phone
تماس با مرکز مشاوره
online
مشاوره آنلاین
booking1
رزرو وقت مشاوره
map
دریافت مسیر نقشه
تست هوش

تست هوش نوجوانان و بزرگسالان

برای کودکان خود تست هوش را ضروری بدانید!

واژه IQ مخفف کلمه Intellectual Quotient، و به معنی بهره هوشی است. برای اندازه گیری میزان بهره هوشی هر فرد، از آزمون‌های اندازه گیری متنوعی می‌توان استفاده نمود که به روش‌های مختلفی در جهان صورت می‌پذیرد. از تست هوش غالبا برای اندازه گیری میزان نقص (ناتوانی) ذهنی و یا سنجش پتانسیل هوشی یک فرد استفاده می‌شود. اگر قصد انجام تست هوش برای خود یا فرزند دل‌بندتان را دارید بهتر است برای رسیدن به نتیجه درست، از ابتدا به یک متخصص و روانشناس مراجعه فرمایید.

تاریخچه تست هوش در جهان

بینه، روانشناس فرانسوی، شخصی است که برای اولین بار، در اوایل قرن بیستم میلادی، تست هوش را ابداع نمود. اما تست‌های مدرن هوش‌، که امروزه در آمریکا و سراسر جهان استفاده می‌گردد و به عنوان تست IQ شناخته می‌شوند، حاصل تلاش‌های پروفسور هنری هربرت گودارد می‌باشد.

گودارد در سال ۱۸۹۹ میلادی در رشته روانشناسی از دانشگاه کلارک آمریکا فارغ التحصیل شد. او در ابتدا تست هوش بینت را از زبان فرانسه به انگلیسی ترجمه نمود. در آن زمان از این تست برای سنجش توابع اولیه هوشی در مدارس ابتدایی و پیش دبستانی آمریکا استفاده می‌شد و میزان سلامت روانی کودکان را مورد ارزیابی قرار می‌داد.

امروزه با تلاش تیم‌های مختلف روانشناسی و پزشکی در دنیا، دیگر آزمون‌های بسیار زیاد و متنوعی با کاربردها و جهت گیری‌های مختلف، برای ارزیابی ضریب هوشی افراد در دنیا وجود دارد، که به کمک آنها پزشکان قادر به شناسایی و ارزیابی توانایی‌های یادگیری فرد می‌باشند.

تست هوش
تست هوش

چگونه تست هوش بگیریم؟

همانطور که بیان شد از اوایل قرن بیستم تا به امروز روانشناسان زیادی در زمینه توسعه انواع تست‌های هوشی با رویکردهای مختلف در تلاش بوده اند. اغلب این تحقیقات و تست‌های ابداعی با هدف ارزیابی ضریب هوشی در کودکان دوره دبستان و پیش دبستانی صورت گرفته، و بخش دیگر آنها مختص آزمون‌های بزرگسالان طراحی شده است.

انواع تست های هوش مورد استفاده و رایج در دنیای امروز عبارتند از:

  • تست مقیاس هوش استنفورد – بینه
  • تست بین المللی هوش غیر کلامی
  • تست مقیاس توانایی های افتراقی
  • تست مقیاس حرکتی رشد Peabody
  • تست مقیاس هوش فردی وکسلر
  • تست مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر
  • نسخه سوم نوین آزمون توانایی شناختی وودکاک- جانسون

همچنین بخوانید: مشاوره تحصیلی و کنکور

تست IQ
تست IQ

بازه نتیجه تست هوش در جهان

بنا بر گزارشات منتشر شده از سوی مؤسسه ملی بهداشت کودکان و توسعه انسانی، حدود ۸۵ درصد از کودکانی که دارای ناتوانی‌های ذهنی هستند، در آزمون‌های هوش تنها می‌توانند امتیازی بین ۵۵ تا ۷۰ را بدست می آورند. نمره ۱۰۰ به عنوان حد متوسط بهره هوشی در نظر گرفته می‌شود.

امتیازات بالا | افرادی با ضریب هوشی بالا

نمرات بالا، یعنی بالای ۱۰۰، معمولا مختص افرادی با ضریب هوشی بالا می‌باشد. نمره‌های بالاتر از ۱۳۰ نیز به افراد بسیار باهوش و نابغه تعلق می‌یابد. اما هنوز هم این نتایج کلیشه‌ای به حساب می آیند. به این معنی که نمرات بالا تنها مربوط به افرادی است که پتانسیل هوشی بسیار بالایی دارند، و به هیچ وجه به این معنی نیست که این افراد در حال حاضر توانسته اند از تمام ظرفیت هوشی خود استفاده کنند.

امتیازات پایین | نیاز به تلاش بیشتر!

کسانی که نتیجه تست هوش آنها کمتر از ۱۰۰ باشد، به عنوان افرادی با ضریب هوشی زیر متوسط شناخته می‌شوند. ولی افرادی که امتیاز تست هوش شان زیر نمره ۷۰ ارزیابی شود، اغلب کسانی هستند که باید مورد بررسی و توجه بیشتری قرار گیرند. این گروه ممکن است دچار مشکل ضعف ذهنی و یا اختلال در یادگیری باشند.

نتیجه تست هوش پایین، ممکن است اولین قدم برای تشخیص مشکلات ذهنی به شمار رود. در صورتی که کودک شما امتیاز پایینی دریافت نماید، دکتر متخصص برای تشخیص بیشتر مشکل، از او آزمایشات زیر را بعمل خواهد آورد:

  • غربالگری و سنجش مهارت‌های تطبیقی
  • آزمایش خون
  • سونوگرافی مغز
  • غربالگری و سنجش کامل سلامت روان

غربالگری‌های قبل از زایمان ممکن است به تشخیص پتانسیل ناتوانی‌های ذهنی و هوشی کودک در دوران جنینی و قبل از تولد، کمک نماید. این غربالگری‌ها به ویژه در مورد مادران بالای ۳۵ سال، و یا مادرانی که معتاد به انواع مواد مخدر و یا الکل هستند، کاربردی و موثرتر باشد. اگر در بررسی‌های دوره بارداری مشکلی به نظر پزشکان برسد، آنگاه در اوایل دوره کودکی، طفل متولد شده تحت نظر و بررسی پزشک متخصص اطفال قرار گرفته و در همان ابتدا تست هوش های لازم از او گرفته خواهد شد.

تست IQ
تست IQ

چگونه ضریب هوشی خود را بسنجیم؟

امتیاز تست هوش یا IQ شما تنها یک تکه از پازلی است که برای ارزیابی توانایی کودک مورد نیاز است. اما در حال حاضر امکان انجام همین تست‌ها نیز در دسترس بسیاری از خانواده قرار ندارد، و هنوز همه مدارس ملزم به انجام این تست‌ها نشده اند. برخی از خانواده‌ها ممکن است به هیچ متخصص و یا روانشناسی که امکان انجام این تست‌ها را دارد،  دسترسی نداشته باشند.

این ضعف، بویژه در سال‌های اولیه‌ای که امکان درمان مهیاست، ممکن است منجر به از دست دادن فرصت طلایی‌ای شود که برای اقدامات درمانی و حیاتی لازم به منظور بهبود وضعیت و توانایی کودک لازم است.امروزه با وجود اینترنت تست هوش‌های آنلاین در دسترس همه مردم قرار دارند. اما به یاد داشته باشید شما مجاز به استفاده از نتایج این آزمون‌ها برای اقدامات بعدی درمانی و تشخیص پزشکی نیستید.

اگر به وضعیت هوشی و ذهنی عزیز دلبند خود مشکوک هستید، لازم نیست تا حتما منتظر انجام تست توسط متخصص شوید. ابتدا تست مورد نظر خود را جستجو نموده و پس از ارزیابی اولیه کودک تان، به پزشک مراجعه نمایید.

مرکز مشاوره روانشناسی سلامت اولین برگزار کننده آزمون‌های تست هوش در ایران

شما عزیزان و همراهان گرامی می‌توانید برای انجام تست هوش خود و یا فرزند دلبندتان برای رزرو وقت با مرکز مشاوره روانشناسی سلامت تماس بگیرید.

تلفن: ۰۲۱۶۶۱۷۹۲۳۱

فواید تست هوش

تست هوش (IQ) یکی از روش‌هایی است که می‌تواند بهره هوشی افراد را مورد ارزیابی قرار دهد. اما زمانی که به یک اختلال و یا مشکل برخورد نمایید، دیگر پزشک معالج تنها به نتیجه تست هوش فرد اکتفا نخواهد کرد و از روش‌های دیگری برای بررسی مشکل، استفاده خواهد نمود. تست‌های هوش هیچگاه بی اهمیت نبوده و نخواهند بود، اما با این حال نمی‌توان به آنها به عنوان تنها معیار سطح هوش افراد اعتماد نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن