phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
طلاق عاطفی

طلاق عاطفی چه زمانی اتفاق می افتد؟

این مطلب را بعدا مطالعه کنید!!

(( دانلود فایل PDF ))

 

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی یا همان طلاق خاموش نوعی از جدایی است که در آن زوجین در کنار هم و زیر یک سقف زندگی می‌کنند ولی پیوندهای عاطفی آنها متزلزل و ناپایدار است. در واقع برخی ازدواج ها که با طلاق پایان نمی یابند، به ازدواج های توخالی تبدیل می شوند که فاقد عشق، مصاحبت و دوستی هستند و همسران فقط با جریان زندگی خانوادگی به پیش می روند و زمان را سپری می کنند. طلاق عاطفی نوع دیگری از طلاق و پدیده بسیار مهمی است که در هیچ کجا به ثبت نمی رسد.

این نوع طلاق مربوط به خانواده هایی است که به دلایلی مانند سنت های حاکم بر خانواده یا باورهای نادرست و نگرش های منفی جامعه به زنان مطلقه، ترس و نگرانی از تنهایی، از دست دادن فرزندان یا ناتوانی در تأمین نیازهای زندگی تصمیم می گیرند که به اجبار با همسرشان زیر یک سقف زندگی کنند؛ ولی تقاضای طلاق قانونی نمی کنند، داشتن فرزند یا دیدگاه منفی جامعه به طلاق می تواند دلیل عدم طلاق قانونی باشد.

 

همچنین بخوانید: چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟

طلاق عاطفی به عنوان انتخابی نفرت انگیز بین تسلیم و نفرت از خود تجربه می شود، که در آن هر یک از زوجین، به دلیل احساس غمگینی و ناامیدی، دیگری را آزار می دهد. وقتی زوجین به دلایلی قادر به جدایی یا طلاق رسمی نیستند بعد از یک دوره طولانی دعوا و جر و بحث مداوم ،از وضعیت دشمنی و تنفر گذر کرده و وارد موقعیت بی‌تفاوتی می‌شوند.

دیگر برایشان اهمیت ندارد که همسرشان در چه شرایطی به سر می‌برد، چگونه فکر می‌کند و چگونه با مشکلات دست و پنجه نرم می کند. به عبارتی بی تفاوتی مرحله آغازین و شروع طلاق عاطفی است که فرد نسبت به خود و سلامتی فردی و اجتماعی اش نیز بی تفاوت می شود و حتی به سلامت دیگر افراد خانواده اهمیت کمتری می دهد، وظایف خود را به درستی انجام نمی دهد و مسئولیت‌های خود را در مقابل دیگر افراد خانواده به سردی و بی هیچ میل و رغبتی انجام می‌دهد.

طلاق عاطفی
طلاق عاطفی

عوامل شکل دهنده طلاق عاطفی و خیانت

بحث های زیادی درباره علل طلاق عاطفی وجود دارد، اما پژوهشگران عوامل مختلفی را برای طلاق عاطفی به شرح ذیل عنوان می نمایند:

  • ازدواج اجباری ، بدون عشق و علاقه
  • عدم آشنایی با معیارهای صحیح انتخاب همسر و ازدواج های احساسی و هیجانی
  • فقدان دوره نامزدی و آشنایی اولیه
  • وجود تفاوت‌های شخصیتی، اعتقادی و فرهنگی خانواده‌های زوجین
  • عدم اختصاص زمان کافی برای ابراز علاقه و محبت به خانواده
  • خشونت یکی از زوجین
  • مشکلات عاطفی حل نشده قبلی
  • انتظارات غیر قابل دسترس و اشتباه از یکدیگر (به دلایل عدم شناخت کافی نسبت به جنس مخالف)
  • بی‌مبالاتی و بی‌توجهی نسبت به انتظارات منطقی و قابل دسترس یکدیگر( برآورده نشدن انتظارات زوجین)
  • عدم آشنایی زوجین با مهارت های زندگی مانند همسرداری، کنترل خشم، همدلی کردن،خودشناسی و حل مسئله
  • فرزند سالاری و وقت گذاشتن بیش از حد برای فرزندان و جایگزین کردن آن به جای همسر(مثلث سازی)
  • فقدان گفتگو و ضعف مهارتهای ارتباطی، کلامی و غیرکلامی، بی‌توجهی به نیازهای یکدیگر
  • دخالت های بی مورد دیگران در زندگی مشترک
  • بحران های مالی و اقتصادی

 

همچنین بخوانید: روابط فرازناشویی چیست؟ 

 

طلاق عاطفی از نظر روانشناسی

طلاق عاطفی می تواند نشانه های مختلفی داشته باشد که عمومی ترین علائم و نشانه های آن عبارتند از:

  • کم شدن شور و هیجان در زندگی
  • سرزنش یکدیگر
  • به رخ کشیدن اشتباهات یکدیگر
  • بزرگ کردن مسائل کوچک
  • عدم وقت گذاشتن برای یکدیگر
  • افزایش تفریحات برون زناشویی و تمرکز بر مسائل بیرون از خانواده
  • افزایش مسافرت های مجردی به جای سفرهای خانوادگی
  • گذراندن وقت زیاد با فرزندان و غافل شدن از روابط بهینه زناشویی
  • کم شدن میزان نوازش کلامی، جسمی و روابط جنسی
  • فاش شدن اسرار و اشتباهات زوجین در بیرون از کانون خانواده
  • عدم اعتماد به یکدیگر در حل مشکلات
  • عدم رسیدگی به امور منزل و رسیدگی به نظافت، آشپزی و …
طلاق عاطفی
طلاق عاطفی

طلاق عاطفی چگونه شکل می گیرد؟

همان طور که طلاق گرفتن توسط قانون و دادگاه شرایطی دارد طلاق عاطفی هم از این قاعده مستثناً نبوده و شامل پنج مرحله است:

  1. سرزنش: در این مرحله هر کدام از زوج ها برای اتفاقات رخ داده دیگری را مقصر می دانند. همچنین زوجین در این مرحله از طلاق عاطفی آشفته و پریشان هستند .
  2. سوگواری: در این مرحله زوجین به دلیل مشکلاتی که پیش آمده ناراحت و اندوهگین هستند. در اصل در این مرحله هر دو نفر در دنیای خود غرق شده و تمرکز حواسشان کاهش پیدا می کند. 

     

    هم چنین بخوانید: آمادگی برای طلاق 

  3. خشم: در طلاق عاطفی هر کدام از زوجین نسبت به اطرافیان خود حتی فرزندانشان خشم دارند و این خشم می تواند نسبت به تمام زن ها یا نسبت به تمام مرد ها باشد.
  4. تنهایی: وقتی زوجین در این مرحله از طلاق عاطفی قرار می گیرند سعی می کنند ترس ها و نیاز های خود را پنهان کنند به گونه ای که  انگار هیچ نیازی به یکدیگر ندارند.
  5. بازگشت به زندگی: آخرین مرحله از طلاق عاطفی ورود دوباره به زندگی است. مرد یا زن در این مرحله احساس می کنند که کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند و شخص اقدام به برنامه ریزی درازمدت می ‌کند و اگر زوجین هر دو با هم در این مرحله قرار بگیرند، طلاق قانونی بدون نیاز به محاکم قضایی انجام می ‌پذیرد.

همچنین بخوانید: بررسی علل و انواع خیانت زناشویی

طلاق عاطفی
طلاق عاطفی

پیامد طلاق عاطفی و عوامل آن

طلاق عاطفی باعث ایجاد روابط عاطفی ضعیف در خانواده می گردد؛ که آثار منفی آن از طلاق بیشتر است و منجر به گریزان شدن فرزندان از محیط خانواده می شود. هر چه همبستگی و تعامل در محیط خانواده کاهش یابد فردگرایی بیشتر می شود و در نتیجه میزان آسیب افزایش می یابد. در واقع طلاق عاطفی را باید زنگ خطر فروپاشی خانواده دانست؛ چرا که از یک طرف مقدمه طلاق رسمی است و از طرف دیگر در صورتی که منجر به طلاق رسمی نشود ماندن در وضعیت طلاق عاطفی آثار زیانباری برای زوجین و فرزندان آنها دارد.

 

همچنین بخوانید: تعارض زناشویی

در خانواده هایی که والدین دائم با یکدیگر مشاجره می کنند، فرزندان بیشترین آسیب را می بینند. زیرا بستر و محیط خانه و خانواده دیگر برای آنها مکانی امن و خوشایند نیست، بنابراین یا از خانه فرار می کنند یا به انواع بیماری های روحی دچار می شوند. همچنین مواردی مانند اعتیاد به مواد مخدر، گرایش به روابط ناسالم، اختلالات روانی نظیر  افسردگی و اضطراب از شایع‌ترین مشکلات آنان می ‌باشد.

از طرف دیگر ممکن است فرزندان نیز اشتباهات والدین را در ازدواج و روابط عاطفی الگوی خود قرار دهند و در نتیجه آنان نیز در آینده با مشکلات جدی مواجه  می شوند.

با توجه به اینکه بروز مشکلات عاطفی در هر دوره از رابطه زناشویی امکانپذیر است و طلاق عاطفی  میتواند بارها از طلاق واقعی خطرناک‌تر باشد و کانون خانواده را به دفعات دچار تشنج نماید. بنابراین شناسایی به موقع مشکلات و نشانه های طلاق عاطفی و همچنین بهره مندی از خدمات مشاوره و زوج درمانی می‌تواند در ترمیم روابط بین زوجین تأثیرگذار باشد.

 

سهیلا بهتوئی

درمانگر و مشاور توسعه فردی  و خانواده

 

منابع:

ساروخانی، باقر(۱۳۹۵) مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده. تهران : انتشارات سروش.

استیل، لیز؛ و کید، وارن (۱۳۸۹). مقدمه ای بر جامعه شناسی مهارتی خانواده.ترجمه: سیدان، فاطمه؛ کمالی، افسانه. تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا(س).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن