phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
کودک درون

آیا کودک درون من فعال است؟

کودک درون چیست؟

کودک درون، در حقیقت کودکی است که با خصایل کودکانه و پاک خود در درون همه افراد بالغ زندگی می‌کند. کودک شخصی است که شخصیت حقیقی خود را ابراز می‌کند و بدون هیچ ملاحظه‌ای نیازها و حساسیت‌های خود را در رفتارهایش بروز می‌دهد. او هیچگاه از گرسنگی، خواب آلودگی، پر بودن مثانه، دوست داشتن دیگری و … احساس خجالت نمی‌کند. کودک بدون هیچ ملاحظه و پرده پوشی، و در کمال معصومیت احساسات و نیازهای خود را با دیگران مطرح می‌نماید.

با کمی تأمل خواهید دید که هیچگاه کسی به کودکی که می‌گوید من گرسنه هستم، بی‌اعتنایی نکرده و یا به گفتار او شک نمی‌کند. کودک همیشه منبع خلاقیت، انرژی، شادمانی و احساس خوب است. زمانی را به یاد آورید که در کودکی و یا بزرگسالی خود، همبازی کودکان بوده اید. معمولا در هنگام بازی و تعامل با کودکان، گذر زمان حس نمی‌شود و تمام غم و غصه‌های روزمره (به صورت لحظه‌ای) از خاطر فرد فراموش می‌شوند.

اما گذر زمان، غفلت.ها، بدرفتاری‌ها، تنش‌ها، تجارب تلخ روزگار، ملاحظات بزرگسالی و رفتارهای گزینشی باعث می‌شود که دیگر فرد بالغ (یعنی کسی که تنها از روی محاسبه و منطق با دیگران در تعامل است) توجه زیادی به احساسات درونی خود ننماید. این بی توجهی‌ها، فراموشکاری‌ها، جلوگیری از ارضای نیازهای کودکانه، انکار و نادیده گرفته شدن‌های کودک درون، موجب کناره گیری و انزوا او خواهد شد. پنهان شدن کودک درون در فرد، به معنی بروز مشکلات شدید روحی مانند افسردگی، احساس نگرانی، ترس و اضطراب می‌باشد. فردی که کودک درون خود را گم می‌کند، خلاقیت بالایی نداشته و نمی‌تواند فرد هنرمند و شادی باشد.

نیازهای کودک درون
نیازهای کودک درون

کودک درون فعال است یعنی چه؟

کودک درون فرد، درست مانند یک فرزند کوچک نیاز به تغذیه، بازی، دوست داشته شدن و شیطنت دارد. کود‌ک خلاق، احساساتی، هنرمند و خیال‌پرداز د‌رون هر فرد، که د‌ر طول زمان توسط خود او و محیط زندگی‌اش شکل گرفته، و کنترل شد‌ه است، همچنان به حالت اولیه خود‌ در لایه‌های درونی وی وجود‌ د‌ارد‌. او که کود‌کی سرشار از انرژی، هیجان و شیطنت است، همیشه  نیازمند‌ آزاد‌ی و بازی است.

رشد و همزیستی با کودک درون، بزرگترین دارایی احساسی برای فرد محسوب می‌شود. کودک درون‌ای که به او توجه کرده ایید و با آن مهربان بوده اید، می‌د‌اند‌ چگونه سرگرم باشد‌، چگونه از زند‌گی لذت ببرد‌ و چگونه بازی کند‌. کودک درون به فرد کمک می‌کند تا در زندگی روزمره خود از لحاظ روانی احساس خستگی نکند و استرس او را کنترل خواهد کرد.

شما با توجه و مراقبت از کودک درون‌تان، در حقیقت یک دوست خوب، باوفا و مهربان برای خود ساخته اید. او خشکی و جدیت بی‌اندازه را از شما می‌گیرد، و شما را به یک انسان لطیف، مهربان، انعطاف پذیر و با اعتماد به نفس مبدل می‌نماید. به یاد داشته باشیم کوچولوی د‌رون ما همیشه نیازمند‌ مراقبت، حمایت، تأیید‌ و شفاست.

کودک درون
کودک درون

جملاتی که باید به کودک درون خود بگویید

دوران کودکی خود را به یاد آورید و باور کنید که کودک درون‌تان همان طفلی است که شما با او در خردسالی می‌زیستید. او همان توجهات و جملاتی را از شما انتظار دارد که روزگاری تشنه شنیدن آن بوده اید. اما امروز شما تنها والد، سرپرست و یار کودک‌تان هستید، پس سعی کنید هر روز به او بگویید:

  • کودک زیبای من، تو را همانطور که هستی می‌پذیرم، د‌وستت د‌ارم و از تو مواظبت خواهم کرد.
  • همه چیز من تویی و از این که تو را د‌ارم بسیار خوشحال، مغرور و مفتخر هستم.
  • من می‌دانم که تو چه کودک توانمند‌ و پرتلاشی هستی.
  • عزیز دل من، تو بسیار زیبا و جذاب هستی.
  • تو هنرمند‌ترین و خلاق‌ترین، فوق‌العاد‌ه‌‌ترین و بی‌نظیرترین کودکی هستی که من دیده ام.

حتی گاهی از او بابت بی‌توجهی‌های خود عذرخواهی کنید و بگویید از اینکه به تو آسیب رساند‌م، بی‌توجهی کرد‌م، تو را ناد‌ید‌ه گرفتم، فراموشت کرد‌م، بسیار متاسفم. من را ببخش که تو را همانگونه که بودی نپذیرفتم و می‌خواستم تا به سرعت رشد‌ کنی و بزرگ شوی.

به او وعده بدهید که از این به بعد می‌تواند به شما اعتماد‌ کند، و شما برای همیشه از او مراقبت خواهید کرد‌. به او قول دهید که از این پس می تواند خود‌ش باشد.

کودک درون شما به شما برای رسید‌ن به سلامتی و رشد‌ شخصیتی، و نیز د‌ستیابی به شاد‌ی و لذت بیشتر در زندگی‌تان کمک خواهد نمود.

قابل توجه ساکنین محترم تهران: مشاوره روانشناسی در تهران

قهر کودک درون
قهر کودک درون

چگونه با کودک درون خود آشتی کنیم؟

  • نمی‌دانید چگونه احساس طبیعی داشته باشید و از زندگی لذت ببرید. شاید دیده اید که برخی از افراد عبوس تنها خود را به کار مشغول نموده اند، و هیچ لذتی از خانواده، فرزندان و دنیای اطراف خود نمی‌توانند ببرند.
  • بازی کردن را فراموش کرده اید. بازی‌ها همیشه بخش لذت بخش و سرگرم کننده‌ای از زندگی بزرگسالان را شامل می‌شوند که کنترل آن تنها در دست کودک درون آنها قرار دارد.
  • سادگی، آرام بودن و استرس نداشتن را تجربه نخواهید کرد.
  • فردی جدی خواهید بود که با خودش هم بسیار خشک رفتار می‌کند.
  • همیشه نسبت به افراد شاد بد‌بین خواهید بود. اگر کسی را ببینید که بازی می‌کند، از سرگرمی‌ها لذت می‌برد و شاد است به او شک می‌کنید.

از صمیمی شدن با دیگران می‌ترسید و همیشه خود را پشت پرده‌ها و حجاب‌های ظاهری پنهان می‌کنید، تا کسی از واقعیت درونی شما مطلع نشود.

کودک درون
کودک درون

کشف کودک درون

کودک درون، همان کودکی فرد است که تا آخر عمر مسئول احساسات و ایجاد عواطف در او به حساب می‌آید. این بخش از درون فرد ارتباط مستقیمی با روح او دارد. هنر، خلاقیت، شادی، بازی و در یک کلام احساس خوب زندگی تنها با همنشینی با کودک درون‌مان میسر است. یکی از علل افسردگی، اضطراب، ناکامی و ضعف شخصیتی در افراد بزرگسال، قهر چند ساله ایشان با کودک درونشان است. برای درمان بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی، فرد باید تا با کودک درون خود آشتی نماید.

دکتر رحیم سلگی ( روانشناس)

گروه نویسندگان: مرکز مشاوره روانشناسی سلامت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن