phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
رضایت جنسی

آیا از رابطه خود رضایت جنسی دارید؟

می توانید این مطلب را بعدا مطالعه کنید !!

(( دانلود فایل PDF ))

 

رضایت زناشویی در روانشناسی

ارگاسم یا اوج لذت جنسی یکی از موهبت‌های بزرگ الهی است که موجب رفع بسیاری از تنش‌های درونی و کسب آرامش روانی می شود‌. این پدیده یک تخدیر یا نشئه سازی طبیعی است که در زندگی پرتنش امروز همچون آبی برآتش التهابات درونی انسان عمل کرده و در صورتیکه به طور کامل و به مدت کافی و دفعات مناسب حاصل شود به سلامت روان کمک شایانی می کند‌.با مرکز مشاوره روانشناسی سلامت همراه باشید.

زن همچون مرد به این عامل آرام بخش نیاز دارد‌. اما مراحلی که او برای رسیدن به این حالت باید پشت سر بگذاردبا مرد متفاوت است‌.او باید اولا از انگیزه و میل کافی برای فعالیت جنسی برخوردار باشدکه مسائلی چون اضطراب یا اختلاف با همسر یا نامطلوب بودن ظاهر همسر(مثل بوی پا یا دهان) یا سابقه برخی رفتارهای جنس مرد که از نگاه زن ناخوشایند بوده است‌، این میل و انگیزه را کم می کند‌.

 

هم چنین بخوانید:  چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟ 

گذشته از این‌، او برای رسیدن به آمادگی لازم برای ارگاسم به زمان بیشتر و تحریکات ملایم ومتوالی نیاز دارد و مرد با صرف حوصله باید آمادگی لازم را در وی بوجود بیاورد و به سلایق وی احترام گذارد و اساسا نحوه و زمان فعالیت جنسی بایدمورد توافق دوطرف باشد‌.البته زن نیز باید نیازهای شوهر را در نظر بگیرد و با اوبرای دستیابی به ارگاسم موفق وهمزمان همکاری کند‌.

 

هم چنین بخوانید: ازدواج سفید و بررسی آن در جامعه ایران 

از آنجایی که نیاز جنسی از قویترین نیازهای درونی بوده و رابطه تنگاتنگی با خودآگاه انسان دارد‌، عدم رعایت نکات فوق الذکر به اختلالات پایدار و عمیقی در روابط زوجین منتهی می شود که می توان به تنفر از همسر‌، دوری‌، حسادت و رقابت برای سرکوب یکدیگر‌، مقصر دانستن همسر در بسیاری از مشکلات زندگی‌، حس انتقام گیری ناخودآگاه‌، احساس تحقیر شدن همسر‌، احساس عدم اعتماد به نفس‌، احساس شئ بودن و ملعبه واقع شدن و احساس مورد بی اعتنایی واقع شدن اشاره نمود‌.

رضایت جنسی
رضایت جنسی

رضایت زناشویی و سلامت روانی

این مسائل توسط سایر تنش ها و اختلافات تقویت شده یا در قالب آنها تجلی یا بروز می یابد وشکاف بین همسران رفته رفته عمیق تر می سازد‌. در ایران درصد بالایی از طلاق ها به دلیل عدم رضایت جنسی صورت میگیرد‌. این پدیده هرچند ممکن است در نظر اول عجیب و یا باور نکردنی به نظر برسد یا به نوعی ساده کردن مسئله طلاق به نظر برسد‌، ولی از دیدبسیاری از صاحب نظران امری مقرون به واقعیت و حتی حقیقتی انکار ناپذیر است‌.

عدم رضایت جنسی بخصوص در جامعه ما از شیوع بسیار بالایی برخوردار است‌. اکثر زنان و مردان متاهل از روابط جنسی خود لذت کامل وکافی را درک نمی کنند‌. این مسئله حداقل در مورد زنان بشدت صادق است‌. پژوهشی که در چند سال پیش در یکی از شهرهای غربی ایران انجام شد نشان که بیش از۹۰% زنان متهل شهری هیچگاه در عمر خود ارگاسم را تجربه نکرده اند‌. اغلب افراد متاهل گمان می کنند که رابطه جنسی سرویسی است که توسط زنان به شوهرانشان داده می شود و دراصل به منظور تامین آسایش مردان صورت می گیرد و البته تا حدودی ممکن است زنان را نیز هیجان زده کند‌.

 

هم چنین بخوانید: روابط فرازناشویی چیست؟

در این تفکر غالب رضایتمند بودن زنان ملاک عمل نیست و آنها چه تمایل داشته باشند چه نداشته باشند شرعا موظف به تمکین جنسی در برابر شوهری که نفقه می پردازد می باشند(البته این برداشتی غیر واقعی از شرع است)البته در مورد مردان هم وضع چندان رضایت بخش نیست‌. زیرا اکثرا مبتلا به پاره ای از مشکلات روانی – جنسی نظیر خروج زودرس منی یا تحریک ناقص آلت تناسلی می باشند ویا غالبا از تکنیک‌های صحیح آمیزشی استفاده نمی کنند. لذا حاصل فعالیت جنسی شان در بسیاری مواقع یک ارگاسم کامل با مدت زمان کافی نمی باشد‌.

رابطه جنسی مطلوب آنست که در یک زمان منجر به رضایت کامل و کسب لذت در هر دو طرف شود و ارگاسم زن و شوهر همزمان شود‌. شکست در این مورد سمبل بی توجهی به یکدیگر در زندگی است‌. البته بیشتر این برداشتها در سطح ناخودآگاه رخ می دهد ولی تاثیر عمیق آن بر رابطه دوطرف باقی می ماند و در دراز مدت به عاملی پنهان برای شعله ور تر کردن اختلافات زناشویی مبدل می گردد.(رحیم سلگی‌، ۱۳۹۶)

رضایت جنسی
رضایت جنسی

رفتار جنسی بهنجار یا عادی چه ویژگی هایی دارد؟

فعالیت جنسی در ابتدایی ترین سطح خود‌،  دونیاز مهم و وابسته بهم(اما نه معادل هم) انسان را برآورده می سازد‌. تولید مثل و احساس لذت خاص جسمانی و هیجانی‌، انگیزه اولیه فعالیت جنسی به طوریکه تقریبا میان همه انسان ها معمول است‌، لذتی است که ایجاد می کند اما بندرت در طول عمر جنسی فرد‌، تولید مثل هدف اولیه فعالیت جنسی است‌. هردو عمل فوق حایز اهمیت است‌.

یکی به دلیل لذت بی همتایی که شخص از شریک جنسی خود می برد و به او می دهد‌، دیگر به دلیل برآورده ساختن هدف بسیار مطلوب خانوادگی و به مفهومی دیگربا جنبه شخصی کمتر و جنبه غریزی بیشتر‌، که تداوم زندگی نوع بشر و حفظ عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص بویژه گروه‌های ملی و مذهبی است‌.

رابطه جنسی بهنجار و عادی بطوری که در اغلب نوشته‌های مذهبی و اخلاقی آمده‌، رابطه ای است که هدف آن مقاربت یا نزدیکی احلیلی-مهبلی است بدیهی است که در این رابطه شریک جنسی باید متعلق به جنس مقابل باشد‌. اگرچه گوناگونی بی شماری در شیوه مقاربت افراد انسانی وجود دارد اما این شکل از فعالیت جنسی(یعنی مقاربت احلیلی-مهبلی)در همه ی جوامعی که میل به بقا دارند بارزتر است با وجود این محتاطانه تر است که بگوییم افراد بهنجار از انواع زیادی از فعالیت‌های جنسی که مطابق با تعاریف محدود نوشته‌های مذهبی و اخلاقی نیست احساس لذت می کنند‌.

 

هم چنین بخوانید: طلاق عاطفی چیست؟ 

عوامل موثر بر رضایت جنسی

رابطه جنسی رضایت بخش یک فاکتور اصلی جهت داشتن یک زندگی خوب است‌، این روابط دو زوج را به یک واحد تبدیل می کند‌. سازش جنسی در زندگی زناشویی ازمسائل مهم سازگاری است‌،  لذا برای بهبود این روابط باید به فاکتورهای اصلی موثر برآن توجه شود‌. منیل (۱۹۸۶) معتقد است که درظاهر موضوع رضایت جنسی کاملا ساده به نظر می رسد‌، فردی از روابط جنسی خود راضی و یا ناراضی است‌. ولی با ارزیابی‌های جزئی تر می توان نتیجه گیری کرد که رضایت جنسی به واقعیاتی متعدد‌، مجزا و واضح وابسته است‌.

تکرار روابط جنسی و درجه تغییر در فعالیت‌های جنسی دوموضوع مهم و اساسی هستند که در رابطه با رضایت جنسی مورد تاکید هستند‌. لذا باید به بررسی و کشف عوامل موثر این موضوعات پرداخت‌.

 

همچنین بخوانید: مولفه‌های رابطه جنسی و رضایت جنسی

مرکز مشاور زوج درمانی در تهران

داشتن روابط سالم با شریک با همسر، تأثیر بسیار زیادی در زندگی خانوادگی و سلامت روان در خانواده دارد. مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی . استفاده از خدمات روانشناختی، به شما و شریک زندگی‌تان کمک می‌کند که کیفیت زندگی زناشویی را بیش از هر موقع دیگری بالا ببرید. شما عزیزان می‌توانید برای رزرو وقت مشاوره زوجین و سکس تراپی، با مرکز مشاوره روانشناسی سلامت تماس بگیرید.

تلفن: ۰۲۱۶۶۱۷۹۲۳۱ 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن