phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
طلاق

مراحل طلاق در روانشناسی

آنچه که در این مطلب می‌خوانید:

آمادگی روحی برای طلاق

طلاق ، راه حل منطقی و مفید برای پایان بخشیدن به مشکلات حاد و لاینحل خانوادگی و زناشویی است. طلاق پایان زندگی نیست، بلکه پایان زندگی مشترک شماست. متاسفانه بسیاری از افراد با مضمون طلاق به چشم یک میدان جنگ و کارزار نگاه می‌کنند. اما در حقیقت طلاق هم مانند ازدواج، تصمیمی سرنوشت ساز و راه گشا برای ادامه زندگی فردی و اجتماعی زوجین به حساب می‌آید و نباید به آن، به دید یک جهنم بدون بازگشت نگریست.

طلاق نیز درست مثل ازدواج، تصمیمی دو نفره است که اخذ آن نیاز به مطالعه، زمان و آمادگی از سوی زوجین دارد. حقیقت آن است که این تصمیم نا میمون، اتفاقی سرشار از استرس و هیجانات روحی و ذهنی را به همراه دارد. افراد در طول پروسه ازدواج، فضای احساسی و شادی را تجربه می کنند، اما در طلاق فضا خاکستری رنگ و تا حدود زیادی ترسناک و غم انگیز است.

 

همچنین بخوانید: در مورد رضایت جنسی بیشتر بدانید

طلاق
طلاق

3 علت ترس از طلاق

 

  • ترس فرد از تصمیم گیری

این گروه از افراد در حقیقت از تصمیم گیری نهایی می‌ترسند. فشارهای مختلف ناشی از متارکه بر فرد، به طور حتم بر زندگی پس از طلاق وی تاثیرگذار هستند. فرد تنها در صورتی می‌تواند بر ترس و دودلی خود فائق شود، که از روی عقل و پس از مطالعه و تحلیل کامل اوضاع به این نتیجه رسیده باشد. مشاورین و متخصصین پیشنهاد می‌کنند تا در هنگام طلاق نیز، دوره‌ای را (مانند دوره نامزدی در قبل از ازدواج) برای شناخت و بررسی تصمیم خود قرار دهید تا از صحت آن مطمئن شوید.

  • کتمان حقیقت توسط فرد

فردی که در وضعیت طلاق می‌یابد، خود را یک قربانی می‌پندارد و احساس درماندگی می‌کند. او دوست دارد مانند گذشته خود را در محیط امن و طبیعی خانه احساس کند و از اینکه وضعیت را به دور از تخیلات خود می‌بیند، می‌هراسد. این افراد ترس خود را کتمان نموده و دوست ندارند که اتفاقات جاری در زندگی‌شان را بپذیرند. اما این گروه نیز باید با واقعیت آشنا شده و براساس آن برای آینده زندگی خود تصمیمی عاقلانه اتخاذ نمایند.

  • پذیرش راحت طلاق

این گروه دوست ندارند که مسئولیت شکست را بپذیرند و همین ترس از مسئولیت، ریشه مشکلات این افراد به شمار می‌آید. در حقیقت این نگرش مختص افرادی است که در نهایت مسئولیت جدایی را به گردن طرف مقابل خود خواهند انداخت. هرچه که این حس عدم مسئولیت‌پذیری و مقصر دانستن در افراد بیشتر باشد، تمایل ایشان نیز به بیان نکردن ترس‌ها و ناراحتی‌شان بیشتر خواهد بود. اگر فرد در این مرحله نتواند احساسات خود را شناسایی نماید، و آنها را به درستی بیان نکند، در حقیقت روند طلاق را سخت‌تر و آزاردهنده‌تر نموده است.

 

همچنین بخوانید: روابط فرازناشویی چیست؟ 

طلاق
طلاق

مشکلات بعد از طلاق

فردی که می‌خواهد تصمیمی را بگیرد، می‌بایست با عواقب و پیامدهای آن تصمیم نیز کنار آید. البته این بدان معنی نیست که این پیامدها سدی برای انجام تصمیم فرد هستند. بلکه آشنایی با پیامدها، فرد را برای مشکلات و تصمیم گیری‌های بعدی آماده نموده و در حقیقت روند کار را عاقلانه و منطقی خواهد نمود. فردی که به فکر طلاق است باید بداند که پس از جدایی:

  • می‌بایست با احساس شکست خود کنار آید.
  • باید توان مدیریت هیجانات منفی و احساس خشم خود نسبت به اطرفیان‌ش را داشته باشد.
  • فرد باید بداند که نگرانی برای آینده خود و فرزندانش از پیامدهای ابتدایی این جدایی به حساب می‌آید.
  • بنیان‌ها و موازنات مالی او بهم خواهد ریخت و می‌بایست توان مالی برای ادامه زندگی را بدست آورد.
  • در جامعه و روابط اجتماعی خود دچار اختلالاتی خواهد شد، و باید به روش‌های رفع و بازسازی روابط اجتماعی خود بیندیشد.
  • و این تحول عاطفی، باید توان خود را برای حفظ امید و شادی در زندگی‌اش داشته باشد، تا دچار بیماری‌های روحی و افسردگی نگردد.

همچنین بخوانید: افسردگی و انواع آن

طلاق
طلاق

از طلاق میترسم چیکار کنم؟

طلاق نیز در برخی از زندگی‌ها، مرحله و تجربه‌ای است که می‌تواند به صورت آبرومندانه و با کمترین تنش روحی و روانی به سرانجام برسد. برای اینکه فرد بتواند از این تجربه زندگی درس بگیرید، و اجازه ندهد تا روحیه و روان خود و همسرش نابود شود، می‌بایست آمادگی کامل برای انجام این تصمیم را کسب نماید. در نهایت طلاق بین زوجین باید طلاقی قانونی، عاطفی و جسمی باشد. افراد زمانی به طور کامل آماده متارکه هستند که، پاسخ عقلانی و قانع کننده‌ای برای سوالات زیر در ذهن خود یافته باشند:

  • آیا هنوز در اعماق وجودم همسرم را دوست دارم؟ هرچند دوست داشتن همسر می‌تواند امیدی برای بهبود در رابطه باشد، اما به قول «وندی پریس» دوست نداشتن، تنها یکی از دلایل طلاق به شمار می‌رود. سعی کنید صادقانه با خود بیندیشید که «آیا به راستی بدون همسرتان خوشحال تر زندگی خواهید کرد؟». اگر پاسخ شما منفی است، بیشتر برای زندگی مشترک خود تلاش کنید.

همچنین بخوانید: طلاق عاطفی چیست؟ 

 

  • آیا از ابتدا ازدواج کرده بودید؟ به یاد داشته باشیم، ازدواج پیوند دو نفر در یک زندگی مشترک است. خانواده کلمه «من» را نمی‌پذیرد، و می‌بایست در همه حال تصمیمات «ما» باشد. پس اگر از ابتدای زندگی تنها من را تجربه کرده اید، باید بدانید که شما دو رقیب (اما با نیازهایی مشترک) در زیر یک سقف مشترک بوده اید، که هر یک به فکر زندگی خود بوده است.
  • آیا در مورد مشکلات و احساسات خود با همسرتان به طور کامل گفتگو کرده اید؟ آیا برای حل مشکل‌تان تلاش کافی کرده اید؟ یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی که افراد پیش از ازدواج ملزم به فراگیری آن هستند، مهارت ایجاد ارتباط و بیان احساسات است. اگر به خاطر مشکل خاصی با همسرتان سر ستیز دارید، و فکر می‌کنید او خودش باید ریشه مشکل را بفهمد (یا خودش می‌داند)، به شما توصیه می‌کنیم با کمک مشاور سعی کنید احساسات، توقعات و نگرانی‌های خود را برای همسرتان بیان نمایید.

همچنین بخوانید: بررسی علل و انواع خیانت زناشویی

 

هدف از طلاق گرفتن چیست؟

  • هدف شما از طلاق چیست؟ مهم‌ترین نکته در هر تصمیمی، هدف آن است. پس برای تصمیم خود هدف‌گذاری نمایید و روشن کنید که با طلاق همسرتان چه مزایایی را به دست خواهید آورد.
  • از زندگی خود چه تجربه‌ای کسب نموده اید؟ چه اشتباهی را دیگر تکرار نمی‌کنید؟ باید بدانید که این شکست، می‌تواند شروع یک پیروزی باشد. به شرط آنکه واقعا از آن درس گرفته باشید و به خطاهای خود پی برده باشید. به یاد داشته باشید، مقصر طرف مقابل شما نیست. این کنش‌ها و واکنش‌های اشتباه شما بوده است، که باعث شکست و خروج از هدف گذاری‌های قبلی‌تان شده است. شما یک‌بار در هنگام ازدواج برای زندگی خود برنامه‌ریزی نموده اید. اما اشتباهات، پیش‌آمدهای خارج از تصور شما و به بیان بهتر «بی تجربگی» شما باعث این جدایی و شکست شده است. پس از تجربیات خود درس بگیرید.

شما عزیزان می‌توانید برای رزرو وقت مشاوره طلاق با شماره مرکز مشاوره روانشناسی سلامت تماس بگیرید.

۰۲۱-۶۶۱۷۹۲۳۱

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن