phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به زوجین می کند؟

رویکردهای مشاوره پیش از ازدواج

تعارض، نوعی کشمکش و درگیری است که در حقیقت بخش لاینفکی در روابط میان انسان‌ها محسوب می‌شود. البته میزان تعارضات و اختلافات به حد روابط و هوشیاری طرفین بستگی دارد. علت تعارض میان افراد در هر رابطه می‌تواند به دلیل وجود تضاد علایق و سلیقه‌ها، تضاد میان اولویت‌های افراد، تضاد میان منافع و یا از نگاهی دیگر به دلیل حس امتیاز جویی، جاه طلبی، خودخواهی و خودبینی، برتری طلبی و از این دست عوامل در افراد می‌باشد.

ازدواج و زناشویی یکی از نزدیک‌ترین روابطی است که اغلب افراد (چه زن، چه مرد) در طول مدت زندگی خود تجربه می‌کنند. ازدواج، رابطه‌ای است که تعریف حریم خصوصی در آن در پایین‌ترین سطح قرار داشته و سطح انتظارات طرفین از یکدیگر بسیار بالا است. اما این توقعات و حریم‌ها برای هر فرد تعریف جدید و متفاوتی نسبت به قبل خواهد بود.

وجود تعارضات در زندگی زناشویی امری کاملا طبیعی به حساب می‌آید، و به خودی خود به عنوان یک عامل خطرناک برای رابطه میان زوجین شناخته نمی‌شود. آنچه بنیان ازدواج را به خطر می‌اندازد، نحوه شناخت، تعامل و واکنش افراد به این تعارضات است. ریشه تعارضات میان زن و شوهر به طور کلی یا به صورت تعارضات آشکارا بوده و یا ریشه‌های پنهانی دارند.

 

همچنین بخوانید: مشاوره روانشناسی زوجین در تهران

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

تعارضات آشکار در زوجین

زمینه‌های آشکار تعارض میان زوج‌ها در جر و بحث‌های میان آنها آشکار می‌شود، و برای کشف آنها، نیاز به کنکاش عمیقی نخواهید داشت. تعارضات زیر بخش مهم از این زمینه‌های آشکار به حساب می‌آیند، که در بگو و مگوهای زوجین هویدا هستند:

  • تغییر شخصیت زوجین در طول زمان
  • مواجهه با اتفاقات و پیشامدهای ناخوشایند در طول زندگی زناشویی
  • کاهش جذابیت‌های ظاهری در زوجین با بالا رفتن سن
  • ایجاد مثلث عشقی زوج با فرزندان
  • تفاوت‌های فرهنگی میان زوجین
  • اختلاف طبقات اجتماعی در خانواده‌ها
  • تفاوت اعتقادی و مذهبی
  • تفاوت در آداب و رسوم میان خانواده‌ها
  • اختلافات مالی و تفاوت در نگرش به مسائل مادی و اقتصادی
  • اختلاف سلیقه زوجین برای تفریح و سرگرمی

به یاد داشته باشیم، تمام اختلافات نام برده میان دو فرد با دو فرهنگ خانوادگی متفاوت، دو بستر تربیتی متفاوت، و دو محیط پرورشی مختلف امری بسیار بدیهی و قابل پیش بینی است. نکته مهم نحوه حل این چالش‌ها و کنار آمدن طرفین با یکدیگر است.

همچنین بخوانید: تعارض زناشویی

بهبود تعارضات زناشویی در مشاوره پیش از ازدواج
بهبود تعارضات زناشویی در مشاوره پیش از ازدواج

تعارضات پنهان در رابطه زناشویی

شناخت و درک مسائل فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی، شناختی و اختلاف سلیقه کار مشکلی به حساب نمی‌آید. آنچه اختلافات پس از ازدواج را بحرانی می‌کند، ریشه تعارضات پنهانی است که گاها خود فرد نیز از آن بی اطلاع است. این تعارضات به طور خلاصه شامل عناوین زیر می باشند:

  • بی علاقه گی به همسر
  • تقسیم ناعادلانه قدرت در خانه
  • بی توجهی به نیازهای اساسی طرف مقابل
  • طرحوارهای نا کارآمد( در مقالات دیگر توضیح داده خواهد شد)

چگونه در رابطه ام از تعارضات جلوگیری کنم؟

همانطور که می‌دانید، همیشه «پیشگیری بهتر از درمان است». اگر زوجین قبل از ازدواج به شناخت صحیحی از یکدیگر دست یابند، و بتوانند صادقانه واقعیات فرهنگی، اعتقادی و علایق خود را برای یکدیگر بازگو کنند، دیگر بسیاری از مشکلات ریشه‌ای به وجود نخواهد آمد.

 

مشاوره برای ازدواج موفق

با نگاهی به مجموع عوامل آشکار و پنهان نام برده در بالا، در می‌یابیم که تنها کافی است قبل از ازدواج همسر خود را به درستی بشناسیم.

معمولا در روابط قبل از ازدواج، طرفین سعی دارند تا روی خوش و گشاده‌ای از خود به طرف مقابل نشان دهند و در مسابقه «جذابیت» برنده شوند. اما با ورود به زندگی واقعی و قرار گرفتن در موقعیت‌های بحرانی (مانند مرگ عزیزان، ورشکستگی، بدهکاری، درگیری‌های شدید ذهنی و …)، موقعیت‌های احساسی‌ای که می بایست میان چند نفر خود را تقسیم کنند (مانند روابط خانوادگی با پدر، مادر، خواهر، برادر و یا حتی خانواده همسر)، موقعیت‌های خوشی و تفریح (زمانی که به تنها چند روز مرخصی دارید و می‌خواهید یک برنامه تعطیلات مفرح و باب میل خودتان داشته باشید.

ولی باید مکانی باب دل خود و همسرتان انتخاب کنید تا از زمان اندک تعطیلات تان لذت ببرید) و یا هزاران موقعیت اساسی و یا بی اهمیتی که بر اثر استمرار رنگ جدی و جدیدی به خود می‌گیرند، دیگر هیچ کدام از زوجین تمایلی به ایفای نقش «قهرمان» و «مادر فداکار» را ندارند، و از اینجا به بعد زمان جنگ قدرت و اثبات منیت وجودی هر فرد فرا می‌رسد.

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

یکی از بزرگترین اشتباهات زوج‌ها قبل از ازدواج داشتن این تفکر است که «من می‌توانم طرف مقابل‌م را به نفع خودم تغییر دهم و او را مطیع کنم». به یاد داشته باشید، شما با طفل شش ماهه ازدواج نمی.کنید تا بتوانید اعتقادات، باورها، علایق و سلایق او را با خود منطبق نمایید. پس به فکر تغییر همسرتان نباشید.

مشاوره قبل از ازدواج، تخصصی است که در آن مشاور به شما کمک می‌کند تا با وجوه ناشناخته خود و همسرتان به خوبی آشنا شوید. در این جلسات با قرار گرفتن در موقعیت‌های حقیقی آتی، شما این امکان را دارید تا بهتر عکس العمل حقیقی طرف مقابل‌تان را بشناسید، و خود را برای زندگی پس از ازدواج آماده کنید. در این جلسات باید با خودتان صادق باشید. به یاد داشته باشید که بسیاری از جذابیت‌های امروز همسر شما به مرور زمان از چشم شما محو شده، و مجبور هستید تا با واقعیات آشکارا و پنهان او زندگی کنید.

جلسات مشاوره پیش از ازدواج به افراد علم و آگاهی درستی در مورد روش‌های تعامل و حل تعارضات آتی خواهد داد. شما در خانواده خود با خواهر و برادر‌تان نیز در تعارض هستید. پس روش درست حل تعارضات را از ابتدا و با توجه به شخصیت و منش همسرتان بیاموزید.

یکی از روش‌های کارآمد در حل تعارضات، گفتگو و بیان احساسات به طرف مقابل است. بسیاری از ما توان ابراز و بیان احساس خود را نداریم. به همین دلیل هم با طرف مقابل‌مان به مشکل اساسی بر می‌خوریم.

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، شما می‌بایست با نیازها، انتظارات، عقاید زناشویی، ارزش‌های شخصی، مذهبی، مالی، اخلاقی، خانوادگی، احساسی، و حتی انتظارات و نیازهای جنسی طرف مقابل خود آشنا شده و به خوبی او را درک نمایید. باید بیاموزید که ایده «برنده» و «بازنده» بودن را در ازدواج کنار بگذارید.

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

برای مشاوره ازدواج کجا برم؟

  • اهداف و تصمیمات مشترک خود را بیابید
  • سبک‌های ارتباطی را فرا بگرید، بهبود بخشید و سازگار شوید
  • قبل از بروز مشکل، اختلاف احتمالی را برطرف کنید
  • اضطراب ازدواج را برطرف کنید.

 

شما می توانید برای رزرو وقت مشاوره پیش از ازدواج با مرکز مشاوره روانشناسی سلامت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۶۶۱۷۹۲۳۱

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن