phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
نکات مراجعه به روانپزشک و روانشناس

نکات مراجعه به روانپزشک و روانشناس را بدانیم!

 روانشناس و روانپزشک چگونه به ما کمک می کنند!

مشکلات روحی و روانی همیشه در میان مردم دنیا وجود داشته است. با پیشرفت مدرنیته و توسعه صنعت، این مشکلات طبیعتاً روز به روز بیشتر هم می‌شوند. اما علم همچنان در تلاش بوده است تا تعادلی برقرار کند که نتیجه آن کاهش مشکلاتی از این قبیل باشد. از این روی، علم روانشناسی و روانپزشکی روی کار آمدند و پیشرفت‌های زیادی کردند تا در این مسیر پرپیچ‌وخم، کمک بیشتری به بشریت بکنند.

امروزه در کشورمان بهترین مراکز درمانی و روانشناسی برای بهبود افرادی که مشکلات روحی و روانی دارند، آماده‌ی خدمت‌رسانی به مردم هستند. افراد زیادی با مشاوره روانشناسی توانسته‌اند نتایج بسیار ثمربخشی بگیرند. برخی دیگر هم با مراجعه به مراکز درمانی، از خدمات بهترین روانپزشک‌های کشورمان بهره‌مند شده‌اند. اما سوال اصلی اینجاست که باید به کدامیک از این‌ها مراجعه کرد؟ روانشناس یا روانپزشک؟ برای پاسخ به این سوال، لطفا ادامه مطلب را بخوانید.

فرق روانشناس و روانپزشک چیست؟

روانپزشکی بیشتر بر پایه رشته پزشکی بوده و فعالیت‌های بیولوژیکی مغز و مشکلاتی که از آن ناشی می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهد. معمولا یک روانپزشک باید در ابتدا ۷ سال دوره پزشکی را سپری کرده و سپس دوره تخصص روانپزشکی را به اتمام برساند. سپس می‌‌تواند در این حوزه شروع به فعالیت بکند. این در حالیست که روانشناس تنها با طی کردن سه دوره تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته روانشناسی می‌تواند مشغول به کار شود.

اما تفاوت عمده این دو تجویز داروییست که تنها روانپزشک قادر به انجام این کار است. برای مثال، روانشناسان مرکز مشاوره روانشناسی سلامت در تهران، تنها با مشاوره دادن به افراد، مشکلاتشان را حل می‌کنند.

نکات مراجعه به روانپزشک و روانشناس
نکات مراجعه به روانپزشک و روانشناس

برای مشکلی که دارم به روانشناس مراجعه کنم یا روانپزشک؟

زمانی که مشکلات روحی داشته باشید (که این مشکلات با جلسات مشاوره می‌توانند حل شوند)، بهتر است به یک روانشناس خوب مراجعه کنید. برای مثال می‌توانید مشاوره روانشناسی در تهران را تجربه کرده و از راهکارهای روانشناسان حرفه‌ای مرکز مشاوره روانشناسی سلامت واقع در شهر تهران بهره‌مند شوید. اما در برخی موارد ممکن است مشکلتان مربوط به حوزه روانپزشکی شود. در چنین شرایطی ممکن است روانشناسان، شما را به متخصصان این حوزه معرفی کنند تا مشکلتان بیشتر و بهتر مورد بررسی قرار بگیرد.

 

همچنین بخوانید: درمورد تاب آوری چه می‌دانید؟

تفاوت مشکلات روحی با اختلالات روانی

مشکلات روحی اکثرا مربوط به حوزه روانشناسی می‌شوند. چرا که این مشکلات بیشتر در حیطه‌ی فعالیت‌های ذهنی افراد هستند. فردی که دارای چنین مشکلاتی است می‌توان با مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی در تهران حجم عظیمی از مسائلش را حل کند. اما اختلالات روانی از حیطه‌ی ذهنی پا فراتر گذاشته و مربوط به مشکلاتی در ناحیه مغز می‌شوند. این نوع مشکلات مربوط به حوزه فعالیت روانپزشک‌ها بوده که معمولا با تجویز دارو رفع می‌شوند.

نکات مراجعه به روانپزشک و روانشناس
نکات مراجعه به روانپزشک و روانشناس

روش درمانی روانشناس چگونه است؟

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم روش کار یک روانپزشک با روانشناس متفاوت است. یک روانپزشک متخصصی است که اختلالات روانی را با تجویز دارو درمان می‌کند. در چنین شرایطی ممکن است روانپزشک کمتر به بیمارانش مشاوره داده و بیشتر سعی کند با آزمایش‌های بالینی و تجویز داروهای موثر بیماری روحی فرد را مداوا کند. این در حالیست که اگر شما به مرکز مشاوره روانشناسی سلامت واقع در تهران مراجعه کرده و در پی حل مشکلات درونی‌تان باشید، روانشناسان ما تنها با جلسات مشاوره مسائل‌تان را رفع خواهند کرد.

چه زمانی مطمعن می شوم خوب شده ام؟

بستگی به نوع بیماری فرد، مدت‌زمان درمان او هم کاملا متفاوت خواهد بود. هر دو حالات، یعنی مشکلات روحی و اختلالات روانی، درجه‌های متفاوتی دارند. برای مثال ممکن است فردی با سطح معمولی مشکلات روحی به مرکز مشاوره روانشناسی ما در تهران مراجعه کند و فردی دیگر مشکلات روحی حادتری داشته باشد. در برخی موارد هم اختلالات روانی افراد می‌تواند متوسط و یا حادتر باشد. طبیعی است که مشکلات ساده‌تر در مدت‌زمان کمتر و بیماری‌های حادتر نیاز به زمان بیشتری برای درمان دارند.

مشکلات روحی خطرناک هستند

ممکن است بیشتر افراد مشکلات روحی را کاملا ساده در نظر بگیرند. حتی افراد زیادی بر این باورند که مشکلات زندگی نیازی به مراجعه به روانشناس ندارد. این در حالیست که حتی موفق‌ترین افراد هم گاهی اوقات با مراجعه به مرکز مشاوره روانشناسی برای بهتر شدن کیفیت زندگی‌شان از راهنمایی‌های بهترین روانشناسان بهره‌مند می‌شوند. هرگز فراموش نکنیم که همه ما نیاز به مشاوره در زمینه‌های مختلف داریم. روانشناسان بهتر از خودمان روان ما را می‌شناسند و می‌تواند کمک بسزایی به ما بکنند.

 

همچنین بخوانید: روانشناس یا روانپزشک، به کدام‌یک مراجعه کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن