phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
روابط فرازناشویی

جلوگیری از روابط فرازناشویی

روابط فرازناشویی چیست؟

متاسفانه روابط فرازناشویی یا به اصطلاح عامه خیانت در سال‌های اخیر بسیار گسترش یافته و یکی از مخرب‌ترین عامل‌های تخریب کننده بنیان خانواده است. روابط فرازناشویی یعنی وابستگی روحی و عاطفی به شخصی که نفر سوم در رابطه، که هنجارشکنی بزرگی قلمداد می شود و می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به کانون خانواده‌ها وارد نماید. افرادی که درگیر چنین روابطی می شوند هیچ گاه خود را مقصر نمی دانند بلکه به وسیله بهانه تراشی مانند نداشتن آرامش و حس خوب در زندگی متاهلی؛ دلیل رفتار خود را توجیه می کنند.

 البته تعریف خیانت یا رابطه فرازناشویی بسته به نگرش افراد به این موضوع، متفاوت است. گاهی اوقات افراد ارتباط عاطفی به غیر همسر را هم خیانت می دانند و در مقابل بعضی آن را فقط در صورتی خیانت می دانند که رابطه جنسی شکل گرفته باشد. در هر صورت رابطه فرازناشویی به زمانی اطلاق می شود که فرد در رابطه رسمی ازدواج به علایق و امیال درونی خود خارج از رابطه پاسخ می دهد.

 

همچنین بخوانید: مرکز مشاوره روانشناسی برای زوجین

خیانت
خیانت

نشانه های وجود نفر سوم در رابطه

  1. افرادی که سابقه خیانت در روابط عاطفی را داشته و یا پیش از ازدواج روابط متعددی را تجربه نموده اند با احتمال بیشتری به سراغ تجربه مجدد خیانت خواهند رفت. این افراد دیدگاه‌های سهل گیرانه‌ای در زمینه مسائل عاطفی و تعهد به دیگران داشته و صرفاً به نیازهای خود توجه دارند.
  2. افرادی که از نظراعتقادات ، باورهای مذهبی و اخلاقیات ضعیف هستند؛ بطوری که فقدان احساس گناه در آنها می تواند عامل سوق دهنده به خیانت باشد.
  3. افرادی که درگیر آسیب‌ها و تعارضات حل نشده دوران کودکی خود هستند؛ نظیر: سابقه تجاوز و سوء استفاده جنسی، نادیده گرفته شدن، تجربه طلاق یا فوت والدین و یا وجود خیانت در زندگی والدین.
  4. افرادی که دارای اختلال شخصیت و یا بیماریهای روحی هستند. وجود اختلالات شخصیتی مثل شخصیت خودشیفته یا نمایشی، شخصیت مرزی و یا ابتلا به بیماری‌هایی همچون اختلال دوقطبی باعث می‌شود که فرد به دنبال جلب توجه دیگران و ایجاد روابط جنسی متعدد باشد. بعضاً افرادی که به روابط خیانت روی می آورند تیپ اخلاقی تندمزاج و بی ثبات دارند.
  5. افرادی که به هر دلیلی همسر خود را دوست ندارند و یا در سنین پایین ازدواج نموده اند.
  6. اشخاصی که هیجان طلب هستند و از زندگی یکنواخت لذتی نمی برند، بی توجه به نیازهای درونی همسر خود در پی رفع امیال و عواطف شخصی به روابط فرازناشویی روی می آورند.
  7. افرادی که  به مواد مخدر ، الکل و حتی برخی از مواد محرک اعتیاد دارند.
  8. افراد تنوع طلب ، به دلیل آرمان گرایی جنسی،داشتن فانتزی های جنسی نامتعارف، کنجکاوی جنسی و تنوع طلبی ؛ به سمت روابط فرازناشویی کشیده می شوند. این عده از افراد دوست دارند با شخص تازه ای رابطه جنسی نو و کوتاهی را تجربه کنند و از رابطه بلندمدت و مسئولیت های زندگی مشترک گریزانند.
  9. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و نیاز دارند مورد تایید قرار بگیرند تا شاید فرد جدید بتواند احساس خودارزشمندی به آنها بدهد.
  10. افرادی که به هر دلیلی می خواهند از طرف مقابلشان انتقام بگیرند مثلاً کسی که همسرش قبلاً به او خیانت کرده و یا مورد خشونت رفتاری، کلامی یا جنسی قرار گرفته است.

 

همچنین بخوانید: تعارضات زناشویی و طلاق 

وقتی خیانت رخ می دهد و یکی از زوجین یا هر دو، رابطه عاطفی و احساسی خارج از چارچوب رابطه زناشویی با دیگری برقرار کنند، اعتماد بین شخصی، وفاداری و اطمینان خدشه دار می شود و به تبع آن رضایت زناشویی کاهش می یابد و فاصله در روابط زوجین ایجاد می شود. این فرایند تاجایی پیش می رود که زندگی مشترک به جدایی می رسد.

 

روابط فرازناشویی - خیانت همسر
روابط فرازناشویی – خیانت همسر

اگر همسرمان خیانت کرد چه کار کنیم؟

مسلماً خشم و پرخاشگری اولین واکنش هایی هستند که در فرد خیانت دیده مشاهده می شوند. با توجه به اینکه در بیشتر مواقع، تصمیم گیری در هنگام خشم ممکن است با اشتباه و پشیمانی همراه باشد، بنابراین لازم است در این زمان آرامش خود را حفظ کرده و چندروز به خود فرصت دهید تااز شدت احساسات شما کاسته شود تا توانایی تصمیم گیری منطقی را پیدا کنید.

سپس به دور از فکردن به نفر سوم در رابطه، با همسر خود صحبت کنید ( گرچه حرف زدن در این امور چندان ساده نیست) تا علت خیانت را متوجه شوید؛ در این زمان می توانید در مورد امکان ماندن و بازسازی رابطه و یا جدایی تصمیم گیری نمایید. اینکه می‌خواهید به زندگی زناشویی خود ادامه دهید یا جدا شوید، تصمیمی است که به شرایط و دیدگاه شما بستگی دارد. برای تصمیم‌گیری در این مورد، باید موضوعاتی را مدنظر داشته باشید:

  • آیا می‌توانید بدون همسر زندگی خود را اداره کنید؟
  • آیا خیانت او را می‌توانید فراموش کنید و مجدداً از ابتدا شروع کنید؟
  • آیا ممکن است همسرتان دوباره به شما خیانت کند؟
  • آیا  همسرتان دچار تنوع‌طلبی است و خیانت به بخشی از شخصیت او بدل شده است؟
  • آیا رفتار شما بخشی از دلیل خیانت او بوده است؟
  • چه راه‌هایی برای ترمیم رابطه، جلوگیری از تکرار خیانت و جلب اعتماد شما باقی مانده است؟

مسلماً به‌ تنهایی نمی‌توانید به این سؤالات پاسخ داده و تصمیم‌گیری کنید، چرا که خیانت آسیب‌های فراوانی را برای زوجین و حتی فرزندان به همراه دارد. مشاورین خانواده بهدلیل بی طرف بودن می توانند در این زمینه به شما کمک کنند تا تصمیم منطقی برای زندگی خود بگیرید.

 

همچنین بخوانید: آمادگی برای طلاق

 منابع مورد استفاده:

فتحی، منصور (۱۳۹۴). بی وفایی در روابط زناشویی. تهران؛ انتشارات رشد.

زهرا، اکبری( ۱۳۹۷) . علل و پیامدهای روابط فرازناشویی. دوفصلنامه تخصصی پژوهش های اسلامی جنسیت و خانواده.سال اول، شماره اول ۵۱-۶۶٫

فولادیان،مجید؛ برادران کاشانی، زهرا؛ دیار، مرتضی( ۱۳۹۹). تحلیل جامعه شناختی وقوع رابطه فرازناشویی: ارائه یک نظریه زمینه ای. فصلنامه مسائل اجتماعی ایران، سال یازدهم ، شماره ۲ ،۱۷۷-۲۰۶٫s

 

نمونه جلسه مشاوره زوج درمانی در تهران

شما عزیزان می‌توانید برای رزرو وقت مشاوره روانشناسی در تهران برای مشاوره زوجین با شماره مرکز مشاوره روانشناسی سلامت تماس بگیرید.

۰۲۱-۶۶۱۷۹۲۳۱

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن