phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
مشکلات یادگیری

مشکلات یادگیری در دانش‌آموزان ابتدایی

این مطلب را بعدا مطالعه کنید !!

(( دانلود فایل PDF  ))

 

ناتوانی­‌ها و مشکلات یادگیری یك اصطلاح عام است كه به گروه ناهمگنی از اختلالات اطلاق میشود. وجه مشخصه این اختلالات، وجود مشكلات مهم در كسب و استفاده از توانایی­‌های شنیدن، صحبت كردن، خواندن و نوشتن، استدلال كردن و یا توانایی‌ درک ریاضیات است.

مشکلات رفتاری اختلال یادگیری

  • تحرک بیش از حد
  • ناتوانی ادراکی
  • ناتوانی حرکتی
  • مسائل عاطفی
  • کاستی­های کلی جهت یابی و اطلاع از وضعیت محیط
  • اختلال‌های توجهی مثلا گستره‌ی محدود توجه، حواس پرتی بی‌اختیاری اختلال‌های حافظه و تفکر ناتوانی ویژه یادگیری در خواندن، نوشتن، هجی کردن و حساب اختلال گفتاری و شنیداری

انواع اختلالات یادگیری:

اختلال نوشتن – اختلالات خواندن – ریاضی

ویژگی‌­ دانش‌­آموزان مبتلا به اختلال

نوشتن ناخوانا و ناشیانه، وجود جزئیات متناقض در نوشته­‌ها (ترکیبی از سرهم نویسی، بالا و پایین نوشتن یا اندازه‌­های نامنظم شکل­ها، حروف کلمات یا حروف متناقص، کلمات جا انداخته، ناهماهنگی در فاصله بین کلمات و حروف، وضعیت غیرطبیعی مچ دست، بدن یا کاغذ هنگام نوشتن، مشکل در تجسم کردن شکل حروف، رونویسی یا نوشتن کُند و پرزحمت، ضعف درکشیدن طرح­‌های فضایی روی کاغذ، گرفتگی عضله یا گیر غیرطبیعی (شکایت از حالت دست)، مشکلات بیش از حد در فکر کردن و نوشتن به طور هم­زمان.

اختلالات یادگیری
اختلالات یادگیری

اختلال خواندن و نوشتن

طبقه بندی مختلفی از اختلالات خواندن معرفی شده است که باست(Bast.M) افرادی را که دچار اختلال خواندن هستند به سه دسته تقسیم می‌کند :

  • گروه اول:

این گروه اختلال خواندن آوایی دارند. این افراد مجموعه لغات نسبتاً زیاد و قابل توجهی را در ذهن‌شان ذخیره کرده اند، اما هجی کردن آن‌ها ضعیف است.

  • گروه دوم:

افرادی هستند که اختلال خواندن ایده‌‎ای دارند این گروه می‌خوانند و هجی می‌کنند اما در ساختار بینایی لغت اشکال دارند.

  • گروه سوم :

افرادی که مشکل هر دو گروه را دارند. بعضی متخصصان هم اختلال خواندن را شامل عقب‌ماندگی ، اختصاصی خواندن، وارونه خوانی و دیسلکسی رشدی می‌دانند. در اختلال خواندن، پیشرفت خواندن نسبت به سن و هوش نارسایی دارد، بیشتر افرادی که اختلال خواندن دارند از هوش متوسط یا بالاتری برخوردارند.

هم چنین بخوانید : تاثیر بازی در رشد کودک چیست؟

به طور کلی اختلال خواندن با نارساخوانی، مترادف است ولی استفاده‌ی نامناسب از اصطلاح نارساخوانی باعث شده که مردم آن را به معانی گوناگونی در نظر بگیرند. از آنجا که خواندن و املا بسیار به هم مرتبط هستند، کودکانی که اختلال خواندن دارند در املا نیز مشکل دارند.

تشخیص اختلال یادگیری در کودکان

بررسی­‌ها نشان داده است 35 تا 90 درصد اختلالات یادگیری به اختلالات خواندن مربوط است. اگرچه نمی‌توان ویژگی های صد درصد مشابهی را در این کودکان مشاهده کرد، اما می‌توان گفت اغلب آنان ویژگی‌­های زیر را دارند. در زیر نشانه‌های اختلال خواندن را بیان کرده­‌ایم. بیشتر این کودکان پسر هستند. بنابر برخی تحقیقات تعداد پسرانی که این مشکل را دارند چهار برابر تعداد دختران است. این مشخصات به شرح زیر است:

  • نارسا می‌خوانند.
  • مشکل در تشخیص حروف چاپی دارند.
  • در دستورالعمل­‌های پیچیده دستوری ضعف دارند.
  • سرعت خواندن آن‌ها کند است.
  • هجی کردن آن‌ها بسیار ضعیف است.
  • ممکن است یک واژه را از وسط یا انتها یک جمله نوشته شده و یا چاپ شده شروع کند.
  • حروف را پس و پیش می‌‎خوانند.
  • اشکال در فراموش کردن مفاهیم کلمات خوانده شده.
  • سرعت خواندن کم است.
اختلالات خواندن
اختلالات خواندن

علائم اختلال خواندن در کودکان :

  • در کلاس­‌های درس غالباً مشکلات رفتاری دارند.
  • تمایل به خواندن ندارند.
  • دامنه توجه شان کوتاه است.
  • در مدرسه سازگاری شخصی مناسبی ندارند.
  • رشد اجتماعی کافی ندارند.
  • معمولاً دارای ضعف بینایی و شنوایی هستند.
  • فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند.
  • قاطی کردن حروف کلمات، معکوس خواندن حروف و کلمات.
  • ضعف توانایی در خواندن کلمات، ضعف در حافظه دیداری جهت ارتباط علائم زیانی.
  • خط ناخوانا، پریشانی در استفاده از حروف و جایگزینی حروف همخوان مانند همپازی به جا هم­بازی.
ناتوانی یادگیری
ناتوانی یادگیری

اختلال ناتوانی یادگیری نوعی نارسایی خاص است که عوامل فرهنگی، محیطی و آموزشی در زمره ی علت های ایجاد کننده ی آن محسوب نمی شوند این ناتوانی حاصل نقص و ضعف در رفتار شناختی، ادراکی و عصبی فرد می‌باشد. تاکنون علت پزشکی مشخصی برای ناتوانی یادگیری ارائه نشده است.

معمولاً کودکان دارای ناتوانی یادگیری، با کودکان استثنایی، اشتباه گرفته می شوند. مهم ترین اختلال یادگیری در کودکان، نارساخوانی (دیسلکسی) است ناتوانی در خواندن، اختلال مادر نامیده می‌شود زیرا خواندن پیچیده ترین و مهم ترین کنش مغزی است.

 

هم چنین بخوانید : آیا برای کودکانمان نیاز است به مرکز مشاوره روانشناسی مراجعه کنیم؟

 

ناتوان در خواندن به فردی اطلاق می­شود که بدون علت مشخص جسمانی یا فرهنگی تفاوت قابل ملاحظه ای بین سطح هوش عمومی و توانایی او در خواندن مشاهده شود. در بررسی‌ها و مطالعات انجام شده در زمینه نارساخوانی توجه محققان به چند ویژگی یا مشخصه‌ی قابل مشاهده در بین کودکان و دانش آموزان نارساخوان جلب شده است.

ویژگی‌ کودکان نارساخوان

 

1-وجود اختلال خواندن در خانواده:

بررسی های انجام شده حاکی از آن است که در غالب موارد سابقه نارساخوانی دربین اعضای خانواده کودک مبتلا به نارساخوان وجود داشته است.

2-اختلال خواندن در پسران شایع تر است!

پدیده نارساخوانی عمدتاً یک مشکل پسرانه است، بررسی­‌های آماری نشان می­دهد که بیش از 30 درصداز دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی پسرها هستند.

3-طبقه بندی هوش کودکان نارساخوان

به طور کلی دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی نسبت به همسالان خود از سطح هوشی متوسط و یا بالاتر برخوردار بوده، در مواردی در برجستگی های هوشی قابل توجهی از خود نشان می‌­دهند. بعضی ازمحققان به توانایی فوق‌العاده ایشان در ریاضیات اشاره نموده­‌اند.

4- ادراک بینایی:

کودکان مبتلا به اختلال در خواندن از لحاظ بصری متوجه تفاوت بین حروف و کلمات نمی‌­شوند مثل تفاوت (کتاب به جای کباب)

5- اختلال حافظه:

کودکان مبتلا به اختلال در خواندن در به یاد آوردن اطلاعاتی که قبلاً آموخته‌اند دچار مشکل هستند. مثلا قادر نیستند حرف (پ) را به یاد بیاورند و عده ای دیگر قادر نیستند توالی صدا در یک کلمه را بخاطر بیاورند. مثلا کبریت را کریبت و قفسه راقسفه می‌­خوانند.

هم چنین بخوانید : سبک های فرزند پروری و تربیت فرزندان

همچنین باید توجه داشت که دانش آموزان نارساخوان در ارتباط با فرایند خواندن با مشکلات دیگری ازجمله، خواندن معکوس حروف و کلمات، ناتوانی در درک و فهم درست مطالب به هنگام خواندن و بالاخره مشکل در به کار بستن یا استفاده از مطالب خوانده شده (دریافت اطلاعات بصری ) در موقعیت های مختلف یا اجتماعی است.

اختلالات یادگیری
اختلالات یادگیری

درمان اختلالات یادگیری در کودکان

درمان اختلالات و مشکلات یادگیری ممکن است در ابتدا بسیار سخت به نظر برسد، اما با تشخیص این اختلالات و پیش گرفتن روند درمانی، می‌توان وضعیت کودک را به حالت طبیعی برگرداند. با شروع جلسات مشاوره روانشناسی کودک برای بهبود وضعیت اختلالات یادگیری، می‌توان مهارت‌های کودک را افزایش داد.

خوشبختانه مشکلات و اختلالات یادگیری از همان دوران دبستان قابل تشخیص هستند و می‌توان با شروع جلسات مشاوره روانشناسی کودک، گامی مؤثر در راستای بهبود این اختلالات برداشت. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به مرکز مشاوره روانشناسی سلامت و شروع جلسات مشاوره کودک، به فرزند دلبندتان برای از بیت رفتن مشکلات یادگیری اش کمک کنید.

منبع:

برگرفته از : اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری والدین بر رفتار کودکان پسر۷ تا۱۳ساله دارای اختلال یادگیری ؛دکتر رحیم سلگی ، فاطمه خدیو ( دانشجوی ارشد).پایان نامه ارشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن