phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
شرایط ازدواج برای یک دختر

شرایط ازدواج برای یک دختر

شرایط ازدواج برای جوانان

ازدواج و انتخاب همسر یکی از دغدغه‌های فکری دختران و پسران جوان به شمار می‌رود. هر فرد برای آینده زندگی خود برنامه‌هایی دارد که رسیدن به آنها مستلزم ایجاد شرایط و بسترهای لازم آن است. ازدواج یکی از تصمیم‌های سرنوشت ساز و اساسی در زندگی هر دختر و پسر جوانی است که برای داشتن یک زندگی آرام و بدون چالش باید درمورد آن باید درست اندیشیده شود.

به طور کلی ازدواج یک موضوع دو نفره میان دو جنس مخالف است که دیدگاه و معیارهای متفاوتی در زندگی دارند. به طور حتم هر طرف برای خود ایده‌آل‌ها و شرایطی را ترسیم نموده، و قصد دارد در طول زندگی از طرف مقابل خود مطالبه نماید. اما نکته مهم در آن است که دختر یا پسر قبل از اندیشیدن و مطالعه وضعیت طرف مقابل، باید به شرایط و موقعیت فعلی خود نیز توجه نماید. فرد باید بداند:

  • آیا خودش شرایط لازم و کافی برای ازدواج را دارد؟
  • آیا طرف مقابل شرایط متناسب با معیارهای او را برای ازدواج دارد؟
شرایط ازدواج برای یک دختر
شرایط ازدواج برای یک دختر

البته مطالعه شرایط در ازدواج، تنها در مواردی امکان پذیر است که ازدواج از روی مبانی عقلی و با تفکر و مطالعه اتفاق بیفتد (که این نوع ازدواج می‌تواند به یک ازدواج موفق منجر شود). در این سبک طرفین می‌توانند برای مطالعه و تحلیل بهتر وضعیت، از مشاورین پیش از ازدواج در مراکز مشاوره کمک بگیرند.

در ازدواج‌های اجباری و یا ازدواج‌های کاملا احساسی و عجولانه، دختر یا پسر، دیگر مجال ارزیابی شرایط را نخواهد داشت و تنها به وصال می‌اندیشد. اما در حقیقت تاثیر شرایط حاکم بر زندگی این زوج‌ها، پس از ازدواج بروز می‌نمایند. در این موارد، پس از گذشت مدت کوتاهی، شرایط و خصوصیات اخلاقی طرف مقابل (در صورتی که با معیارهای طرف مقابل مغایرت داشته باشند) باعث بروز اختلافات، اختلالات و چالش‌های ریشه داری در زندگی مشترک زناشویی خواهند شد.

از اینرو است که متخصصین و مشاورین خانواده توصیه می‌کنند، که زوجین قبل از ازدواج با شرایط و معیارهای طرف مقابل خود آشنا شوند، تا بتوانند از مشکلات قریب الوقوع بعدی جلوگیری نمایند.

 

همچنین بخوانید: افسردگی و انواع آن

شرایط ازدواج برای یک دختر
شرایط ازدواج برای یک دختر

تلاش دختر برای ازدواج

شرایطی که یک دختر باید برای ازدواج در خود بیابد:

  • بلوغ فکری در ازدواج

بزرگ‌ترین شرطی که یک دختر می‌بایست برای ازدواج در خود بیابد، رسیدن به بلوغ کامل فکری است. اگر فرد می‌خواهد زندگی موفق و آرامی داشته باشد، ابتدا باید بداند که از زندگی چه چیزی را انتظار دارد. فرد بالغ کسی است که نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسد و به شناخت مناسبی از شخصیت خود رسیده است.

  • بلوغ جنسی دختران

بلوغ جنسی در دختران به این معنی است که وی به درک درستی از نیاز جنسی، کنترل این غریزه و روش‌های برقراری ارتباط جنسی در خود رسیده است. ترس، احساس شرمساری و گناه از در رابطه جنسی و یا بی‌بندوباری از مشکلاتی هستند که می‌تواند زندگی مشترک را به مخاطره جدی بیاندازد.

  • بلوغ عاطفی در زندگی زناشویی

فردی که از لحاظ عاطفی بالغ شده، قادر به شناسایی و مدیریت هیجانات خود بوده و می‌تواند دیگران را درک نماید. به بیان ساده، فرد بالغ احساسات خود را به شکل مناسبی بیان نموده و در مواقع ضروری این احساسات را کنترل می‌کند.

  • بلوغ اجتماعی در ازدواج

فردی از لحاظ اجتماعی بالغ به حساب می آید، که قادر به ایجاد روابط فردی، کاری و عاطفی مناسب با دیگران بوده و میتواند این روابط را مدیریت نماید. شخص بالغ می‌تواند بین کار، تحصیل، زندگی فردی و اجتماعی خود تعادل مناسبی را برقرار نماید.

 

همچنین بخوانید: روابط فرازناشویی چیست؟

شرایط ازدواج برای یک دختر
شرایط ازدواج برای یک دختر

صحبتهای مهم قبل از ازدواج

خانم‌ها اغلب برای ازدواج ایده‌آل‌ها و رویاهای کلی و مشترکی دارند. اما به یاد داشته باشیم که این رویاها از واقعیات روز دورتر هستند و نباید انتظار برآورده شدن همه آنها را توسط یک نفر داشت. اما در شرایط واقعی فرد مورد نظر هر دختر خانمی باید از حداقل امتیازاتی برخوردار باشد تا بنیان صحیح یک خانواده شکل پذیرد. مردان خوب و واجد شرایط برای ازدواج از نظر دخترها باید ویژگی های زیر داشته باشند:

اهمیت استقلال مالی در پسران

پسری که قصد ازدواج دارد باید علاوه بر رسیدن به بلوغ فکری، جنسی، عاطفی و اجتماعی از لحاظ اقتصادی نیز به بلوغ رسیده باشد. به این معنا که باید صاحب حرفه و تخصصی باشد تا بتواند از نظر اقتصادی مستقل و پایدار شود. مرد زندگی باید توانایی برنامه ریزی مالی، پس انداز و کنترل مخارج خانواده را داشته باشد.

اصول اخلاقی، مهم ترین ویژگی در ازدواج

اولین مطلبی که افراد در زندگی مشترک با آن به مشکل بر می‌خورند، اخلاق طرف مقابل است. همسر ایده آل کسی است فضایل اخلاقی‌اش از نقاط ضعف او بیشتر باشد. راستگویی، صداقت، پرهیز از غیبت، مهربانی، امانت داری، مسئولیت پذیری و … از اصول مهم و اولیه‌ای هستند که باید در فرد مشهود باشد.

فرد خسیس به درد زندگی نمی خورد!

معمولا فرد خسیس نمی‌تواند شریک خوبی برای همسر خود باشد. زندگی با کسی که حتی حاضر به هزینه کردن برای خودش هم نیست، برای طرف مقابل بسیار دشوار خواهد بود. در همراهی با یک فرد خسیس، به یاد داشته باشید که شما خودتان مسئول برآورده نمودن احتیاجات خود خواهید بود.

البته مردان ولخرج نیز نمی‌توانند، همسر ایده آلی برای خانواده به حساب آیند. همسر ایده‌آل کسی است که بتواند تعادل داشته باشد و و در امور اقتصادی مصلحت اندیشی کند.

مرد شکاک زندگی را از شما می گیرد!

یکی دیگر از خصلت‌های غیر قابل تحمل برای خانم‌ها، شکاکیت مرد و بدبینی او نسبت به همسرش است. به یاد داشته باشید، کسی که از ابتدای زندگی شکاک است، به سختی می‌تواند خود را تغییر دهد و شکاکیت خود را کنار بگذارد. شما نمی‌توانید به امید تغییر در رویه ذاتی فرد باشید، و با او ازدواج کنید.

در همه مسائل با خانواده اش مشورت میکند؟

خیلی از خصایل اخلاقی از کودکی با فرد همراه بوده اند، و غیر قابل تغییر هستند. دهن بینی و وابستگی شوهر به خانواده، تا حدود زیادی می‌تواند زندگی شما را بی ثبات نماید. البته در اینجا، خانواده و میزان بلوغ فکری و فرهنگی افراد خانواده همسر نیز مسئله بسیار مهمی به شمار می‌رود.

دور فرد معتاد را خط بکشید!

جوانان لاابالی و معتاد، سوژه‌های خوبی برای ازدواج نیستند. هرچند که اعتیاد یک بیماری روانی و ذهنی به حساب می‌آید و قابل درمان است، اما اگر قصد ازدواج با یک معتاد را دارید، در همان ابتدا باید بدانید که زندگی حساس و پرخطر را برگزیده اید. ریشه بسیاری از طلاق ها، اعتیاد همسر است.

شرایط ازدواج برای یک دختر
شرایط ازدواج برای یک دختر

سوالات مهم قبل از ازدواج از دختر

دختر و پسر برای تصمیم گیری مهمی مانند ازدواج، نیاز به بلوغ فکری، جنسی، اقتصادی، عاطفی و فرهنگی دارند. هر فرد متناسب با فرهنگ، عقاید، خانواده، وضعیت مالی و فرهنگی خود باید در جستجوی فردی باشد که با شرایط کلی او متناسب باشد. برای شروع یک ازدواج، فرد لازم است پس از ارزیابی شرایط خود، به بررسی موقعیت، خواسته‌ها و توقعات همسرش بپردازد. فرد با انتخاب عاقلانه و حساب شده می‌تواند فضایی به دور از تنش را در زیر سقف خانه خود تجربه نماید.

شما عزیزان می‌توانید برای رزرو وقت مشاوره روانشناسی در تهران برای مشاواره زوجین و مشاوره پیش از ازدواج با شماره مرکز روانشناسی سلامت تماس بگیرید.

۰۲۱-۶۶۱۷۹۲۳۱

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن