phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
مراحل مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج را انجام بدهم؟

 

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که فرد در زندگی خود اتخاذ می‌کند و آینده خود را با آن شکل می‌دهد. این فرآیند تابع متغیرهای بسیاری است که آن را به یک معادله پیچیده و غیر قابل پیش بینی تبدیل می‌سازد. البته بسیاری از این متغیرها (پنهان و آشکار) {در مقالات قبلی توضیح دادیم} قابل تحلیل هستند و می‌توان با بررسی آنها عوامل شکست را تا حدود زیادی شناسایی نمود. بسیاری از این متغیرها با توجه به شرایط موجود در یک رابطه زناشویی می‌توانند به عنوان یک تهدید و یا یک فرصت به شمار آیند. مشاوره پیش از ازدواج، روشی برای مطالعه این متغیرها(پنهان و آشکار) است.

اصول زندگی موفق

برای بدست آوردن یک زندگی زناشویی موفق، فرد می‌بایست در مرحله اول، انتخابی متناسب با شخصیت، ارزش‌ها و شرایط زندگی خود داشته باشد؛ و در مرحله بعدی روند مناسب و سالمی را برای حفظ این پیوند، در نظر بگیرد و همیشه به فکر حفظ و حراست از کیان خانواده خود باشد.

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

چرا قبل از ازدواج نیاز به مشاوره داریم؟

نحوه ارتباط میان اعضای خانواده، مهارت گفتگو و حل اختلاف، ایجاد محیطی امن برای همسر، رابطه شاد و لذت بخش زناشویی و مهارت‌های خاص برای حفظ یک خانواده سالم از جمله نیازهای فرد برای یادگیری در مشاوره پیش از ازدواج به حساب می‌آیند.

 

همچنین بخوانید: تعارضات زناشویی و طلاق 

بهترین روانشناس برای ازدواج

معمولا جوانانی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، پختگی و تجربه لازم برای شروع یک زندگی را نداشته، و به مشورت و همفکری افراد متخصص روانشناس و با تجربه نیازمند هستند. شخص مورد علاقه شما (دوست دختر یا نامزد)، الزاماً گزینه مناسبی به عنوان همسر آینده شما نیست. در مشاوره پیش از ازدواج، متخصصین و مشاوران به زوجین در بدست آوردن شناخت صحیح از شرایط پیش روی‌شان کمک نموده، و ایشان را با شخصیت حقیقی یکدیگر آشنا می‌سازند. مشاور، فردی است که تنها در بدست آوردن اطلاعات درست به شما کمک نموده و به هیچ عنوان نمی‌خواهد تا به جای‌تان تصمیم‌گیری کند. او تنها عیب و ایرادات کار را به شما گوشزد می‌کند. در نهایت این شما هستید که می‌بایست پیرامون آینده خود تصمیم بگیرید.

همچنین بخوانید: مرکز مشاوره روانشناسی در تهران

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره شما را از انتخاب عجولانه نجات می دهد!

شناخت صحیح و به دور از شتاب زدگی، موجب می‌شود تا فرد دیگر تنها بر اساس احساسات خود تصمیم‌گیری ننموده و فرصت کافی برای سنجش خود و طرف مقابل‌ش داشته باشد. در مشاوره پیش از ازدواج سه فاکتور مهم باید به خوبی سنجیده شوند:

  • آمادگی طرفین برای تشکیل خانواده
  • تناسب و تطبیق شخصیت فردی و خانوادگی زوجین
  • میزان مهارت‌های ارتباطی طرفین، برای ادامه زندگی مشترک( در مقالات دیگر بیشتر توضیح داده شده)

با سنجش و آموزش این سه فاکتور توسط متخصصین و روانشناس بالینی، فرد می‌تواند تا حدود زیادی نسبت به تصمیم خود برای گزینش و یا رد طرف مقابل مطمئن شود، و بسیاری از مسائل و مشکلات پیش روی خود را از قبل پیش‌بینی نماید.

قابل توجه ساکنین محترم تهران: مشاوره روانشناسی در تهران

مراحل مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

در مشاوره شما با دید باز تصمیم میگیرید!

 

زمانی که هنوز رابطه احساسی شدیدی ایجاد نشده است، طرفین می‌بایست مشاوره پیش از ازدواج خود را آغاز کنند. برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب و منطقی در پایان دوره مشاوره، نبایدهایی وجود دارند که حتما باید به درستی رعایت شوند.

  • می‌بایست از رابطه جنسی قبل از ازدواج پرهیز شود. ایجاد رابطه جنسی، باعث ایجاد وابستگی عاطفی شده و در شناخت منطقی و تصمیم‌گیری طرفین تاثیرگذار خواهد بود.
  • ملاقات در فضای بسته و دو نفره، فرصتی برای ایجاد رابطه جنسی به شمار می‌رود. این فرصت ممکن است به اغفال فرد، ایجاد وضعیت تحمیلی و یا رابطه ناخواسته‌ای بی‌انجامد که در نهایت فرصت تصمیم‌گیری را از طرفین سلب می‌کند.
  • اتکای صرف به نظر معرف : دریافت اطلاعات تنها از یک منبع برای تصمیم‌گیری در مورد مسئله‌ای با این اهمیت، منطقی نیست. در خوشبینانه‌ترین حالت، معرف منبع اطلاعاتی خوبی است، اما مطمئنا کامل و جامع نیست.
  • برای تصمیم‌گیری خود از مشورت و همفکری دیگران استفاده نمایید. خود رای بودن در مقوله مهمی مانند زندگی مشترک، می‌تواند پیامدهای بسیار خطرناکی را برای فرد به همراه داشته باشد. همیشه به یاد داشته باشید، تجربه شما هیچگاه کامل نیست.

همچنین بخوانید: آگاهی به تعارضات زناشویی و کاهش آن در مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج شما را با شخصیت طرف مقابل آشنا می کند

در مرحله میانی مشاوره پیش از ازدواج، طرفین نیاز به مشورت با یک روانشناس بالینی دارند تا بتوانند از شخصیت حقیقی، حساسیت‌ها، مشکلات و یا بیماری‌های روانی (احتمالی) طرف مقابل خود اطلاع یابند. در این مرحله روانشناس در ابتدا معیارها، خواسته‌ها، روحیات و علایق زوجین را بررسی می‌کند. سپس میزان توانایی‌ها، اختلافات و تشابهات میان دو نفر را مورد ارزیابی قرار خواهد داد. اهم کار مشاوره در این مرحله عبارت است از:

  • بررسی حساسیت‌ها، فضایل و اشکالات اخلاقی زوجین
  • بررسی آمادگی زندگی مشترک در طرفین
  • بررسی خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی هر فرد
  • بررسی هم کف بودن و همسانی زوجین
  • بررسی مهارت‌های زندگی مشترک در طرفین

مشاور طی چندین جلسه (که به صورت هم فردی و هم دو نفره) با زوجین برگزار می‌کند، در این جلسات، مشاور پرسشنامه‌هایی را در اختیار زوجین قرار می‌دهد و پس از بررسی آنها، گزارشی از وضعیت روانی، شخصیتی و خانوادگی دو طرف تهیه نموده و به آنها تسلیم می‌کند.

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

 آموزش مهارت های مورد نیاز در زندگی مشترک

برای موفقیت در زندگی مشترک زوجین می‌بایست مهارت‌هایی را که در زندگی مشترک مورد نیازشان خواهد بود، فرا بگیرند. بخش مهمی از این مهارت‌ها عبارتند از:

  • مهارت خودآگاهی
  • حل اختلاف
  • قاطعیت
  • نحوه ارتباط سالم
  • تصمیم‌گیری
  • کنترل خشم

مشاور در طول جلسات پایانی مشاوره پیش از ازدواج می‌بایست زوجین را با مهارت‌های فوق آشنا کرده و جلسات تمرینی برگزار نماید.

همچنین بخوانید: مراحل گفتگو و حل اختلاف زناشویی

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

گفتگو با مشاوره زوجین در تهران

مشاوره زوجین یکی از بهترین اقداماتی است که هر زوجی می‌توانند برای استحکام بیشتر رابطه عاطفی‌شان انجام دهدند. ممکن است دو شریک عاطفی (چه ازدواج کرده باشند و چه قصد ازدواج را داشته باشند) مشکلاتی را سال‌ها با خود حمل کنند که این مشکلات به راحتی قابل حل و قابل مرتفع شدن باشد. در چنین شرایطی قطعاً بهترین گزینه، مشاوره روانشنای زوجین خواهد بود. جهت رزرو وقت وقت مشاوره روانشناسی پیش از ازدواج و مشاوره زوجین در تهران با شماره مرکز مشاوره روانشناسی سلامت تماس بگیرید.

تلفن: ۰۲۱۶۶۱۷۹۲۳۱

مشاوره تلفنی زوج درمانی

تصمیم‌گیری برای انتخاب زوج، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که برای اتخاذ آن همفکری و مشورت با یک متخصص و مشاور مجرب نیاز خواهد بود. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری نهایی، فرد از ایجاد رابطه عاطفی و عاشقانه پرهیز نماید. مشاورین در پروسه مشاوره پیش از ازدواج، تست‌های روانشناسی و شخصیت‌شناسی جداگانه‌ای را از زوجین به صورت انفرادی به عمل می‌آورند و نمودار خانوادگی هر دو را رسم می‌کنند.در آخر نیز چکیده این مطالعات در اختیار طرفین قرار می‌گیرد تا بتوانند متناسب با این حقایق تصمیم‌گیری نموده و یا در تصمیمات قبلی خود تجدید نظر کنند. در مرحله نهایی نیز برای آمادگی زوجین آموزش‌های لازم را جهت کسب مهارت‌های ضروری در زندگی خود خواهند گرفت.

 

نویسنده : دکتر رحیم سلگی  و دکتر رضا الطافی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن