phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
عزت نفس پایین

نشانه های عزت نفس پایین و راه کار های مقابله با آن

اگر این 11 نشانه را دارید از عزت نفس پایین رنج می برید!

شاید در پیش خودتان فکر کنید که در پنهان‌سازی نقاط ضعفتان بسیار توانمند هستید، اما بهتر است آگاه باشید که برخی از نشانه های کمبود عزت نفس به قدری مرموز است که شما به راحتی نمی‌توانید آنها را تشخیص دهید. شاید بعضی نشانه های رفتاری در خودتان را نقاط قوت قلمداد کنید، اما آنچه که شمارا گرفتار خود کرده است نشانه ای از کمبود عزت نفس است. در این مطلب قصد دارم تعدادی از عجیب‌ترین نشانه های عدم وجود عزت نفس کافی در شرایط مختلف را شرح دهم. پیشنهاد می کنم که در ادامه ی مطلب با من همراه باشید.

تمام رفتار های ما، از زبان بدن گرفته تا روابط زناشویی، نشانه ای پنهانی از میزان عزت نفس ما را در خود جای داده‌اند. اگر اعتقاد شما بر این است که این نشانه‌های عزت نفس پایین فقط باعث می شود که شما فردی منحصربه‌فرد و خاص و دمدمی‌مزاج به نظر برسید، سخت در اشتباهید.

کمبود عزت نفس یکی از جدی ترین مشکلات روان انسان است و به درمان جدی نیاز دارد. یکی از مهترین چیزهایی که بهتر است در مورد خودتان بدانید این است که عزت نفس شما چقدر است. بر اساس احقیقات صورت گرفته در مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه تگزاس، میزان عزت نفس به طور قطعی بر روی شکست‌ها و موفقیت‌های شغلی و همچنین روابط عاطفی و اجتماعی و میزان حس رضایت در زندگی تأثیر بسزایی دارد.

 

همچنین بخوانید: نکانی درمورد تصمیم گیری که قبلاً نمی‌دانستید!

اگر حالتان خوب نیست و در زندگی احساس شادی نمی کنید، احتمالاً در رابطه ی عاطفی اشتباه قرار گرفته‌اید و به احتمال زیاد شغل‌تان را آنطوری که باید، دوست ندارید. شاید هم در دور خودتان دیواری کشیده‌اید که مانع این می شود که شما با خانواده و یا دوستان‌تان ارتباط مؤثر و خوبی داشته باشید.

اگر به صورت موشکافانه و دقیق زندگی خود و عادت‌های مختلفی که در زندگی دارید را بررسی کنید، احتمالاً جای خالی عزت نفس را در زندگی‌تان احساس می کنید. آگاه شدن به کمبو عزت نفس، اولین گام برای بهبود آن است و با دستیابی به قدرت درونی خودتان، شما زندگی ای به مراتب شاد تر خواهید داشت.

بهبود عزت نفس پایین
بهبود عزت نفس پایین
  1. برای راه رفتن خود هم عذر خواهی می کنید!

اگر در خیابان در حالراه رفتن باشید و کسی به شما تنه بزند، آیا شما از بابت مواظب نبودن خود از او عذر خواهی می کنید؟ افرادی که عزت نفس پایینی دارند همیشه خود را مقصر می‌دانند و برای خودشان ارزش زیادی قائل نمی‌شوند. آنها همیشه خود را مقصر تمام اتفاقات و مشکلات می دانند.

راه حل: وقتی می‌خواهید از کسی عذر‌خواهی کنید، از خود بپرسید که آیا واقعاً باید معذرت‌خواهی بکنید؟! و یا معذرت‌خواهی شما بی‌جاست؟ قطعاً در بسیاری از موارد شما درمی‌یابید که شما اشتباهی مرتکب نشده‌اید. البته این را هم بدانید که عذرخواهی کرن در مواردی که شما مقصر هستید، عملی است که نشانگر بلوغ اجتماعی شماست و نشانگر پذیرش اشتباهتان است.

  1. به خودتان مطمعن نیستید و همه چیز را مبتنی بر شانس می دانید

چقدر اعتقاد دارید که دلیل همه‌‎‌ی موفقیت ها و اتفاقای خوبی که در زندگی‌تان می افتد به شانس یا لطف الهی مرتبط است؟ بگذارید فراتر برویم؛ تابحال شده که با خود فکر کنید لیاقت جایگاهی که بدست آوردید را نداشته اید و این جایگاه را تنها به‌ وسیله‌ی شانس بدست آورده اید؟ چیزی که حقیقت دارد این است که همه‌ی موفقیت‌های شما حاصل دسترنج و تلاش و کوشش شماست.

کاملاً واضح است که هوش و استعداد و شخصیت شما نیز  نقش مهمی در پیشرفت‌هایی که در زندگی کرده اید دارد، اما اگر نقش خودتان در پبشرفت های‌تان را انکار کنید، باید بگوییم که شما در مورد خودتان به درستی قضاوت نمی‌کنید. نتیجه‌ی آن این است که شما تعریف و تمجید دیگران را کاملاً نادیده می‌گیرید و یا حتی از تعریف و تمجید دیگران ناراحت می‌شوید!

راح حل: تمرین کنید که وقتی کسی از شما تعریف و تمجید می‌کند به جای رد کردن و نپذیرفتن، از او تشکر کنید. این را بدانید که اشکالی ندارد دیگران از نقاط قوت شما خوششان بیاید و آنها بفهمند شما در کاری که انجام می‌دهید، فوق‌العاده هستید.

  1. قدرت تصمیم گیری ندارید و مدام نظر می پرسید

آیا وقتی می‌خواهید لباس بخرید و یا یک لوازم دکوری منزل را خریداری بکنید، مدام جویای نظر دیگران می‌شوید و دنبال این هستید که بفهمید نظر دیگران درباره‌ی آن چیست؟ یا حتی بدتر! آیاشما در دانشگاه رشته ای را انتخاب کردید که مورد علاقه‌ی شماست؟ یا رشته‌ی خود را مطابق نظر والدین و دیگر افراد زندگی‌تان انتخاب کرده اید؟ اگر شما به دنبال مقایسه‌ی انتخاب خود با انتخاب های دیگران هستید، رفته رفته عزت نفستان را از دست خواهید داد. مقایسه کردن، قاتل عزت نفس است و شما را از داشتن یک زندگی شاد محروم می‌سازد.

راه حل: بهتر است دست از مقایسه با دیگران بردارید. اگر این کار برای شما سخت است، برنامه‌ی «از آلیس بپرس» پیشنهاد می کند که بجای یافتن تفاوت‌ها و مقایسه خود با دیگران، توجهتان را به سمت شباهت‌ها معطوف کنید.

بهبود زت نفس پایین - مخفی کردن خود

  1. قایم شدن از مسائل

آیا شده که مُردن را به بودن در جایی که کسی که از شما منفر است در آنجاست را ترجیح می‌دهید؟ آیا تابحال شده که عقاید خودتان را به این خاطر که می‌ترسید دیگران از شما بدشان بیاید مطرح نکنید؟ اینکه از بحث دوری کنید و کاملاً بی‌مورد نظر دیگران را تأیید کنید نشانه‌ی عزت نفس پایین است.

راه حل: بهتر است به این باور برسید که عقاید شما کاملاً محترم است و هرکسی می‌تواند برای خودش عقایدی داشته باشد که ممکن است دیگران از آن استقبال نکنند.

 

همچنین بخوانید: مشاوره روانشناسی در تهران

بهبود عزت نفس پایین - ناخن جویدن

  1. از خودآزاری عصبی رنج می برید

ممکن است عادت داشته باشید که ناخن خود را بجوید و یا عادت به کندن زخم داشته باشید و یا اینکه نسبت به مو های زائد بدن و صورت با شدت زیادی حساس باشید. این مشکل خود‌آزاری عصبی نامیده می‌شود و در افرادی که اضطراب شدیید و عزت نفس پایین دارند، بسیار دیده می‌شود. این رفتارا یک مکانیسم ناآگاهانه  برای مقابله با احساسات ناراحت کننده هستند.

راه حل: برای پیدا کردن یک راه رهایی از احساسات خود، بهتر است آنها را بنویسید. در مواردی که این مشکل بسیار حاد شده است، بهتر است از یک درمانگر روانشناس کمک بگیرید.

  1. نگران نظر دیگران هستید

افرادی که عزت نفس پایینی دارند، معمولا بیش از اندازه نگران نظر دیگران هستند.این افراد به صورت کاملاً افراظی به برقراری صلح فکر می‌کنند. شاید به این فکر می‌کنید که تحمل کسی که از شما تنفر دارد بسیار آسان تر از مقابله با رفتار نادرست آنان و یا حذف کردن او از زندگی‌تان به نظر برسد.

راه حل: بعضی از ماجرا هایی که برای‌تان اتفاق می‌افتد را بیش از اندازه بزرگ نکنید. فکر نکنید همه تا ابد از قرار است از شما متنفر باشند و شما تنها خواهید ماند و قرار استت هیچ دوستی نداشته باشید. دعوت نکردن کسی که با او احساس خوبی ندارید به هیچ عنوان یک فاجعه محسوب نمی شود. اگر واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم، این قضیه بسیار لذت‌بخش خواهد بود. پس خیلی ساده از دعوت کردن او خودداری کنید.

بهبود عزت نفس پایین - چُرت زدن

  1. از خستگی مفرط کلافه شده اید

یکی از عوارض منفی و تأثیرات منفی ای که عزت نفس روی فیزیک بدن دارد، خستگی است. وقتی که کارهای زیادی دارید که آنها را انجام نداده‌‌اید، خواب برای شما یک روش خیلی خوب برای فرار است. درواقع یکی از نشانه های افسردگی، تمایل زیا به خواب است. انگار که آدم با خوابیدن دارد از دنیای بیداری فرار می‌کند.

راه حل: بهترین کاری که می توانید برای خودتان انجام دهید این است که برای درمان به روانشناس مراجعه کنید تا به کمک درمانگر خود، از شر این حالت و حالت های دیگر رهایی یابید. همچنین می توانید با تغییر سبک زندگی مثل تغییر در تغذیه، تنظیم خواب و ورزش، این حالت ها را کاهش دهید.

  1. در روابط زناشویی عجولانه عمل می‌کنید

این رفتار شما ممکن است به دلیل نداشتن عزت نفس کافی در شما باشد، چرا که شما به صورت ناخودآگاه فکر می کنید که همسرتان از بودن با شما لذت چندانی نمی‌برد. افرادی که عزت نفس پایین دارند، معمولاً در روابطشان عجله می‌کنند به این دلیل که احساس خوبی در مورد خود ندارند و به همین‌خاطر با شریکشان احساس راحتی نمی‌کنند.

راه حل: بدون اینکه رودربایستی داشته باشید، با همسرتان درمورد انتظاراتش حرف بزنید و علایق و نظرات او را بیش از پیش بشناسید.

بهبود عزت نفس پایین - چک کردن تلفن همراه
بهبود عزت نفس پایین – چک کردن تلفن همراه
  1. دائما در حال گشت در فضای مجازی هستید

آیا تابحال شده که وقتی در مهمانی تنها می‌مانید به‌جای صحبت با دیگران، مدام درحال چک کردن پیام های تلفن همراهتان باشید؟ ممکن است حوصله‌تان سر رفته باشد یا اینکه به‌دلیل عزت نفس پایینی که دارید فکر کنید دیگران تمایلی به صحبت کردن با شما ندارند و صحبت با شما برای آنها خسته‌کننده است. یکی از برجسته ترین نشانه‌های کمبود عزت نفس، ضعف در مهارت های اجتماعی است.

راه حل: در مهمانی برای صحبت کردن اول به سراغ کسانی بروید که آنها را می‌شناسید و برای صحبت کردن با آنها راحت هستید. می توانید حتی در بحث های گروهی شرکت کنید؛ شرکت در چنین جمع هایی به مراتب راحت تر از صحبت با یک فرد خاص است و در واقع مهارت های اجتماعی شمارا نیز افزایش می‌دهد.

  1. کاملا بی دلیل دروغ می گویید

ممکن است دوست داشته باشید برای آرام نگه داشتن اوضاع دروغ مصلحتی بگویید و یا هنگامی که حقیقت چندان به نظر شما جالب نیست، ممکن است برای جذاب‌تر کردن موضوع کمی به آن دروغ اضافه کنید. احتمالاً بعد از اینکه دروغ گفتید نیز خودتان را بخاطر دروغی که گفتید سرزنش کنید.

طبق مطالعات، این رفتار یکی از رایج ترین رفتار ها در بین کسانی است که عزت نفس پایینی دارند. این افراد به این خاطر که به دنبال تأیید دیگران هستند، خود واقعی‌شان را پنهان می‌کنند و دست به تظاهر می‌زنند.

راه حل: شجاعت این را داشته باشید که خود واقعی‌تان باشید و همیشه عین حقیقت را بگویید، در این صورت کسی از شما متنفر نمی‌شود. بهتر است این حقیقت را بدانید که گفتن حقیقت و صداقت، باعث افزایش محبوبیت شما می‌شود.

  1. نمی توانید در انتخاب غذا نظر بدهید

«چی میل داری؟ نمیدونم هرچی تو میخوری!»، یک سناریوی رایج است که طرف دوم این صحبت معمولاً فردی است که عزت نفس پایینی دارد و به همین دلیل توانایی اتخاذ ساه ترین تصمیم ها را نیز ندارند. همچین اشخاصی از گرفتن ساده ترین تصمیمات نیز ترس و ابا دارند. چنین افرادی اگر تصمیمی هم بگیرند ممکن است بارها و بارها تصمیم خود را عوض کنند.

راه حل: با قاطعیت به خودتان بگویید که «این اصلاً اتفاق بدی نیست که شخصی که همراه من است غذای مورد نظر من را دوست نداشته باشد».

درمان عزت نفس پایین

اگر اکثر این نشانه ها در شما وجود دارد، زمان آن فرا رسیده که فکری برای تقویت عزت نفستان بکنید و این را بدانید که اگر خوتان را ارزشمند بدانید، به خود باور داشته باشید و برای خود احترام قائل شوید، زندگی شما با آسایش و آسانی بسیار بیشتری همراه است. عزت نفس یکی از ستون های اصلی زندگی است و داشتن عزت نفس بالا یکی از عوامل مهم احساس خوشبخنی در زندگی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن