phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
Psychology vs. Psychiatrist

روانشناس یا روانپزشک؛ برای درمان به کدام‌ مراجعه کنیم؟

بسیاری از اوقات برای اکثر افراد این سوال پیش می‌آید که روانشناس با روانپزشک چه فرقی با هم داردن؟ چرا که به طور عمومی، کار هر دوی آن‌ها مطالعه و بررسی روان انسان‌ها است. اما اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر این قضیه را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که این دو، تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال، ممکن است در یک مرکز مشاوره روانشناسی شما بیشتر با مشاوران و روانشناسان در ارتباط باشید و برای مراجعه به روانپزشک، آن‌ها مراکز درمانی را به شما معرفی کنند.

به خاطر این که روانپزشک‌ها اکثرا در مراکز درمانی مشغول به کار هستند. البته در بین درمانگران مرکز مشاوره روانشناسی سلامت، یک متخصص روانپزشک نیز به طبابت می‌پردازد.  اگر می‌خواهید راجع به این دو مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید، حتما تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

روانشناسی بهتر است یا روانپزشکی ؟

رشته‌ی روانشناسی یکی از زیرشاخه‌های علوم انسانی است. یعنی کسی که قصد دارد روانشناس بشود باید در کنکور علوم انسانی شرکت کرده و در ابتدا دوره کارشناسی این رشته را طی کند که حدود ۴ سال است. پس از آن، فرد در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری شرکت می‌کند که به ترتیب ۲ و ۵-۴ سال هستند.

زمانی که دوره دکتری روانشناسی تمام شود، فرد می‌تواند به صورت عملی و با مجوز معتبر شروع به فعالیت حرفه‌ای خودش بکند. اما روانپزشکی، همان‌طور که از نامش پیداست، زیرشاخه رشته‌ی پزشکی است. یعنی فردی که می‌خواهد روانپزشک شود، باید ابتدا ۷ سال دوره‌ی پزشکی عمومی را سپری کرده و سپس در آزمون تخصص روانپزشکی شرکت کند.

 

همچنین بخوانید: مشاوره غیرحضوری

Psychology vs. Psychiatrist
Psychology vs. Psychiatrist

آیا روانشناس دکتر است ؟

اجازه بدهید این‌گونه توضیح بدهیم که حوزه فعالیت روانپزشک بیشتر روی اختلالاتیست که از لحاظ بیولوژیکی در مغز رخ می‌دهند. یعنی اگر افراد با مشکلات بیولوژیکی مواجه شوند که دلیل آن بیشتر تغییر فعالیت‌هایی در مغز ‌است، به روانپزشک و یکی از مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

سپس روانپزشک می‌تواند با تجویز دارو و ادامه‌ی فرایند درمان، وضعیت فرد را بهبود ببخشد. اما کار روانشناس بیشتر بررسی و درمان مشکلات روانیست که بیشتر وابسته به باور ها والکو‌های دیرینه است و ارتباط چندانی با تغییرات فیزیکی و یا بیولوژیکی مغز ندارد. یک روانشناس‌ بیشتر در مرکز مشاوره روانشناسی فعالیت دارد و گاهی اوقات می‌تواند حتی در مراکز درمانی هم کار کند.

روانشناس یا روانپزشک؟ کدام یک برای مشکل ما مناسب است؟

شاید شما و یا یکی از اطرافیانتان دچار مشکلی شده باشید که با خواندن این مطلب قصد دارید به یک فرد متخصص مراجعه کنید اما نمی‌دانید دقیقا باید روانشناس را انتخاب کنید یا روانپزشک را! اگر در این باره احساس سردرگمی کردید، به شما حق می‌دهیم. اما برای تشخیص این موضوع می‌توانید با مراجعه به مرکز مشاوره روانشناسی سلامت، همه‌ چیز را به افراد کاربلد واگذار کنید.

اگر در این مرکز تشخیص داده شود که شما نیاز به یک روانپزشک خوب دارید، شما را به متخصصان این حوزه معرفی خواهند کرد. اگر هم مشکلتان مربوط به حوزه‌ی روانشناسی باشد، در همین مرکز می‌توانید طی جلساتی متعدد مشکلاتتان را حل کنید.

Psychology vs. Psychiatrist
Psychology vs. Psychiatrist

آیا می‌توان هم‌زمان از روانشناس و روانپزشک بهره برد؟

در بسیاری از موارد فرد هم‌زمان می‌تواند اختلالات روانی شدیدی رنج ببرد. در چنین شرایطی ممکن است روانپزشک او، علاوه بر درمان دارویی، جلسات روانشناسی را هم به فرد بیمار معرفی کند. در چنین شرایطی، فرد با مراجعه به مرکز مشاوره روانشناسی می‌تواند از خدمات بهترین مشاوران و روانشناسان بهره‌مند شود.

درمان مشکلات روحی و روانی

معمولا اختلالات روانی که به حوزه کاری روانپزشک مربوط می‌شود با تجویز دارو توسط روانپزشک می‌توانند بهبود یابند. این در حالیست که مشکلات روانی اکثرا توسط روانشناسان و با جلسات متعدد مشاوره‌ای حل می‌شوند. در این میان ممکن است هر دوی این مسائل درجات عادی و یا حادی داشته باشند که بسته نوعشان مدت‌زمان بهبود پیدا کردنشان هم می‌تواند متفاوت باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن