phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
مهارت های صحبت کردن با همسر

مهارت‌های صحبت با همسر را یاد بگیریم

مهارت‌های صحبت کردن با همسر، راهی برای عمیق شدن رابطه

ارتباط کلامی و مهارت صحبت و گفتگو یکی از مهارت‌های مهم زندگی محسوب می‌شود که فرد برای برقراری و مدیریت ارتباطات خود به آن نیازمند است. این مهارت باید از کودکی به فرد آموزش داده شود تا شخص به مرور زمان بتواند از آن برای حفظ آرامش و آسایش زندگی خود استفاده نماید. این مهارت شامل مهارت گفتار، انتخاب واژه‌ها، فن بیان، گوش کردن به صحبت‌های طرف مقابل و استفاده از زبان بدن می‌شود. در همین راستا مهارت صحبت با همسر نیز یکی از آموزش‌هایی است که معمولا مشاورین و روانشناسان در دوران مشاوره پیش از ازدواج، زوجین را به فراگیری آن ترغیب می‌نمایند.

زندگی زناشویی یکی از مهم‌ترین بخشهای زندگی فردی است که حفظ آرامش آن در سلامت روحی و جسمی فرد بسیار تاثیر گذار می‌باشد. رابطه زن و شوهر می‌بایست رابطه‌ای عاشقانه، پاک، آرامش‌بخش و مهرآفرین باشد تا بتوانند فرزندانی سالم و صالح را در بستری امن و بی تنش بپرورانند. همانطور که در احادیث و روایات به جای مانده از بزرگان و اندیشمندان تاکید شده است، رابطه میان زوجین مانند رابطه میان تن و لباس، گل و گلدان، گلبرگ و ریحان، انگشتر و نگین، گردن و گردن‌بند است. در بستر این چنین خانواده‌ای است که فرزندان می‌توانند در سلامت روح و روان رشد نمایند. مطمئنا فرزندان این خانواده‌ها نیز افرادی با اخلاق و ماهر در ارتباط خود با همسران‌شان خواهند بود.

مهارت‌های صحبت با همسر
مهارت‌های صحبت با همسر – اختلافات زناشویی

اگر همسر خود را بشناسید کمتر دچار اختلاف می شوید

رابطه زناشویی، بی‌پرده‌ترین روابطه‌ای است که هر فرد در زندگی آن را تجربه می‌نماید. این نزدیکی به دلیل رابطه زیاد، هم خانگی، هم‌بستری، هم‌نیازی، رابطه روحی بالا، ایجاد علاقه مفرط و گرمای عشقی است، که فرد برای اولین بار در نزد همسر خود تجربه می‌نماید. این نزدیکی و علاقه شدید، توقعاتی را در فرد به وجود خواهد آورد، که ممکن است بیش از حد آگاهی، توان و انتظار فرد مقابل باشد.

ریشه بسیاری از مشکلات میان زوجین، عدم ایجاد ارتباط سالم، درگیری‌های لفظی و عدم توانایی در رساندن مفهوم کلام به طرف مقابل است. متاسفانه به دلیل ناآگاهی و عدم آموزش درست، اغلب زوجین به جای گفتگو و تعامل نظر، با هم مشاجره و جدل دارند.

برای مثال پسری را تصور کنید که در خانواده‌ای خشک، مردانه و با دیسیپلین بزرگ شده است. تنها زن این خانواده مادر او بوده، که هیچگاه از خود عاطفه کلامی چندانی را نسبت به فرزندان و همسر خود (در حضور فرزندان) نشان نداده است. طبیعتاً این پسر تا به حال شناخت کاملی از نوازش کردن، طنازی با کلمات، محبت کلامی و ایجاد ارتباط عاطفی در زندگی فردی خود نداشته است.

 

همچنین بخوانید: در مورد رضایت جنسی بیشتر بدانید! 

بالعکس، همسر او دختری نازپرورده است که در خانواده خود مهارت ارتباطات عاطفی و صحبت‌های شیرین را به خوبی فرا گرفته و تجربه کرده است. حالا در زندگی زناشویی، دختر همسر خود را دوست دارد، و توقع دارد او نیز مانند پدر و یا برادرش با او با کلماتی آذین بسته و لطیف صحبت کند.

اما متاسفانه اختلاف از جایی آغاز خواهد شد، که آقای داماد، روح‌ش هم از توقع به جای همسر خبر نداشته و از طرف دیگر، عروس خانم (بنا به تربیت چند ده ساله خود) این نوع طرز گویش را جزو اصول ابتدایی‌ای می‌داند که حتی نیاز به بیان نمودن آن نیز نیست.

در این داستان، عدم آگاهی مرد، توقع به جای خانم، عدم شناخت درست طرفین از یکدیگر، عدم بیان نیاز و نبود گفتگوی درست، ریشه اختلالاتی را بوجود خواهد آورد که بعد از مدتی به صورت کنایه و در حال جنگ مانند تیر در قلب طرفین خواهد نشست.

قابل توجه ساکنین محترم تهران: مطلب مشاوره روانشناسی در تهران

مهارت‌های صحبت با همسر
مهارت‌های صحبت با همسر – مهارت گوش دادن

هنر گفتگو با همسر

به حرف های او با جون و دل گوش بدهیم

در ابتدا زوجین باید بیاموزند که به صحبت همسرشان به خوبی و با دقت گوش کنند، تا نیاز او را به درستی و همانگونه که هست بشناسد. گوش کردن به حرف‌های همسر، موجب صمیمیت و بیشتر شدن محبت میان زوج خواهد شد. اما به یاد داشته باشیم هیچ‌گاه از کلام همسرمان در هنگام درد و دل کردن، بر علیه او در هنگام  مشاجره استفاده نکنیم. اعتماد و محرم بودن، دُری است که اگر از دست‌ش دادید، به سختی باز خواهید یافت.

اهمیت گفتگو بین همسران

  • پیش از بیان حرف، نخواهید حرف طرف مقابل‌تان را ذهن خوانی کنید. بگذارید حرف او تمام و کمال بیان شود.
  • از حرف طرف مقابل برداشت شخصی نکنید.
  • حرفها را گلچین و یا فیلتر نکنید. فقط حرف‌هایی که به نفع شماست را جدا نکنید. سعی کنید همه حرف را درست بشنوید.
  • به دقت به حرف‌های همسرتان گوش کنید.
  • موقع صحبت، حتما ارتباط چشمی داشته باشید. در هنگام صحبت با همسر، دیدن تلویزیون، بازی با موبایل، خواندن مجله و … ممنوع است.

همچنین بخوانید: مراحل مشاوره پیش از ازدواج

چگونه با همسر خود ارتباط برقرار کنیم

  • طرف مقابل را با نام‌های نیک و القاب صمیمی خطاب کنید.
  • حرف و منظور خود را به طور شفاف بیان کنید. اگر نکته مبهمی از صحبت‌های طرف مقابل به ذهن شما خورد، آن را بپرسید تا موضوع شفاف شود.
  • موضوع بحث را مشخص نموده و خلاصه صحبت کنید، تا خدایی نکرده باعث خستگی و فرسایش در کلام نباشید.
  • از صحبت‌ها نتیجه‌گیری نموده، و نتایج را به صورت روشن بیان کنید و تاییدیه طرف مقابل را بگیرید.
  • اصول مهم گفتگو و استفاده از زبان بدن را رعایت کنید.
  • در هنگام صحبت لبخند بزنید و سعی کنید عصبانی نباشید.
  • پوزیشن خود را در هنگام گفتگو، با طرف مقابل‌تان منطبق کنید.
  • از سرتان برای تایید و نشان دادن توجه‌تان به صحبت‌های طرف مقابل استفاده کنید.

همچنین بخوانید: ناسازگاری زناشویی و طلاق

مهارت‌های صحبت با همسر
مهارت‌های صحبت با همسر

در ارتباط با همسر این مسائل را فراموش نکنید!

 

احترام را نگه دارید حتی در زمان عصبانیت

  • طرف مقابل‌تان را قضاوت نکنید و هرگز به هیچ کس تهمت نزنید.
  • دیگری را با نام بد خطاب ننموده و ناسزا نگویید. همیشه از لحن مورد علاقه همسرتان برای صحبت کردن با او استفاده کنید.
  • هرگز و در هیچ حالتی به خط قرمزهای همسرتان (مسائل اعتقادی، افراد مورد علاقه، عادات و رفتارهای شخصی و …) تجاوز نکنید.
  • صداقت و اعتماد بین خود را به هیچ قیمتی نفروشید. از نقاط ضعف، درد و دل‌های قدیمی، اشتباهات گذشته و آتوهای خود برای باج‌گیری استفاده نکنید.
  • در تمام طول بحث با او صمیمی باشید و به یاد داشته باشید، شما برای رفع مشکل و یکدلی با یکدیگر هم‌کلام شده اید. نوازش کردن، در آغوش گرفتن و ابراز علاقه از اصول اعجاز کلام هستند.
  • هرگز کلام او را قطع نکنید.
  • رو در رو صحبت کنید. چت کردن و صحبت تلفنی، احساس شما را به درستی بیان نخواهد کرد.

منبع :

www.wikifeqh.ir

www.eghtesadonline.com

www.namnak.com

نویسندگان:

دکتررحیم سلگی (متخصص خانواده و بالینی)

دکتر رضا الطافی (مخصص خانواده و سلامت)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن