phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
رابطه جنسی و رضایت جنسی

رضایت جنسی چگونه به دست می آید؟

می توانید این مطلب را بعدا مطالعه کنید!!

(( دانلود فایل PDF ))

 

الگوی ارتباطی زوجین در رفتارهای جنسی

رفتارهای جنسی در نتیجه وابستگی عمیق بین زن و مرد در زندگی مشترک زناشویی می گیرد و اگر زوجی در زندگی مشترک این رفتارها را از خود نشان ندهند،آن زندگی سطحی و بی معنی تلقی می شود.در این رابطه آرنون بنتوویم(۱۹۸۶) معتقد است که عدم رضایت جنسی با متغیرهایی نظیر احساس تنفر، عصبانیت، اضطراب، آموزش ناکافی، آداب و رسوم افراد، داروها و بیماری های جسمی و مشکلات خانوادگی مرتبط می باشد. بنابراین اختلاف در ارتباط زوجین معمولی ترین دلیل اختلافات و نارضایتی جنسی است. البته برخی زوجها قادرند که علی رغم اختلافات زندگی زناشویی به روابط جنسی رضایت بخش ادامه دهند.

رضایت زناشویی و سلامت روانی

نواک (۱۹۹۴) به نقل از مسترز و جانسون می نویسد: هرمرحله از پاسخ های جنسی تحت تاثیر مستقیم زمینه های روانی فرد است. این عوامل روانی می توانند هم در رضایت و هم در ناتوانی جنسی تاثیر گذار باشند به طور مثال در زنان مرحله ارگاسم به زمینه ذهنی و فانتزی جنسی وابستگی دارد. نواک معتقد است که ارتباط باز و نزدیک بین زوجین در تجربه رابطه جنسی رضایت بخش کمک کننده است. او معتقد است که در روابط جنسی باید به برقراری ارتباط کاملا نزدیک در بیان احساسات و تمایلات زوجین توجه شود.

تحریک جنسی و در نهایت احساس رضایت از این رفتار ها، نیاز به ارتباط قوی بین مغز و بدن دارد. سلامت ذهن و تن و احساسات، برای داشتن تمایلات جنسی و روابط خوشایند جنسی نرمال کاملا لازم است. ازطرفی علل مشکلات جنسی نیز به دو دسته فیزیکی و روانی تقسیم می شوند. رضایت جنسی تنها با نزدیکی و طی مراحل جنسی میسر نیست، تحریک روانی لازم است تا رضایت و احساس خوشایندی حاصل شود نیکخو، محمدرضا.(۱۳۸۰)،

نقش معاشقه در رضایت جنسی
نقش معاشقه در رضایت جنسی

روش های عشق بازی

معاشقه و آمادگی جسمانی در رسیدن به اوج لذت جنسی از اهمیت زیادی برخوردار است.رضایت جنسی متاثر از احساسات و عشق است و در صورت خستگی از کار روزانه، عصبانیت، اضطراب و مسائل سایکولوژیکی که ریشه در اجتماع و شرایط فرهنگی از زمان کودکی دارند، اختلال مهار جنسی یا عدم ارگاسم اتفاق می افتد. بنابراین زوجین در جریان عشق ورزی می بایست به تحریکاتی که جنبه روحی روانی دارند، نظیر ادای جملات محبت آمیز، نیز توجه داشته باشند.

همچنین آنها باید به برقراری رابطه جنسی کاملا باز و نزدیک که بتوانند در آن احساسات و تمایلات خویش را بیان کنند، همت گمارند و آگاه باشند که رضایت جنسی تنها با آمیزش و طی مراحل کنش جنسی میسر نمی شود، بلکه تحریکات روانی نیزجهت رسیدن به این رضایت لازم است.

پیش نوازی های جنسی و برانگیختن یکدیگر، در کسب رضایت جنسی به ویژه برای زنان از چنان اهمیتی برخوردار است. در این راستا تاکید اساسی اسلام این است که زوجین با یکدیگر با ادب و احترام صحبت کنند و بخصوص با گفتن کلمات محبت آمیز و عاشقانه به یکدیگر در هنگام روابط جنسی به مستحکم شدن پیوند زناشویی خویش کمک کنند.

 

هم چنین بخوانید : چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟ 

تأثیر نوع ازدواج بر رضایت زناشویی زوجین

نوع ازدواج نیز با میزان رضایت جنسی در زندگی زناشویی ارتباط دارد. به طوری که این میزان درافرادی که با تمایل خویش تن به ازدواج داده اند بیشتر از افرادی است که به اجبار ازدواج کرده اند.در ازدواج های ناخواسته و اجباری، میزان رضایت جنسی کاهش می یابد. این امر به ویژه در مورد زنان صادق است. به طوری که در میان زنان میزان رضایت جنسی با میزان علاقمندی به همسر و زندگی مشترک ارتباط تنگاتنگی دارد.

در زنان کسب رضایت جنسی بیشتر به ارتباط حسی و عاطفی میان زوجین وابسته است و تحریکات بدنی برای آنان در درجه دوم اهمیت قرار دارد. برخلاف مردان، زنان تنها در صورت علاقمندی به همسرشان می توانند به اوج لذت جنسی برسند. عدم علاقه به همسر و عدم اعتماد به او می تواند منجر به بی میلی جنسی در زنان گردد و به اشکال مختلف از برقراری رابطه جنسی با همسر خود خودداری کنندو این مسئله می تواند در رضایت جنسی مردان نیز تاثیر گذارد.

رضایت جنسی
رضایت جنسی

نقش عوامل فرهنگ در ازدواج

به گزارش سازمان بهداشت جهانی در قرن بیستم تغییرات زیادی در ارزشها و سبک زندگی مردم در سراسر اروپا مشاهده می شود که از فاکتورهای موثر در تغییرات عقاید و انتظارات در مسائل جنسی می باشد. افزایش شهرگرایی، استخدام زنان در خارج از خانه و افزایش میزان بیکاری، ارزشهای حاکم برخانواده و نقش جنس مونث را دگرگون کرده است، که تاثیر این موارد را برزندگی زناشویی و روابط زوجین نمیتوان نادیده گرفت.

عوامل فرهنگی حاکم برخانواده ها از عوامل موثر برمشکلات و نارضایتی های جنسی است. باورهای فرهنگی در خانواده مثل انقیاد عمومی زنان در مقابل مردان، مفعولیت صرف زنان در مسائل جنسی، باور برتربیت جنسی مرد برزن و اثبات مردانگی با پرخاشگری جنسی، همگی از عوامل موثر بر رضایت جنسی هستند.

نقش سن در رضایت جنسی

با توجه به میزان متفاوت سازش افراد با عوامل فشارزای روحی و روانی حاصل از زندگی مدرن امروزی در سنین مختلف نمیتوان تاثیر سن را در زندگی زناشویی نادیده گرفت. بلوغ فکری در بیشتر موارد با سن تقویمی مطابقت دارد، لذا باید به این عامل توجه گردد. تمایلات جنسی نسبت به سن و تجربیات دگرگون می شوند. اوج تمایلات جنسی در مردان بین سنین ۲۰ تا ۳۵ سالگی و درزنان سن ۳۵ سالگی است. دفعات نزدیکی نیز در مردان جوان بیشتر از زنان جوان می باشد و تا سن ۳۰ سالگی در هر دو جنس برابر می شود.

در زنان ظرفیت ارگاسم بیشتر وابسته به تجربیات و تکرار رابطه جنسی است. مطالعات نشان داده اند که تکرار مقاربت با افزایش سن کاهش می یابد. کاهش رابطه جنسی با افزایش سن در آقایان شایع تر از خانم هاست و این خود یکی از علل نارضایتی جنسی در زنانی است که تفاوت سنی زیادی با همسرشان دارند. از طرف خانم ها با پیشرفت سن احساس می کنند که نقش مادری آنها در مراقبت از فرزندان کمتر شده و این مسئله خود باعث افزایش میل جنسی آنها می شود.

بنابراین فاصله سنی مناسب میان زوجین می تواند در این امر تاثیرگذارباشد. دراین ارتباط اسپوتن فاصله سنی ۱۰ سال را مناسب می داند. وکیلی در پژوهش خود نتیجه گیری کرده است که ارتباط منفی و معنی دار بین رضایت جنسی زن و سن و شوهر وجود دارد.بدین معنی که هرچه سن زن بالاتر رود، روابط جنسی از کیفیت پایین تری برخوردار است و رضایت کاهش می یابد و شوهران با سن بالا زنان ناراضی از روابط جنسی خود داشته اند.

رضایت جنسی

رضایت جنسی و تاثیر خانواده در آن

در خانواده گسترده نفوذ و دخالت والدین در امور زندگی مشترک زوجین، بر امور جنسی بی تاثیر نیست. تعارض و ناسازگاری موجود در زندگی روزانه باعث می شود که زنان با تقویت روحیه مخالف در امور جنسی،قدرت های دیگری را در زندگی مشترک بر بوته آزمایش قرار دهند. هانا استون نفوذ والدین را مانع برقراری روابط مطلوب زوجین می داند. تفاوت در تعلیم و تربیت، علائق و ارزشهای اخلاقی-فرهنگی زوجین، باعث ناهماهنگی و عدم تطابق می شودو این ناهماهنگی ها باعث دخالت والدین می شود.

 مشاوره زوجین آنلاین در تهران

سلامت روانی افراد و ارتباط مؤثر افراد با شریک زندگی‌شان، یکی از اصلی ترین مؤلفه های رضایت جنسی است. درواقع وقتی فرد دچار مشکلات روانی شده باشد، پایین آمدن کیفیت رابطه جنسی امری اجتناب ناپذیر است. همچنین کم شدن سازگاری بین زن و شوهر، تأثیر بسیاری بر کیفیت رابطه جنسی آنان دارد. اگر می‌خواهید کیفیت زندگی‌تان را با شریک زندگی خود بیش از پیش بالا ببرید، پیشنهاد می‌کنیم برای رزرو وقت مشاوره روانشناسی در تهران با شماره مرکز مشاوره روانشناسی سلامت تماس بگیرید.

تلفن: ۰۲۱۶۶۱۷۹۲۳۱

 

 

 

منابع:

دکتر رحیم سلگی، راضیه جوادی نژاد، دکتر امیرمحسن راه نجات ؛ مقایسه طرحواره های ناسازگاراولیه،نگرش به ازدواج و رضایت جنسی در زوجین مطلقه و عادی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن