش از که نتیجه رخ داد های آسیب زای جداگانه ای باشند،ناشی از الگوی مداوم تجارب آزاردهنده با اعضای خانواده و همسالان هستند که به نوبه خود باعث  افزایش استحکام و انعطاف ناپذیری طرحواره ها می گردند.

البته تمام طرحواره ها بر پایه وقایع آسیب رسان یا بدرفتاری دوران کودکی شکل نگرفته اند،مثلا ممکن است در ذهن یک فرد به دلیل اینکه در دوران کودکی کاملا تحت سلطه و حمایت والدین بوده طرحواره ی وابستگی پدید بیاید.بنابراین،اگرچه تمام طرحواره های ناسازگار اولیه ریشه ی تحولی وقایع آسیب زا ندارند،ولی همه ی آنها مخل زندگی سالم اند(یانگ و همکاران،۲۰۰۳:ترجمه حمیدپور واندوز،۱۳۸۹).

با توجه به نقش طرحواره ها در زندگی مان و تاثیراتی که بر خودمان ،زندگی زناشویی،کار ،فرزندپروری و … دارد و خود بخود رفع نمی شود نیاز است از متخصص مربوطه استفاده کنیم.

 

هم چنین بخوانید: افسردگی و انواع آن 

طرحواره درمانی
طرحواره درمانی

مرکز مشاوره روانشناسی در تهران برای طرحواره درمانی

طرحواره‌ها یا تله‌های زندگی، الگوهایی هستند که ما بارها و بارها به طور ناخودآگاه در دام آنها می‌افتیم. در چنین شرایطی بهتر است حتماً از یک طرحواره درمانگر کمک بگیرید. طرحواره درمانی به شما کمک می‌کند که الگوهای ناسازگار و تکرارشونده را کشف کنید و با آگاهی از عملکرد آن‌ها، آن طرحواره ها را محهار کنید. برای رزرو وقت مشاوره روانشناسی در تهران شروع جلسات طرحواره درمانی، با مرکز مشاوره روانشناسی سلامت تماس بگیرید.

تلفن: ۰۲۱۶۶۱۷۹۲۳۱

 

همچنین بخوانید: چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

منابع:

  • استاد دکتر رحیم سلگی ، راضیه جوادی نژاد ؛ مقایسه طرحواره های ناسازگاراولیه،نگرش به ازدواج و رضایت جنسی در زوجین مطلقه و عادی ، پایان نامه ارشد

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن