phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
تله های زندگی

درمان تله های زندگی به چه روشی ممکن است؟

زخم های کودکی و تله های زندگی

طرحواره و یا تله زندگی به نوعی الگوهای ناسازگار و تکرار شونده در زندگی افراد هستند. با این که ممکن است الگوهای زیادی در ذهن و یا زندگی همه‌مان وجود داشته باشد، اما همه طرحواره‌ها با شدت زیاد در انسان وجود ندارد. زمانی که یک یا چند الگوی ناسازگار و یا تکرارشونده منفی، روی احساس، رفتا و عواطف‌مان تاثیرات منفی بگذارد، دقیقاً همان زمانی است که اصطلاحاً تله‌های ما فعال شده اند.

این تله‌ های زندگی به ما اجازه‌ نمی‌دهند در بعضی مواقع، با آرامش زندگی کنیم و یا به عبارتی به ما اجازه داشتن یک زندگی نرمال را در برخی شرایط نمی‌دهند. به همین دلیل بیشتر افراد با مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی سعی می‌کنند از شر این تله‌ها رهایی یابند و آن‌ها را در کنترل خود دربیاورند. اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، حتما تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

 

همچنین بخوانید: طرحواره درمانی چیست؟ 

 

تاریخچه‌ی تله زندگی

در واقع اولین موسس تئوری یا نظریه طرحواره فردی به نام دکتر جفری یانگ بود. یانگ یکی از بهترین نظریه‌پردازان و متفکران حوزه‌ی روانشناسیست که کمک‌های شایانی به علم روانشناسی کرده است. او معتقد است شکل گیری تله‌های زندگی از دوران کودکی و به خصوص از همان ۵ سال ابتدای زندگی یک فرد آغاز می‌گردد.

زمانی که انسان در سال‌های اول زندگی‌اش هر چیزی را به راحتی باور می‌کند و باورهای او دقیقا از این دوران شکل می‌گیرد. یانگ بر این باور است که افراد گرفتار به یکی از تله‌های زندگی مانند وابستگی، تاییدطلبی، آسیب‌پذیری، بی‌اعتمادی، رهاشدگی،مهرومیت هیجانی، انزوای اجتماعی و.. همه را در همان دوران کودکی دریافت می‌کنند.

البته یانگ، در نظریه‌اش حدود ۱۸ تله‌ی زندگی را بیان کرده که امروزه برای هر کدام از آن‌ها روش‌های درمانی مختلفی هم وجود دارد. افراد با مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی که یک مشاور روانشناس طرحواره درمانگر در آن حضور دارد می‌توانند این مشکلات را رفع کنند.

تله های زندگی
تله های زندگی

تله های زندگی خود را بشناسید

تصور کنید فردی دچار یکی از تله‌های زندگی مانند بدبینی و یا بی‌اعتمادی شده است. این فرد ممکن است تا سال‌های سال نتواند بدون مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی و درمان مشکلش، به فردی اعتماد کند. افراد بدبین و بی‌اعتماد به سختی می‌توانند وارد رابطه‌های بلند مدت و یا عاشقانه شوند. از این روی، احساس تنهایی و یا انزوا کرده و دچار افسردگی‌های شدید می‌شوند. در صورتی که شخص می‌تواند به کمک یک روانشناس طرحواره درمانگر، مشکلاتی را که طرحواره ها برای او ایجاد کرده‌اند را بهبود ببخشد.

 

همچنین بخوانید: چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟ 

روانشناس چگونه تله های زندگی را شناسایی می کند؟

وقتی که شما به یک مرکز مشاوره روانشناسی مراجعه می‌کنید، در آنجا با مشاورانی آشنا می‌شوید که هر کدام در شاخه‌های مختلف تخصص دارند. یک مشاور روانشناس که در زمینه‌ی تله‌های زندگی و یا طرحواره فعالیت کرده است، به خوبی می‌داند که از طریق کدام روش‌ها باید به شما در حل مشکلتان کمک کند. تعداد جلساتی که برای درمان کامل، نیاز است سپری شود توسط مشاور تعیین می‌گردد. سپس فرد متوجه تغییرات شگفت‌انگیزی پس از طی جلسات مشاوره می‌گردد.

تله های زندگی
تله های زندگی

از کجا بدانیم دچار تله زندگی شده‌ایم؟

اگر مشکلاتی دارید که همیشه در حال تکرار شدن هستند و یا دوران کودکی سختی را سپری کرده‌اید، به احتمال زیاد دچار یکی از تله‌های زندگی یا طرحواره‌ها شده‌اید. شما با انجام تست‌های روانشناختی مربوط به طرحواره‌ها و تشخیص یک درمانگر، می‌توانید بفهمید که چه تله‌هایی دارید. ممکن است دوران کودکی‌تان آنچنان هم سخت سپری نشده‌ باشد، اما یکی از تله‌های زندگی را در همان سال‌ها دریافت کرده باشید.

بسیاری از افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس شدید بوده و بارها به این دلیل شکست‌های زیادی را تجربه می‌کنند، احتمالاً دچار طرحواره‌ها شده‌اند. این موضوع و به طور کلی تمام تله‌های زندگی می‌توانند توسط یک مشاور روانشناس ماهر رفع شوند. با مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی می‌توان از خدمات مشاورانش بهره‌مند شد.

درمان تله های زندگی

به طور کلی افراد به طور ناخودآگاه سه روش مقابله‌ای را درمورد تله‌ های زندگی به کار می‌گیرند. هرکدام از این روش‌های مقابله‌ای، زمانی اتفاق می‌افتد که شخص از وجود طرحواره باخبر نیستند و اقدام آنها کاملاً به صورت ناخودآگاه است.

 مشاوره روانشناسی برای مقابله با تله های زندگی

وجود طرحواره‌ها برای بسیاری از افراد مسئله‌ای بغرنج محسوب می‌شود. شخصی که در تله دها گرفتار شده باشد، گاهی یک روز عادی بدون غم و اندوه را نمی‌تواند تجربه کند. وقتی در مسیر درمان طرحواره‌های روانشناختی گام برمیداریم، ممکن است در ابتدا سختی‌های مختلفی را تجربه کنیم. نتیجه‌ی کار اما بسیار لذت بخش خواهد بود.

وقتی طرحواره‌ها به سمت درمان شدن پیش بروند، فرد به مراتب بیشتر از قبل احساس خوشبختی را تجربه می‌کند. شما عزیزان می‌توانید برای رزرو وقت مشاوره روانشناسی در تهران با مرکز مشاوره روانشناسی سلامت با شماره زیر تماس بگیرید.

۰۲۱-۶۶۱۷۹۲۳۱

رهایی از تله های زندگی

تله‌های زندگی، امروزه در زندگی اکثر ما نقش پررنگی دارند. در نتیجه می‌توان با مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی و کمک گرفتن از درمانگران متخصص، وضعیت آن‌ها را بهبود بخشید. یادمان باشد، رفع کردن تمام مشکلات نیاز به زمان دارند و برای این که مشکلاتمان حل شود باید حتما صبور باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن